Saturday, February 18, 2017

10 Pantai Paling Cantik Di Malaysia Yang Anda Wajib Kunjungi

Loading...

Malaysia sememangnya memiliki banyak pantai yang sangat cantik dan menarik untuk dikunjungi seisi keluarga untuk bersantai dan merehatkan minda.

Dengan keindahan pantai yang ada ini, banyak pusat peranginan dibuka berhampiran pantai untuk keselesaan pengunjung tempatan juga pelancong asing menginap.

Jadi, jangan lepaskan peluang berkunjung ke pantai-pantai menarik ini sebagai lokasi pantai percutian terbaik wajib dikunjungi dan tidak perlulah berkunjung jauh ke luar negara.

Jom kita lihat 10 pantai paling cantik yang anda wajib kunjungi sebagai lokasi percutian di Malaysia.

1. Pantai Juara, Pulau Tioman, Pahang

Pantai Juara

Mereka yang sukakan ketenangan, jauh dari hiruk-pikuk kota, privasi dari orang dan yang penting menyajikan pantai yang cantik, maka ini lah jawapan yang anda cari.

Pada mereka yang tidak tahu, pantai ini juga pernah tersenarai daripada 100 pantai tercantik di dunia oleh CNN.

2. Pantai Pulau Mabul, Sabah

Pulau Mabul

Pulau Mabul memang dikenali sebagai salah satu pulau yang cantik di Sabah oleh itu tidak hairanlah jika ia tersenarai dalam ini.

Mempunyai pasir yang putih mengelilingi persisiran pantai serta lautnya yang jernih dan bebas dari kotoran membuatkan anda terpegun dengan kecantikannya.

3. Pantai Perhentian Kecil, Pulau Perhentian, Terengganu

Pulau Perhentian

Pantai ini merupakan antara pantai yang tercantik di Malaysia dan masih lagi dipelihara alam semula jadinya dan pengunjung masih belum mengenali pantai ini.

Selain itu, bot juga tidak dibenarkan memasuki pantai kerana terumbu kawang yand wujud di kawasan air cetek. Pengunjung juga berpengalaman menyaksikan pemandangan matahari terbenam yang mengasyikkan.

4. Pantai Pulau Manukan, Sabah

Pulau Manukan

Di luar persisiran pantai pulau ini ialah kawasan terumbu karang yang sangat cantik serta aktiviti lain yang boleh dilakukan pengunjung seperti 'parasailing' selam skuba, snorkelling dan lain-lain.

Pulau ini juga merupakan yang kedua terbesar di Taman Tunku Abdul Rahman Malaysia serta turut diktiraf sebagai taman laut negara.

5. Pantai Tanjung Rhu, Langkawi, Kedah

Tanjung Rhu

Sesuai buat mereka yang mencari ketenangan, pantai ini tidak mempunyai banyak pengunjung seperti Pantai Cenang.

Tanjung Rhu mempunyai pasir yang halus dan bersih serta air yang jelas seperti kristal membuat orang akan mengagumi kecantikan pantai ini.

6. Pantai Pulau Mataking, Sabah

Pulau Mataking

Sangat dikenali sebagai 'syurga penyelam' seperti Pulau Mabul dan Pulau Sipadan namun ia merupakan kawasan persendirian.

Di samping itu, ia juga mempunyai sedikit persamaan dengan pantai di Maldives oleh itu jika anda berkunjung ke Sabah pastikan pantai ini tersenarai dalam destinasi lawatan anda ya.

7. Pantai Pasir Putih, Pulau Dayang Mersing, Johor

Pulau Dayang

Sesuai dengan namanya pantai ini mempunyai pasir yang putih, lembut dan masih dipelihara alam semula jadinya serta pelbagai aktiviti boleh dilakukan di sini seperti bola tampar, mandi laut dan berjemur di bawah sinaran matahari.

Bagaimanapun, nama sebenar pantai ini adalah Pasir Panjang namun disebabkan sudah banyak nama pantai seperti itu di Malaysia (Pulau Perhentian dan Pulau Tioman) maka penggunaan nama pantai ini ditukar kepada nama Pasir Putih.

8. Pantai Pulau Sapi, Sabah

Pulau Sapi

Air laut dan pantainya sangat jernih ditambah lagi dengan pelbagai aktiviti yang diadakan di pantai membuatkan pengunjung akan merasa terhibur di sini.

Terletak di Taman Tunku Abdul Rahman Sabah, tentu sekali terdapat banyak aktiviti sukan air yang menanti pengunjung yang hadir di pantai ini.

9. Pantai Cherating, Pahang

Pantai Cherating

Cherating merupakan salah satu pusat peranginan tepi pantai yang terkenal di Malaysia justeru banyak aktiviti boleh dilakukan di sini.

Sesuai untuk pasangan berbulan madu ataupun percutian keluarga, anda juga berpeluang untuk belajar papan luncur sewaktu berada di sini.

10. Pantai Teluk Dalam, Pulau Redang, Terengganu

Pulau Redang

Sesuai buat mereka yang suka mandi laut dan berenang namun tidak sesuai untuk aktiviti selam skuba kerana tidak mempunyai banyak terumbu karang.

Sebenarnya, terdapat dua pantai teluk dalam iaitu di Pulau Pangkor dan Pulau Redang dan dua cara untuk ke pantai ini adalah melalui trek hutan yang menghubungkan kedua-dua pantai atau menyewa bot.

Selamat berkunjung.

BACA INI JUGA:

Sumber: SH

2 comments

Subhanallah mmg cantik.. ada pantai yg pernah pergi tapi bnyk yg belum pernah sampai lagi

CANTIK SGGH..PANTAI CERATING TUDKAT DGN RUMAH TAPI PERNAH G,,HUHU..WAJIB G NI..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon