Monday, May 06, 2013

Adakah 'Blackout' Semasa Kiraan Undi PRU13 Di Rancang Parti Tertentu?


Agak kecoh semalam semasa proses pengiraan undi sempena PRU 13 apabila berlaku kejadian 'Blackout' seolah-seolah satu kemestian setiap kali pilihanraya di Malaysia.


Persoalannya, mengapa selalu sangat berlaku kejadian 'blackout' sewaktu pengiraan undi dijalankan? Dah macam resam pula kejadian blackout ini kan.

Namun begitu, salah seorang petugas 'Counting Agent' untuk proses pengiraan undi telah membuat penjelasan di laman Facebook.


Tahniah diucapkan kepada 'pemenang' dan cuba lagi di PRU14 kepada yang kurang/tidak berjaya.

-SP

8 comments

  1. salam. tuan. harap tuan dapat perjelaskan dengan lebih terperinci kejadian tersebut. contohnya jam kejadian....baru ada fakta dan bukannya cerita dongeng rakyat...

    tengok tv 3, pengerusi SPR dok bagitau tiada blackout...tetiba dalam tenet bagitau ada blackout pulak.... conpius....
    hara maaf komen yg tak seberapa ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kejadian 'Blackout' memang benar-benar berlaku dibeberapa lokasi pengiraan undi termasuklah di tempat Admin mengundi sendiri.

      Artikel ini juga tidak pula menuduh mana-mana pihak melakukan penipuan namun jika difikirkan agak musykil kerana setiap kali p'raya pasti akan berlaku perkara seperti ini.

      Mungkin di PRU 14 nanti kita boleh menyertakan bukti bergambar atau video pula.

      Media arus perdana tidak akan mengakui perkara begini termasuk isu dakwat yang sebenarnya boleh ditanggalkan dengan sabun biasa.

      Sekian

      Delete
    2. korang cuba turuti kronologi kejadian. dari asal mula memilih dakwat kekal , kejadian blackout , kejadian tangkapan bangla pengundi hantu, sehingga ke perhimpunan Kelana Jaya.... tak nampakkah "ADA PERKARA MERAGUKAN DISITU"... ada satu tangan sedang merancang sesuatu. tak logik dakwat kekal kecuali inai atau tatoo (ada banyak peluang wujudkan polemik)...kejadian blackout seperti dirancang..sengaja nak cetus huru hara...tangkapan bangla diluar kawasan dewan mengundi kenapa tak check sampai ke daftar mengundi bagi kantoi keseluruhan? dan perhimpunan membakar semangat reformasi? NAMPAK TAK SIAPA DALANG? DAN PEMBABITAN ORANG2 CINA PADA KESELURUHAN KEJADIAN? apa yang terjadi ni lebih kepada cubaan memalukan kerajaan.

      Delete
    3. apa yang terjadi ialah akibat kelemahan kerajaan yang terlalu berlembut... kita ikut sangat permintaan penggunaan dakwat kekal, padahal tak logik sebab kulit manusia berganti.nak kekal macam inai pun perlukan masa untuk menyerap dan kering.kecuali tatoo. jadi ada "orang" sudah merancang kesempatan /peluang yang baik untuk "mengenakan" SPR dan kerajaan.SPR dan kerajaan tak nampak perkara ni.

      Kemudian kejadian blackout, dari pelbagai sumber. ada maklumat yang diperolehi semua tempat seolah2 dah di rancang penggunaan lampu tambahan oleh pemerhati atau agen dari kalangan orang2 cina seolah2 mereka sudah tahu akan kejadian blackout...sehingga boleh wujud parody blackout di youtube dalam sekejap masa walaupun blackout baru sebentar berlaku. (sama macam kejadian lahad datu...belum pun kejadian berlaku dah ada orang boleh menyanyi lagu sabah nak hilang?) media arus perdana memang tak akan melaporkan bagi mengelakkan suasana menjadi panas bukan memihak kepada sesiapa. bila terjadi macam ni kebanyakan orang yang ada akal akan tunggu dan lihat, diam2 mencari maklumat sebenar bukan menambah provokasi. pasal isu pengundi hantu bangla... MANA LOGIKNYA KALAU ORANG NAK BAWAK PENGUNDI HANTU BERBAS-BAS LALU DEPAN MATA ORANG AWAM? KAN OBVIOUS SANGAT TU...SEMUA YANG MENANGKAP BANGLA TU KEBANYAKANNYA CINA...yang pelik kenapa tak kantoikan semasa atau sesudah mengundi supaya terbukti ada nama didalam daftar mengundi..maksudnya kantoi sampai lubang cacing... kemudian perhimpunan reformasi kelana jaya dan seterusnya.. korang rasa "makhluk" tu sebenarnya apa tujuan nya yang sebenar? jom sama2 berdoa Allah tunjukkan siapa yang benar siapa salah. kalau berlarutan macam ni. apa kesudahan nak jadi dengan malaysia.

      Delete
    4. Mintak maaf cik abelong emrazi,

      Dakwat kekal telah dignakan di lebih dua puluh negara sewaktu pilihan raya mereka. Dakwat kekal di india tahan 4 bulan. BERSIH cuma mintak dakwat kekal untuk 7 hari je. Dakwat kekal di negara lain berfungsi seperti inai. Takboleh hilang dengan sabun, clorox dan segala peluntur. Kalau nak paksa hilangkan juga kena kikis tangan sebab silver nitrate dah bertindak balas dengan kulit.

      Silver Nitrate, bahan wajib untuk dakwat kekal diganti dengan bahan-bahan herba kononnya untuk mematuhi garis panduan halal menjadi alasan SPR.

      Delete
    5. Mmg laa , kite org islam gune dakwat kekal 7 hari je..nk lama2 buat apa??? Stupid tol laa ko nie macai2 PR mmg camnie....

      Delete
  2. Taktik kotor Pembangkang terutamnya DAP. Sengaja mencipta provokasi padahal mereka sendiri yang merancang kejadian BLACKOUT.

    Jauhi politik kebencian yang sedang dicanang oleh PAKATAN HARAM.

    ReplyDelete
  3. NAME PON PEMBANGKANG,YG BETUL PON DSLAHKN DIE JE YG BETUL,P XBETUL NE PON. SGNJE NK BG RAKYAT MALAYSIA PORAK PERANDA. AD JE IDEA NK JATUHKAN KERAJAAN.RAKYAT MALAYSIA PATUTNYE KNE PNDAI PLH YG NE TOL N YG NE SLAH.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon