Sunday, February 11, 2018

Peacock Throne Takhta Paling Mewah Yang Hilang Ditelan Zaman


Monumen Taj Mahal tidak dapat dipisahkan daripada nama Shah Jahan, penguasa yang membina bangunan gah sebagai tanda cinta pada isterinya, Mumtaz Mahal namun, ramai tidak tahu sebelum terbinanya Taj Mahal, Shah Jahan telah membina Peacock Throne, sebuah takhta mewah yang melambangkan kegemilangan dan kekayaan empayar Mughal.

Peacock Throne Takhta Paling Mewah Yang Hilang Ditelan Zaman

Atas arahan Shah Jahan, Peacock Throne ataupun Takhta Burung Merak dibina dibawah pengawasan seorang tukang emas paling mahir ketika itu, Babadal Khan.

Peacock Throne diperbuat daripada susunan batu-batu permata seperti mutiara, delima, zamrud dan perhiasan lain yang mahal harganya.

Peacock Throne dilapisi empat bar besar emas dengan empat buah anak tangga.

Ia mempunya tiga buah kusyen, yang ditengah berbentuk bulat dan besar yang menjadi tempat siggahsana pemerintah Mughal, manakala dua kusyen disampingnya lebih kecil dan rata.

Takhta ini mempunyai 12 batang tiang yang menyokong kanopi yang diselaputi pelbagai batu permata berharga.

Diatas kanopi juga terdapat sebuah kubah berbentuk separa sfera dan dipuncak kubah pula terdapat patung burung merak yang dibina dari gabungan batu permata berwarna-warni.

Menurut catatan pengembara Perancis, Bernier, diatas kubah itu terdapat dua buah patung burung merak.

Pada dada burung merak itu pula terdapat sebuah batu delima yang digantung dengan batu permata berbentuk buah pear.

Diantara kedua burung merak itu terdapat sebuah jambangan bunga keemasan yang diperbuat sepenuhnya daripada emas.

Malah, salah satu batu permata yang terkenal, berlian Kooh-e-Noor yang kini terpasang pada mahkota rasmi Queen Elizabeth I & II, turut menjadi perhiasan takhta ini.

Batu permata Kooh-e-Noor asalnya merupakan hadiah oleh sekutu empayar Mughal iaitu kerajaan Parsi yang ketika itu berada dibawah naungan empayar Mughal.

Raja Parsi, Shah Abbas telah menyerahkan batu permata Kooh-e-Noor kepada Maharaja Jahangir sebagai hadiah diplomatik.

Maharaja Jahangir kemudiannya menghadiahkan Kooh-e-Noor kepada Shah Jahan sebelum beliau menjadi maharaja setelah memenangi pertempuran di Deccan.

Seorang pedagang berbangsa Perancis, Tavernier yang berpeluang melihat dengan mata kepala sendiri takhta ini pada zaman pemerintahan Maharaja Aurangzeb mengatakan bahawa, takhta ini diletakkan dalam Diwan-i-Khas di Benteng Merah, Delhi (ibukota empayar Mughal).

DI MANA LOKASI TAKHTA INI?

Peacock Throne Takhta Paling Mewah Yang Hilang Ditelan Zaman

Ketika zaman pemerintahan Muhammad Shah, empayar Mughal mengalami kemunduran dan kelemahan pasukan tentera.

Raja Nadir Shah, pemerintah Parsi yang baharu menaiki takhta setelah menumbangkan kekuasaan empayar Hotaki dan menaklu ibukotanya, Isfahan, Iran.

Sisa pasukan empayar Hotaki melarikan diri ke wilayah empayar Mughal dan meminta bantuan Muhammad Shah untuk mengalahkan kekuatan pasukan Raja Nadir Shah.

Dalam peperangan Karnal yang berlaku pada bulan Februari 1739 M, pasukan tentera Mughal dikalahkan oleh pasukan tentera Parsi pimpinan Raja Nadir Shah.

Raja Nadir Shah menawan Muhammad Shah dan membawa baginda kembali pulang ke ibukotanya, Delhi.

Raja Nadir Shah yang hanya berkeinginan menghapuskan sisa kekuasaan empayar Hotaki terus memulangkan kembali takhta Mughal kepada Muhammad Shah.

Raja Nadir Shah yang baru sahaja memangku jawatan pemerintah di Iran pada ketika itu tidak berhasrat untuk meluaskan kuasanya jauh dari pusat pemerintahannya dan dengan segera Raja Nadir Shah membuat perjanjian damai dengan Muhammad Shah dengan alasan beliau harus kembali ke Iran dengan secepat mungkin.

Raja Nadir Shah sendiri yang menguruskan pertabalan Muhammad Shah sebagai pemerintah empayar Mughal buat kali kedua dan Raja Nadir Shah sendiri yang menyarungkan takhta di atas kepala Muhammad Shah.

Muhammad Shah yang berasa terharu dan terhutang budi telah memberikan pelbagai hadiah khazanah berharga milik empayar Mughal kepada Raja Nadir Shah dan diantaranya adalah Takhta Burung Merak.

Baginda juga telah memberikan wilayah barat di Sungai Attock yang meliputi wilayah kota Kabul, Gazni, Peshawar, Bhakkar, Thatta dan lain-lainnya kepada Raja Nadir Shah.

Raja Nadir Shah membawa pulang ‘Peacock Throne’ ke Iran setelah selesai segala urusannya di kota Delhi.

Raja Nadir Shah yang amat menyukai takhta ini, telah menghasilkan maklumat yang terperinci tentang takhta dan segala batu permata yang terdapat di dalam binaan takhta ini.

Raja Nadir Shah telah dibunuh oleh pemberontak Kurdi di Fathabad, Khurasan dan ada juga yang mengatakan bahawa Raja Nadir Shah telah mati dibunuh oleh jeneralnya sendiri sekitar tahun 1747M.

Setelah kematian Raja Nadir Shah, kerajaan Parsi mengalami kejatuhan dan kekacauan oleh pemberontak.

Istana Raja Nadir Shah telah diserbu dan ‘Peacock Throne’ telah dihancurkan satu demi satu.

Segala batu permata yang terdapat pada takhta ini diambil dan dicuri.

Peacock Throne Takhta Paling Mewah Yang Hilang Ditelan Zaman

Seorang jeneral Raja Nadir Shah, iaitu Jeneral Ahmad Durami telah berjaya melarikan batu permata Kooh-e-Noor tetapi batu permata ini akhirnya jatuh ke tangan tentera British dan batu permata ini dibawa ke London.

Beberapa pendapat ahli sejarah mengatakan, serpihan kehancuran ‘Peacock Throne’ ini masih wujud di sekitar negara Iran tetapi mungkin ia disembunyikan oleh pihak tertentu.

Salah satu takhta yang diinspirasikan dari binaan Peacock Throne iaitu ‘Naderi Throne’ ataupun ‘Qajar Throne’ yang dibina di Iran, mempunyai kaki asli yang diambil daripada ‘Peacock Throne’.

BACA INI JUGA: Misteri Kewujudan Nefertiti Permaisuri Agung Firaun

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon