Friday, May 31, 2013

Tahukah Anda Jalan Raya Paling Lebar Di Dunia?


Tahukah Anda? Avenida 9 de Julio, dalam bahasa tempatan terletak di pusat bandar Buenos Aires, Argentina. Bukan hanya jalan raya biasa, ada 9 jalur lebar, dengan sebuah taman antara laluan lalu lintas yang saling bertentangan. Ini adalah jalan raya terluas di dunia.


Hanya mereka dengan kelajuan yang lebih dan kaki panjang akan beruntung sampai ke seberang jalan sebelum lampu lalu lintas di persimpangan berubah warna.

Seorang pejalan kaki yang menyeberang jalan ini biasanya memerlukan beberapa minit dan putaran lalu lintas 2-3 pergantian lampu merah. 9 de Julio Avenue hanya sepanjang 1 km tetapi lebarnya 110 meter!

Lebar jalan yang luar biasa ini merangkumi blok seluruh bandar, jarak antara dua jalan dalam pola tempat-tempat yang digunakan di Buenos Aires. Jalan raya ini mempunyai sehingga tujuh jalur di setiap arah dan diapit di kedua sisinya oleh jalan-jalan selari dari dua jalur masing-masing.

Arus lalu lintas di jalan ini jauh di kedua-dua arah dan menyambung bahagian-bahagian yang unik dari metropolis. Beberapa landmark utama Buenos Aires 'dapat dilihat di sepanjang jalan; yang paling menonjol, Obelisk, yang berada di tengah-tengah 9 de Julio, Kedutaan Besar Perancis, patung Don Quixote, Colon Teatro dan bangunan bekas Menteri Komunikasi - bangunan yang berada di jalan itu sendiri di persimpangan jalan dengan Moreno.

Jalan ini pertama kali dirancang pada 1888, dengan nama Ayohuma, tetapi projek pembinaan jalan ini  ditentang oleh pemilik tanah yang akan terjejas apabila berlaku pengusiran, memaksa projek ini diteruskan sehingga tahun 1935.

Malah, kerajaan Perancis enggan menyerahkan bangunan kedutaannya untuk dirobohkan, dan penduduk tempatan menentang langkah itu juga, kerana bangunan-bangunan yang terletak disitu dianggap sebagai suatu maha karya seni bina.

Peringkat awal pembinaan telah dirasmikan pada 9 Julai 1937 dan pembinaan utama jalan raya ini selesai pada 1960-an.

Sambungan di bahagian selatan diselesaikan selepas tahun 1980.


Sumber:
http://zamrispoon.blogspot.com/2013/05/nie-dia-negara-yang-punyai-jalan-yang.html

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon