Tuesday, June 21, 2022

Tawaran Biasiswa Lepasan SPM | STPM Tahun 2022


Buat para pelajar lepasan SPM yang telah mendapat keputusan, terdapat beberapa biasiswa terkini bagi tahun 2022 yang sudah mula dibuka permohonannya, bagi membantu pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran mereka sama ada di dalam mahupun luar negara.

Biasiswa 2022

Disini kami ingin kongsikan beberapa senarai biasiswa terkini tahun 2022 yang boleh membantu anda melanjutkan pelajaran ke tahap yang lebih tinggi.

1. Program Khas JPA MARA (PKJM) 2022

Permohonan adalah dipelawa kepada calon-calon yang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) pada tahun 2021 bagi kali pertama untuk mendapatkan penajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) dalam bentuk Pinjaman Boleh Ubah (PBU) di bawah Program Khas JPA MARA (PKJM) tahun 2022.

Permohonan dalam talian bagi Program Khas JPA MARA mula dibuka pada 16 Jun 2022 (Khamis), jam 5.00 petang sehingga 26 Jun 2022 (Rabu), jam 5.00 petang.

>> Permohonan Dalam Talian

2. Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman (JKPJ)

JPA mempelawa pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2021 yang berminat dan memenuhi syarat untuk memohon penajaan Program Khas Jepun, Korea, Perancis dan Jerman (JKPJ) tahun 2022.

Permohonan adalah secara dalam talian, akan dibuka bermula 16 Jun 2022 (jam 5.00 petang) sehingga 26 Jun 2022 (jam 5.00 petang).

>> Permohonan Dalam Talian

3. PETRONAS Education Sponsorship Programme (PESP) 2022

Permohonan Program Tajaan Biasiswa Pendidikan PETRONAS atau PETRONAS Education Sponsorship Programme (PESP) telah dibuka mulai 16 Jun 2022.

Tajaan ini dibuka untuk pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat Sarjana Muda di institusi pengajian tinggi.

>> Permohonan Dalam Talian

4. Bank Negara (Pre-University) Kijang Scholarship 2022

Biasiswa Kijang dianugerahkan kepada individu yang layak untuk mengikuti program prauniversiti di kolej prauniversiti yang telah diluluskan oleh Bank Negara Malaysia. Biasiswa ini akan membiayai yuran pembelajaran, elaun sara hidup dan elaun-elaun lain yang berkaitan dengan biasiswa.

Selepas berjaya menamatkan pengajian, penerima biasiswa dikehendaki berkhidmat di Bank dan terikat dengan Bank iaitu mengikut nisbah satu (1) tahun pengajian bersamaan dengan dua (2) tahun tempoh perkhidmatan di Bank.

Hanya calon yang disenarai pendek akan dimaklumkan untuk proses penilaian selanjutnya.

>> Permohonan Dalam Talian

5. Biasiswa Khazanah Watan Scholarship 2022

Biasiswa Khazanah Watan merupakan anugerah berprestij yang menawarkan peluang kepada pelajar Malaysia yang berbakat dan berprestasi tinggi untuk melanjutkan pengajian ke peringkat pra universiti, sarjana Muda dan Pascasiswazah di universiti terkemuka dalam negara.

>> Permohonan Dalam Talian

6. Biasiswa Khazanah Global

Biasiswa Khazanah Global ialah anugerah berprestij yang menawarkan peluang kepada rakyat Malaysia yang cemerlang dan berpencapaian tinggi untuk melanjutkan pelajaran A-Level di Kolej Yayasan UEM (sebagai persediaan untuk melanjutkan pengajian ke peringkat sarjana muda di universiti yang diluluskan di luar negara) dan pengajian Pascasiswazah di universiti terkemuka terpilih sekitar dunia.

>> Permohonan Dalam Talian

7. Program Biasiswa Yayasan UEM

Yayasan UEM memberi peluang kepada belia Malaysia untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana muda di universiti luar dan tempatan serta kelayakan profesional.

Memandangkan matlamat UEM adalah untuk memupuk individu yang holistik dan berjaya, biasiswa ini bukan sahaja meliputi yuran pengajian akademik dan pelbagai elaun, tetapi juga menyediakan program pembangunan daripada komunikasi kepada kepimpinan serta pemikiran analitikal/kritikal.

>> Permohonan Dalam Talian

8. Biasiswa TNB Prime 2022 Bagi Pengajian Peringkat Asas Hingga Ijazah Sarjana Muda

Yayasan Tenaga Nasional (YTN), yang ditubuhkan sebagai badan amanah untuk TNB, terus memastikan inisiatif dan usaha tanggungjawab sosial korporat syarikat dipenuhi melalui biasiswa dan pinjaman pelajaran kepada pelajar yang layak.

>> Permohonan Dalam Talian

9. Biasiswa The Star Education Fund

Biasiswa The Star Education Fund ditawarkan di bawah kerjasama Star Media Group dengan beberapa institusi pendidikan terbaik di Malaysia untuk menyediakan peluang pendidikan tinggi kepada anak muda Malaysia yang layak.

>> Permohonan Dalam Talian

10. Biasiswa Shell Malaysia

Program Biasiswa Shell Malaysia membuka peluang untuk melanjutkan pengajian sarjana muda di universiti peringkat teratas global, mengambil bahagian dalam pementoran, program latihan amali dan selepas tamat pengajian, memulakan kerjaya yang memuaskan dengan Shell. Mohon sekarang dan jadilah sebahagian daripada kisah Shell!

>> Permohonan Dalam Talian

11. Biasiswa Permodalan Nasional Berhad (PNB)

Permohonan dibuka kepada calon SPM 2021. Pemohon yang berjaya akan berpeluang untuk belajar di kolej tempatan seperti yang ditentukan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB), sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di luar negara - tertakluk kepada kelulusan PNB.

>> Permohonan Dalam Talian

12. Biasiswa Yayasan Peneraju Pendidikan Bumiputera

Sejak penubuhan pada tahun 2012, Yayasan Peneraju telah menawarkan pelbagai program pembiayaan bagi bidang perakaunan (pengajian secara sepenuh masa dan separuh masa) yang disesuaikan dengan tahap kemasukan calon dari lepasan SPM sehingga golongan profesional yang sedang dan tidak bekerja.

Sasaran program-program ini adalah untuk menyokong akauntan profesional yang berpengalaman menerusi pensijilan asas perakaunan profesional seperti CFAB dan pensijilan perakaunan profesional seperti ACCA, CIMA, CPA Australia, ICAEW dan MICPA.

>> Permohonan Dalam Talian

13. Biasiswa PNB GLOBAL SCHOLARSHIP AWARD

Program Perdana Yayasan Tun Ismail menyediakan peluang kepada pelajar yang mempunyai pencapaian akademik yang cemerlang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi pendidikan di universiti awam, universiti swasta terpilih serta universiti terkemuka di luar negara.

Permohonan dibuka kepada calon SPM 2021. Pemohon yang berjaya akan berpeluang untuk belajar di kolej persediaan tempatan seperti yang ditentukan oleh Permodalan Nasional Berhad (PNB), sebelum melanjutkan pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda di luar negara - tertakluk kepada kelulusan PNB.

>> Permohonan Dalam Talian

14. Biasiswa Yayasan Sime Darby (Pre-University)

Yayasan Sime Darby mempelawa lepasan sekolah yang berkelayakan untuk memohon biasiswa kecemerlangan untuk melanjutkan pengajian pra-universiti di dalam negara, yang membawa kepada universiti global terkemuka.

>> Permohonan Dalam Talian

15. Program Pembangunan Bakat Muda (YTP)

MARA menawarkan penajaan pelajaran bagi pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2021 untuk mengikuti Program Pembangunan Bakat Muda (YTP) bermula di peringkat Persediaan hingga ke peringkat Ijazah Pertama di institusi terpilih.

>> Permohonan Dalam Talian

16. Biasiswa Master Builders Association Malaysia (MBAM)

Biasiswa Master Builders Association Malaysia (MBAM) dibuka untuk permohonan daripada pemohon yang layak. Sejak penubuhannya, ia telah membantu pelajar Malaysia yang cemerlang untuk memenuhi impian dan aspirasi mereka.

Kejayaan mereka dalam mencapai aspirasi mereka telah membantu meningkatkan kehidupan mereka dan memberi impak positif kepada keluarga dan masyarakat.

>> Permohonan Dalam Talian

17. Biasiswa UNIRAZAK Yayasan Pelaburan Bumiputra (YPB)

Teruskan pengajian anda dengan program prasiswazah atau pascasiswazah UNIRAZAK dengan memohon biasiswa & sokongan kewangan. Terokai pelbagai kursus dan dapatkan sokongan kewangan untuk memulakan perjalanan akademik anda bersama UNIRAZAK!

>> Permohonan Dalam Talian

18. Biasiswa APU Malaysian Scholarships & Merit Awards

Sebagai sebahagian daripada misi & visi jangka panjang, APU secara konsisten menyasarkan untuk menyediakan akses pendidikan bertaraf dunia kepada pelajar Malaysia.

Sebagai sebahagian daripada usaha berterusan untuk menyediakan peluang yang lebih baik untuk melanjutkan pengajian tinggi, APU menawarkan biasiswa kepada pelajar lepasan sekolah yang layak & berbakat.

>> Permohonan Dalam Talian

19. Biasiswa Hong Leong Foundation

Biasiswa ini ditawarkan kepada mereka yang mengikuti pengajian dalam Diploma, Diploma Lanjutan atau Pengajian Prasiswazah (kursus ijazah pertama dalam MANA-MANA kursus atau bidang pengajian sepenuh masa di universiti, kolej awam dan swasta yang diiktiraf di Malaysia.

>> Permohonan Dalam Talian

20. Biasiswa MAIWP

Kolej Universiti Antarabangsa PICOMS dengan tajaan bantuan pendidikan dari Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menawarkan biasiswa kepada pelajar dari golongan B40, asnaf, mualaf dan fakir miskin seluruh Malaysia yang telah menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM).

Calon hanya perlu memenuhi kelayakan minimum kursus pengajian diploma atau ijazah yang telah ditetapkan oleh pihak universiti.

>> Permohonan Dalam Talian

21. Biasiswa Yayasan Bank Rakyat | Pembiayaan Pendidikan Boleh Ubah (PPBU)

PPBU menawarkan biasiswa ke peringkat pengajian tinggi daripada Sijil Kemahiran, Diploma, Ijazah Sarjana Muda, Profesional, Ijazah Sarjana dan Kedoktoran (PH.D) kepada warganegara Malaysia yang layak.

Matlamatnya adalah untuk membantu pembangunan sosial dan ekonomi rakyat Malaysia dengan membolehkan pelajar yang bijak tetapi memerlukan bantuan.

>> Permohonan Dalam Talian

22. Biasiswa OCBC Bank

OCBC menawarkan biasiswa untuk membantu belia yang cemerlang dan berbakat melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi untuk mengejar impian akademik mereka.

>> Permohonan Dalam Talian

23. Biasiswa Yayasan Tan Sri Lee Shin Cheng IOI

IOI menawarkan biasiswa kepada bakat muda dalam mengejar impian akademik mereka. Biasiswa IOI datang dengan bantuan kewangan, peluang latihan dan pengalaman praktikal sebelum berkhidmat dengan syarikat.

Biasiswa ini terbuka kepada pelajar yang telah mendapat kemasukan ke pengajian sarjana muda sepenuh masa di universiti awam atau swasta di Malaysia dan yang memerlukan bantuan kewangan untuk melanjutkan pengajian.

>> Permohonan Dalam Talian

24. Biasiswa Al-Bukhary International University

Biasiswa ini ditawarkan untuk pelajar yang berminat melanjutkan pengajian ke Al-Bukhary International University (AIU).

>> Permohonan Dalam Talian

25. Biasiswa British Council GREAT

Biasiswa GREAT menawarkan 30 biasiswa daripada 21 universiti UK, merentasi pelbagai mata pelajaran untuk pelajar dari Malaysia. Setiap biasiswa bernilai minimum £10,000 untuk yuran pengajian bagi kursus pasca siswazah selama satu tahun.

Setiap biasiswa dibiayai bersama oleh Great Britain Campaign kerajaan UK dan British Council dengan institusi pengajian tinggi UK yang mengambil bahagian.

>> Permohonan Dalam Talian

26. Biasiswa Yayasan TM

Program Biasiswa Penuh untuk lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk melanjutkan pengajian peringkat ijazah di institusi pengajian tinggi.

Yayasan TM menjemput anak muda Malaysia yang berbakat untuk menjadi sebahagian daripada perjalanan mereka melalui YTM.

>> Permohonan Dalam Talian

27. Biasiswa Great Eastern

Anugerah Biasiswa Great Eastern Supremacy adalah salah satu program terkemuka dalam industri insurans. Setiap tahun sejak 1998, Great Eastern telah menjadi platform di mana hampir seratus anak muda Malaysia yang layak, berbakat, boleh mengejar impian mereka.

>> Permohonan Dalam Talian

28. Biasiswa Sunway (Jeffrey Cheah Foundation)

Mulakan impian anda di Sunway dengan biasiswa yang lumayan. Pilih daripada program Pra-U, ADTP, Diploma dan Perakaunan.

>> Permohonan Dalam Talian

29. Biasiswa Yayasan Angkasa

Yayasan ANGKASA menawarkan kemudahan pembiayaan boleh ubah (biasiswa) kepada anggota koperasi, anak anggota koperasi yang menjadi ahli ANGKASA yang melanjutkan pengajian sepenuh masa/separuh masa/PJJ di peringkat Ijazah Sarjana Muda, Sarjana dan Ijazah Doktor Falfasah (PhD) di Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta dalam negara.

>> Permohonan Dalam Talian

30. Biasiswa Multimedia University

Pilihan untuk pelbagai pinjaman dan biasiswa tersedia untuk pelajar yang layak supaya pendidikan universiti yang berkualiti boleh diakses oleh semua. Mari sertai sekarang dan berikan ganjaran kepada diri anda!

Jadilah salah seorang pelajar Biasiswa MMU dan lulus dengan cemerlang.

>> Permohonan Dalam Talian

31. Biasiswa JPA (Program Penajaan Nasional)

JPA mempelawa pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2021 untuk memohon penajaan Program Penajaan Nasional (PPN) Tahun 2022.

>> Permohonan Dalam Talian

32. Program Khas Lepasan SPM Dalam Negara (LSPM) (Biasiswa JPA)

Program Khas Lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) Dalam Negara Tahun 2022 merupakan penajaan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kepada pelajar cemerlang lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mendapat keputusan sekurang-kurangnya 9A+ untuk melanjutkan pelajaran di dalam negara.

Calon-calon akan ditawarkan penajaan untuk mengikuti pengajian peringkat Persediaan hingga ke Ijazah Pertama di Universiti Awam (UA), Government Linked Universities(GLU) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) dalam negara yang dikenalpasti, tertakluk kepada syarat-syarat yang ditetapkan.

>> Permohonan Dalam Talian

SEMOGA BERJAYA!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon