Saturday, August 19, 2023

Sambutan Hari Orang Utan Sedunia


Sambutan Hari Orang Utan Sedunia yang disambut pada 19 Ogos setiap tahun, adalah satu program istimewa yang dianjurkan oleh Malaysian Palm Oil Green Conservation Foundation (MPOGCF) bertempat di Zoo Negara, sebagai inisiatif untuk menyelamatkan spesis orang utan yang kian pupus.

Lindungi Orang Utan

Menurut jurucakap MPOGCF, tujuan sambutan ini adalah untuk menguar-uarkan kepada semua bahawa kita bukan sahaja memberi keutamaan kepada industri sawit, tetapi turut memelihara biodiversiti hidupan liar antaranya Orang Utan.

Kita mahu menangkis dakwaan pihak luar bahawa industri sawit ialah satu industri yang mengancam kepada hidupan liar, katanya.

Beliau turut menyeru seluruh rakyat Malaysia untuk menyokong usaha pemuliharaan Orang Utan dengan mengutamakan produk sawit mampan yang mendapat pengiktirafan pensijilan Minyak Sawit Mampan Malaysia (MSPO).

Ancaman terbesar populasi Orang Utan ialah aktiviti pemburuan haram dan Orang Utan Borneo dikategorikan haiwan kritikal terancam oleh International Union for Conservation of Nature (IUCN) dengan populasi dianggarkan berjumlah 104,700 ekor.

Laporan Tabung Hidupan Liar Sedunia (WWF) pada 2019, berdasarkan tinjauan ke atas sarang Orang Utan dalam tempoh Mei 2014 hingga Mac 2017 mendapati populasi Orang Utan di Sabah adalah stabil selama 15 tahun.

Namun, hasil kajian sama bagaimanapun mendapati populasi Orang Utan Borneo di hutan yang dikelilingi ladang sawit menunjukkan trend penurunan.

Berdasarkan hasil kajian WWF itu, industri sawit Malaysia menerusi MPOGCF menjalankan beberapa aktiviti pemuliharaan terhadap haiwan yang dilindungi itu.

Antaranya, program penanaman sejuta pokok untuk rehabilitasi habitat Orang Utan melibatkan kawasan seluas 2,500 hektar di Hutan Simpan Ulu Segama-Malua di Lahad Datu.

MPOGCF juga membiayai Unit Penyelamat Hidupan Liar (WRU) untuk menyelamatkan dan memindahkan Orang Utan ke habitat selamat.

Sebanyak 61 Orang Utan berjaya diselamatkan WRU dalam tempoh 2010 hingga 2020.

Lingkungan hidup Orang Utan

Orang utan adalah binatang cerdas yang hidup di hutan hujan tropika dan kerana lingkungan mereka dirosakkan, maka populasi Orang Utan menjadi semakin sedikit.

Di hutan hujan tropika, biasanya Orang Utan tinggal di pepohonan kawasan rendah, dataran yang terdapat banyak sungai kecil dan berlumpur.

Orang Utan boleh ditemui di Asia Tenggara, di seluruh Kalimantan serta di Sumatera.

Spesies

Orang Utan hanya memiliki 1 spesies tapi memiliki 2 subspesies iaitu Orang utan Kalimantan yang berwajah lebih bulat dan lapisan pipinya lebih menonjol ke depan jadi terkesan cekung dan Orang utan Sumatera, berwajah panjang tapi sempit serta rambut lebih tebal panjang dan terang daripada Orang Utan Kalimantan.

Spesies terancam

Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok

Untuk melihat orang utan di Pusat Pemulihan Orang Utan Sepilok di Sandakan, pengunjung perlu berjalan antara 10 hingga 15 minit meniti laluan papan menuju ke pelantar yang dikelilingi hutan.

Kini selepas lebih 50 tahun, pusat berkenaan yang terletak dalam hutan simpan Kabili-Sepilok seluas 4,294 hektar bukan saja menguruskan orang utan, malah sebagai 'ibu' kepada bayi orang utan yang kehilangan ibu.

Susulan pelbagai cabaran termasuk kemusnahan habitat, pemburuan haram dan perdagangan haiwan peliharaan haram, jumlah orang utan di Borneo ketika ini dianggarkan cuma 57,000 ekor, manakala di Sabah antara 11,000 hingga 15,000.

Mengikut senarai merah Kesatuan Pemuliharaan Alam Sekitar Antarabangsa (IUCN), orang utan kini berada pada tahap kritikal terancam berdasarkan jumlah yang semakin berkurangan, manakala pemburuan dan kehilangan habitat terus berlaku pada tahun 2016.

Jika inisiatif melindungi orang utan tidak terus diperkasa, mungkin kita boleh kehilangan haiwan ini apabila status orang utan dalam kawasan liar naik satu tahap lagi ke tahap pupus dalam senarai merah IUCN.

Orang utan antara mamalia mempunyai paling rendah jangka hayat iaitu 62 tahun dan dari segi tabiat, ia bukan jenis keluarga.

Bagi orang utan betina, ia hanya boleh melahirkan satu anak dalam jangka enam hingga sembilan tahun dan mengambil masa lebih lama untuk menjaga bayinya.

Sebab itu, usaha perlu diambil bagi melindungi Orang Utan kerana potensi kematian lebih tinggi berbanding populasinya.

Semoga memberi manfaat.

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon