Tuesday, May 24, 2022

Penyakit Hapsburg Yang Terhasil Dari Sumbang Mahram!


Sejarah keluarga Hapsburg bermula dengan seorang bangsawan bernama Guntram the Rich sekitar abad ke-10 Masihi. Setelah cucunya Radbot membina istana Hapsburg, barulah mereka digelar Hapsburg.

The habsburg dynasty

Untuk mendominasi politik, mereka kerap kali mengahwinkan anak-anak mereka dengan bangsawan lain hinggalah Frederick III dipilih oleh Paus Nicholas V mengangkat baginda sebagai Maharaja empayar Holy Roman pada tahun 1452.

Kes sumbang mahram pertama berlaku selepas Philip I, anak maharaja Maximilian dan juga cucu Frederick III mengahwini Joanna daripada Castille, pewaris takhta diraja yang mengawal hampir keseluruhan Sepanyol. Perkara ini mewujudkan cabang Hapsburg di Sepanyol yang kemudiannya mendominasi perihal politik di sana.

Walau bagaimanapun, keluarga Hapsburg Sepanyol kemudiannya mula mengahwinkan keluarga mereka sesama sendiri untuk mengelakkan pergelutan kuasa. Sepupu berkahwin dengan sepupu dan pakcik dengan anak saudara perempuan mereka.

Sebelum kita masuk lebih mendalam tentang penyakit keluarga Hapsburg, mari kita fahami terlebih dahulu penyakit genetik.

Perkara asas yang kita perlu tahu ialah, setiap manusia mewarisi separuh genetik daripada ibu dan separuh lagi daripada bapa. Genetik tersebut juga merangkumi gen rosak daripada ibu bapa kita yang mampu mencetuskan penyakit.

Cabang Hapsburg

Walau bagaimanapun, sekiranya ibu bapa kita bukan pembawa penyakit genetik atau salah seorang sahaja yang ada, kebarangkalian anak mereka mendapat penyakit adalah rendah.

Gen rosak ini kita panggil sebagai gen resesif yang hanya akan diaktifkan jika anak mendapat gen resesif daripada ibu dan bapa. Kalau salah seorang sahaja yang ada, anak ini akan jadi pembawa.

Sekiranya kita pembawa dan kita juga berkahwin dengan pembawa, maka anak kita mempunyai peluang untuk mendapat penyakit genetik sebanyak 25%. Kalau kita pembawa dan berkahwin dengan orang yang ada gen rosak, peluang menjadi 50%.

Sebab itu, pasangan yang mahu berkahwin perlu melalui ujian darah hemofilia, kerana hemofilia termasuk penyakit genetik dan ada kebarangkalian untuk diwarisi.

Sekarang, bagaimana gen resesif dapat diwarisi dengan cara paling mudah selepas berkahwin dengan pesakit genetik? Ya. Berkahwin dengan keluarga sendiri!

Disebabkan bahan genetik antara keluarga lebih kurang sama, maka peluang mendapat penyakit lebih tinggi. Terma untuk penyakit ini disebut sebagai homozigositi.

Untuk sepupu-sepupu, perkahwinan yang pertama ini selamat walaupun masih berisiko, tapi kalau anak mereka ini pun kahwin sepupu juga, yang ini tidak selamat.

Disebabkan keluarga Hapsburg ni kerap ada hubungan sumbang mahram, mereka tanpa sedar telah mewujudkan penyakit genetik kepada keturunan mereka. Sebagai contoh ialah hemofilia, ketidaksuburan dan rahang Hapsburg.

Autosomal Dominant

Disebabkan masalah genetik jugalah tidak banyak keturunan Hapsburg mampu hidup lebih 10 tahun. Ada yang gugur, ada yang meninggal selepas dilahirkan dan ada yang meninggal semasa tempoh neonatal.

Menurut kajian penyelidik daripada Universiti Santiago de Compostela di Sepanyol, kadar koefisi sumbang mahram daripada Philip 1 hinggalah Charles II (pemerintah terakhir Hapsburg untuk empayar Sepanyol) telah meningkat daripada 0.025 kepada 0.254.

Ini kerana Charles II sendiri adalah anak Philip IV yang berkahwin dengan anak saudaranya, Mariana daripada Austria.

Datuk Charles II sendiri, iaitu Philip II, berkahwin dengan anak saudaranya, Anna daripada Austria. Samalah seperti perkahwinan antara ayah dengan anak perempuannya.

Charles II adalah contoh paling teruk penyakit genetik yang muncul angkara sumbang mahram. Produk sumbang mahram selama 200 tahun.

Menurut catatan sejarah, Charles II hanya mampu bercakap pada umur 4 tahun, belajar berjalan pada umur 8 tahun, pendek, mempunyai masalah penghadaman dan kerap kali kencing berdarah.

King Charles II
Charles II.

Diplomat Perancis mencatatkan Charles II sebagai seorang yang hodoh dan nampak seperti sakit dan disebabkan rahang Hapsburg Charles II yang terlalu ketara, beliau mempunyai masalah untuk bercakap dan lidahnya yang besar menyebabkannya susah untuk makan dan air liurnya kerap meleleh.

Charles II juga tidak mempunyai anak, barangkali dek ketidaksuburan dan mangkat pada umur 39 tahun, menyebabkan empayar Sepanyol tidak mempunyai pewaris takhta dan mewujudkan perang takhta.

Demi untuk mengekalkan kekuasaan, mereka berkahwin sesama sendiri. Barangkali mereka tidak pernah menyangka inilah punca kejatuhan mereka.

Jadi, belajarlah daripada keluarga Hapsburg tentang kenapa sumbang mahram tidak dibenarkan dalam Islam.

Dengan kolam genetik yang sangat kecil, makin banyak penyakit genetik lain muncul.

Disebabkan itulah, kalian lebih digalakkan berkahwin dengan orang yang jauh hubungan genetiknya dengan kita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon