Sunday, January 01, 2023

Kisah Lembing Takdir Yang Membunuh Nabi Isa!?


Selain Tabut Yahudi dan Holy Grail, Nazi juga mencari Lembing Takdir atau Spear Of Destiny. Lembing ini yang dikatakan menikam Nabi Isa a.s semasa baginda disalib. Kalau dalam siri Legends of Tomorrow DC, lembing ini dikatakan mampu menukar takdir.

LEMBING TAKDIR (SPEAR OF DESTINY)
LEMBING TAKDIR (SPEAR OF DESTINY).

Konon bukti kepada mitos ini ialah ada 40 pemerintah terdahulu yang pernah memilikinya termasuk Maharaja Rom, Constantine dan Raja Frederick Yang Agung. Si Misai Kontot (hitl3r) yang melihat nilai yang ada pada lembing tersebut pada tahun 1908 di Austria mahu memilikinya.

Selepas Austria ditakluk oleh Nazi Jerman pada tahun 1938, lembing tersebut dipindahkan dari Austria ke bandar Nuremberg. Bilah lembing tersebut selamat sampai di Jerman, menurut mitos, Si Misai Kontot melancarkan serangan di Poland.

Ironinya, selepas pihak Bersekutu merampas lembing tersebut pada 1945, Si Misai Kontot membunuh diri dalam bunker.

Nabi Isa a.s. tidak dibunuh ataupun disalib

Dalam Islam, Al-Quran menerangkan dalam surat An Nisaa':157 bahawa Nabi Isa a.s. tidaklah dibunuh mahupun disalib oleh orang-orang Kafir. Adapun orang yang mereka salib ialah orang yang bentuk dan rupanya diserupakan oleh Allah SWT seperti Nabi Isa a.s. (sebahagian ulama berpendapat orang yang diserupakan ialah muridnya yang mengkhianatinya bernama Judas Iscariot).

"...dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu ialah Isa." (An Nisaa' : 157)

Nabi Isa a.s. diselamatkan oleh Allah SWT dengan cara diangkat ke langit dan ditempatkan disuatu tempat yang hanya Allah SWT yang tahu.

KISAH LEMBING TAKDIR (SPEAR OF DESTINY)

Kisah penyaliban Nabi Isa dikatakan berlaku di Calvary, yang juga dipanggil sebagai Golgota, di luar dinding purba Jerusalem pada awal abad Pertama.

Relik itu telah disimpan oleh para pengikutnya di Jerusalem sehingga ia dipindahkan selepas Perang Salib.

Tidak kira apa yang diberitahu kepada anda tentang Perang Salib, sebab sebenar di sebalik peperangan itu sebenarnya adalah kerana perebutan untuk merampas relik itu.

Relik tersebut telah menyebabkan meletusnya Perang Salib pada abad ke-11.

Menurut buku teks, Perang Salib Pertama telah dilancarkan pada tahun 1095 oleh Paus Urban II dengan dwi matlamat untuk menakluki semula kota suci Baitulmuqaddis dan Tanah Suci dan membebaskan orang-orang Kristian Timur daripada pemerintahan Islam.

Sebaliknya, apa yang tidak dimasukkan ke dalam buku teks adalah niat sebenar di sebalik Perang Salib Pertama.

Ia bukanlah bertujuan untuk membebaskan Komuniti Kristian tetapi sebenarnya untuk merampas dan menyelamatkan relik itu daripada Kerajaan Islam.

Kedua-dua golongan kesateria dan petani daripada pelbagai negara-negara Eropah Barat mengembara melalui tanah dan laut ke arah Baitulmuqaddis dan menawan bandar tersebut pada bulan Julai 1099, seterusnya mewujudkan Kerajaan Jerusalem dan lain-lain negeri Salib.

Sepanjang tempoh berlakunya perang, tentera salib membunuh hampir setiap penghuni Jerusalem. Penduduk Islam, Yahudi, dan juga orang Kristian timur semuanya telah dibunuh beramai-ramai.

Penduduk-penduduk itu dibunuh di dengan dalih bahawa mereka menyebelahi musuh sedangkan hakikatnya mereka dibunuh untuk menyembunyikan pemilikan relik oleh perintah tertinggi dalam perang salib.

Selepas berlakunya Perang Salib pertama, Persaudaraan Tentera Miskin Pengikut Jesus dan Kuil Sulaiman (Latin: Pauperes commilitones Christi Templique Solomonici), lebih dikenali sebagai kesateria templar atau peraturan rumah agama (Perancis: Ordre du Temple or Templiers) didirikan dengan tujuan yang 'dikatakan' untuk memastikan keselamatan ramai penganut Kristian yang menziarahi Jerusalem selepas penaklukannya.

Dakwaan ini sudah tentunya palsu kerana Kesateria Templar telah ditubuhkan untuk melindungi peninggalan di dalam kawasan Jerusalem.

Legenda mengatakan bahawa apabila relik itu berada di tangan mereka, tentera salib mendapati kuasa menakjubkan daripada relik itu yang mampu memperkasakan pemakainya menjadi tidak terkalahkan dalam peperangan.

Legenda Kristian mengatakan bahawa Kesateria Templar telah menggunakan Lembing dalam kemenangan terkenal mereka pada tahun 1177 semasa Peperangan Montgisard, iaitu kira-kira 500 kesateria Templar membantu tentera Salib untuk mengalahkan tentera Salahuddin Al-Ayubi yang berjumlah lebih daripada 26,000 tentera.

Lembing Takdir itu kemudian dipercayai bertukar tangan kepada orang-orang Rom.

Queen Helena Augusta Constantinople (sekitar 250– sekitar 330 TM) telah diberitahu tentang kuasa relik itu dan mengembara ke Jerusalem untuk mendapatkannya.

Setibanya di Jerusalem dia membina sebuah Gereja (ada yang mengatakan dia sebenarnya membina ibu pejabat pertama untuk Kesateria Templar) yang menyebabkan Kesateria Templar bersedia meminjamkan Lembing Takdir kepada beliau.

Relik itu tidak pernah dikembalikan kepada para Templar, sebaliknya Queen Helena memberikan Lembing itu kepada anaknya Constantine the Great yang kemudian menjadi Maharaja Rom Kristian pertama yang memerintah empayar terdiri daripada Britain, Gaul, dan Sepanyol.

Oleh itu, adalah dipercayai bahawa Empayar Rom itu sendiri dibina daripada kuasa relik itu.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:
sumber: (1) | (2)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon