Monday, May 09, 2022

6 Pantai Unik Di Dunia Anda Wajib Lawati!


Rasa pepasir di celahan jari kaki anda, bau air laut masin di udara dan bunyi ombak menenangkan yang menghempas pantai, tiada yang sama sepertinya! Tetapi, tidak semua pantai itu sama. Ada pantai yang sangat indah dan ada juga pantai yang sangat unik.

Berikut adalah senarai pantai yang perlu anda kunjungi dan perlu ada dalam senarai pantai yang perlu dilawati sekali seumur hidup.

1. Grace Bay, Kepulauan Turk dan Caicos

Grace Bay Beach

Grace Bay dikatakan antara pantai terbaik menurut TripAdvisor. Ia mempunyai pantai yang sangat putih dan air yang sangat biru. Kedua-dua warna alam ini membentuk satu harmoni yang sempurna. Tempat ini akan mengecas semula tenaga dalam diri anda.

Tidak sukar untuk mencari pantai terbaik di Turki dan Kepulauan Caicos kerana pantai yang satu ini pasti akan mengagumkan anda.

2. Reynisfjara Beach, Iceland

Reynisfjara Beach Iceland

Air di sini sangat sejuk dan hanya yang cekal sahaja berani untuk berenang di dalamnya. Pantai ini sungguh unik, tiada yang lain sepertinya.

Pantai ini sangat berbeza berbanding pantai lain di dunia. Batu basalt yang besar, ombak kuat dan pasirnya yang hitam kelihatan sangat indah di sini.

Deruan ombak yang membelah pantai menambahkan lagi pemandangan indahnya, yang akan membuatkan anda tidak dapat melupakan pantai ini.

Ianya gelap dan misteri, itulah daya tarikannya yang akan membuat anda kagum.

3. Whitehaven Beach, Australia

Whitehaven Beach

Pantai ini ialah sebahagian daripada The Great Barrier Reef, Whitehaven Beach mempunyai pasir yang lembut dan putih serta dikelilingi oleh hutan yang menghijau.

Di sesetengah bahagian pantai ini, ia bagaikan belum pernah disentuh oleh manusia. Ia seolah-olah tidak pernah melihat seorang manusia menerokainya. Ia hanya boleh diakses melalui helikopter, bot atau kapal terbang.

Anda akan merasakan seolah-olah kembali ke masa lalu ketika berada di pantai ini.

4. Playa del Amor, Mexico

Playa del Amor Mexico

Juga dikenali sebagai pantai tersembunyi, Playa De Amor terletak di satu kawasan yang dahulunya digunakan untuk menguji senjata perang.

Pantai ini terletak di dalam gaung yang terbentuk akibat daripada impak letupan bom.

Berenang di sini agak berbahaya disebabkan oleh adanya batu dan ombak kuat, tetapi ia sememangnya satu tempat yang cantik untuk merehatkan minda.

Malah, anda juga boleh melihat ikan paus di sini dan ia semestinya sangat berbaloi!

5. Source d'Argent, Seychelles

Source d’Argent Seychelles

Di sebuah tanjung yang terlindung, di satu daripada 115 pulau yang membentuk Seychelles, terdapat satu pantai berwarna pink yang amat sepadan dengan warna biru air laut yang indah.

Di sini, anda terasa bagaikan berada di dunia fantasi.

Apabila melihat di sekeliling, anda akan melihat satu batu yang sangat besar. Ia menjadi gambar latar belakang yang sangat fotogenik untuk rakaman foto anda.

Sudah banyak kali ia dinobatkan sebagai pantai tercantik di dunia.

6. Navagio Beach, Greece

Navagio Beach Greece

Ia sangat ikonik, berterima kasih kepada kapal tinggal yang ada di sini. Tanjung ini mempunyai banyak benda untuk ditawarkan, bukan sekadar kapal ini sahaja.

Airnya dalam dan membiru, ia kontras dan sangat cantik dengan pantai yang memutih dan cerunnya dipenuhi rimbunan pokok menghijau.

Pulau ini menjadi impian setiap fotografer, malah berenang di sini juga amat menyeronokkan!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: (1)

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon