Friday, December 03, 2021

Bahaya Varian Omicron Covid-19!


Varian Omicron yang juga dikenali sebagai B.1.1.529 dengan mutasi baharu pertama kali ditemui di Afrika Selatan dan sejak itu dikesan di Belgium, Botswana, Israel dan Hong Kong, dikatakan memiliki gejala yang tidak jauh berbeza dengan virus lain, namun boleh merebak dengan lebih cepat berbanding varian Delta.

Varian Omicron

Menurut pakar, gejala umum yang boleh dialami pesakit adalah seperti keletihan selama satu atau dua hari, sakit kepala dan badan selain kerongkong, namun gejala ringan boleh dirawat di rumah.

Pesakit tidak mengalami batuk-batuk, tidak juga hilang deria bau dan rasa, tetapi memiliki tingkat mutasi lebih tinggi sehingga penularannya cepat meskipun dengan gejala ringan.

Omicron juga mempunyai banyak mutasi, termasuk 26 hingga 32 mutasi di spike protein serta 10 mutasi di protein yang melekat kepada ACE2 receptor yang membolehkan virus masuk ke dalam sel badan. Sebagai perbandingan, varian Beta mempunyai tiga mutasi dan varian Delta mempunyai dua mutasi.

Bukti awal menunjukkan varian Omicron juga berkemungkinan menyebabkan risiko lebih tinggi untuk jangkitan semula (reinfection) berbanding VOC lain.

KENAPA DINAMAKAN OMICRON?

Varian Covid-19 terbaharu ini dinamakan Omicron, sempena huruf ke-15 abjad Yunani.

Sistem penamaan, yang diumumkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), menjadikan komunikasi awam tentang varian lebih mudah dan kurang mengelirukan.

Sebagai contoh, varian yang muncul di India tidak dikenali sebagai B.1.617.2, sebaliknya ia dikenali sebagai Delta, huruf keempat abjad Yunani dan sehingga kini terdapat tujuh VOC dan masing-masing mempunyai huruf Yunani.

Walau bagaimanapun, beberapa varian lain dengan huruf Yunani tidak mencapai tahap pengelasan tersebut dan WHO juga melangkau dua huruf sejurus sebelum Omicron — 'Nu' dan 'Xi' — yang membawa kepada spekulasi sama ada 'Xi' dielakkan sebagai menghormati presiden China, Xi Jinping.

'Nu' (New) terlalu mudah dikelirukan dengan 'baharu' dan 'Xi' tidak digunakan kerana ia adalah nama keluarga biasa.

KENAPA VARIAN OMICRON LEBIH BERBAHAYA?

Kenapa varian Omicron membimbangkan adalah kerana cirinya berbeza daripada varian-varian Covid-19 sebelum ini.

Semua vaksin koronavirus yang dihasilkan setakat ini menumpukan kepada ciri eksklusif virus Covid-19 iaitu 'durinya' kerana boleh dikatakan semua virus Covid-19 mempunyai ciri duri yang digunakan oleh vaksin untuk 'mengajar' antibodi manusia supaya dapat mengecam sekali gus memusnahkan virus tersebut.

Omicron bagaimanapun mempunyai ciri berbeza dengan virus dan varian Covid-19 lain sehinggakan antibodi manusia tidak lagi dapat mengecamnya. Dalam erti kata lain, segala penat jerih sebelum ini adalah tidak berguna untuk varian Omicron ini.

Sekiranya kajian lanjut mengesahkan kebimbangan pakar-pakar dan WHO mengenai ciri unik Omicron tersebut benar, maka risiko terhadap penduduk lengkap divaksin atau mereka yang tidak divaksin adalah sama, ibarat 'wal hasil balik asal'.

Ini bermakna, mereka yang lengkap divaksin atau menerima dos penggalak boleh dijangkiti Omicron sehinggalah para saintis dapat menghasilkan vaksin khusus untuk varian ini.

Perkembangan ini sememangnya merisaukan kerana kita perlu mengamalkan semula segala SOP ketika era pandemik sebelum vaksinasi di mana norma baharu adalah satu-satunya cara yang dapat mencegah jangkitan Omicron.

Ia amat memenatkan untuk kita semua kerana terpaksa sekali lagi melaksanakan sekatan ketat dan 'lockdown' yang kita pernah mengharungi jerihnya sebelum ini.

Namun, ada pandangan berbeza terutamanya daripada pakar-pakar di Afrika Selatan yang berpendapat bahawa Omicron adalah bukti Covid-19 akan menjadi seperti virus selesema yang mudah berjangkit tetapi tidak akan membahayakan manusia seperti semasa pandemik bermula.

Ini kerana Omicron didakwa mencetuskan simptom ringan berbanding virus Covid-19 lain, dengan beratus-ratus orang yang dijangkiti varian ini di Afrika Selatan mengadu mengalami sakit kepala, pening, mual dan nadi mereka menjadi lebih cepat daripada biasa.

Bagaimanapun, pesakit-pesakit tersebut dilaporkan tidak mengalami gejala serius lain seperti sesak nafas dan hilang deria bau seperti sebelum ini.

Ini adalah dua pandangan berbeza dan kita berharap pandangan pakar-pakar Afrika Selatan itu benar kerana untuk menunggu vaksin khas bagi varian Omicron sesungguhnya amat 'meletihkan'.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyarankan agar setiap orang kembali patuh kepada protokol kesihatan seperti menjaga jarak satu meter, memakai pelitup muka dan kerap mencuci tangan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: kosmo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon