Tuesday, August 06, 2013

Pertandingan Ratu Cantik Haram Kerana Bukan Sukan!


Berikutan empat peserta melayu campuran muslim digugurkan dari pertandingan ratu cantik Miss Malaysia World 2013 selepas ditegur Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Wan Zahidi Wan Teh, dua daripadanya dikatakan mempersoal dan mempertikai keputusan pengharaman penglibatan wanita Muslim dalam pertandingan ratu cantik seperti yang telah difatwakan sebelum ini.


Mereka dilaporkan masih mahu bertanding sekiranya diberikan peluang walaupun penyertaan mereka telah ditarik oleh penganjur. Namun mereka menafikan mempertikaikan fatwa yang mengharamkan umat Islam terlibat dalam acara ratu cantik dan berkata ia hanya pendapat peribadi dan telah meminta maaf.

Pun begitu, Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (MUIP) menegaskan peserta ratu cantik tersebut boleh dikenakan tindakan undang-undang syariah jika mereka nekad dengan keputusan untuk terus menyertai pertandingan tersebut.

Namun, antara keempat-empat peserta ratu cantik itu, Kathrina Rizuan, Miera Sheikh, Wafa Johanna De Korte dan Sara Amelia Bernard, yang paling cun adalah Sara walaupun dia menduduki tempat ke-9.

Kathrina dan Wafa yang menyinar di Korea masing-masing berada di kedudukan pertama dan kedua.

Namun begitu, disamping ratu cantik difatwakan haram disertai oleh wanita muslim, pertandingan ratu cantik ini merupakan satu penghinaan terhadap kaum wanita, tidak menghormati golongan wanita serta satu bentuk eksploitasi terhadap wanita demi mengaut keuntungan demi memuaskan nafsu para lelaki.

Persoalan

Antara kenyataan salah seorang daripada peserta tersebut, “Kalau mereka mahu melarang kami, kenapa mereka tidak melarang wanita Muslim yang mewakili negara dalam sukan renang dan gimnastik?”.


Namun bagi kita semua kenyataannya ada logik juga. Ya mungkin dalam ratu cantik ada slot yang memerlukan peserta memakai bikini, tapi apa bezanya dengan sukan renang, akuatik dan gimnastik yang bajunya sangat ketat sehingga menampakkan susuk badan? Dan apa bezanya pula dengan sukan bina badan yang terang-terang pesertanya pakai seluar dalam sahaja!

Adakah disebabkan ia berkaitan dengan sukan yang boleh mengharumkan nama negara, maka tiada fatwa yang melarang orang Islam daripada menyertai sukan-sukan tersebut?

Kenapa agaknya? [Sumber]

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon