Saturday, May 29, 2021

Khasiat Dan Manfaat Rempah Sumac Tinggi Anti-Oksidan


Sumac atau juga disebut sumach, sumak, soumak, sumaq, berasal dari bahasa Perancis Lama, Bahasa Syria atau Arab سُمَّاق‎ (summāq) yang bermaksud 'merah', terkenal di Timur Tengah, Afrika, dan Amerika Utara.

Sumac

Rempah Sumac mempunyai rasa masam seakan lemon dan sering digunakan dalam pelbagai jenis masakan.

Secara botaninya, sumac adalah pokok renek dan kecil yang boleh mencapai ketinggian 1–10 meter, daun berpilin, bunganya padat dan sangat kecil, kehijauan, putih krim atau merah dengan 5 kelopak buahnya membentuk kelompok padat buah berbiji merah.

Rempah Sumac dihasilkan daripada biji kering pohon Rhus coriaria, iaitu nama saintifiknya.

Khasiat Sumac Untuk Kesihatan

Rempah Sumac ini telah digunakan sejak sekian lama bukan hanya kerana warna dan rasanya yang menaikkan lagi selera dalam hidangan, tetapi juga pelbagai kelebihan sumac terhadap kesihatan.

Berikut adalah antara khasiat sumac yang telah dikaji secara saintifik.

1. Mengawal Kandungan Gula Dalam Darah

Menurut Dr. Josh Axe menerusi Dr. Axe.com, kajian telah membuktikan bahawa khasiat sumac dapat membantu mengekalkan bacaan gula normal dalam darah, serta membantu menurunkan kadar gula sehingga 13%.

Hal ini turut disokong oleh sebuah kajian yang diterbitkan pada tahun 2014 menerusi Journal of Research in Medical Sciences, di mana ia dikatakan berpotensi mengawal kadar insulin dan menstabilkan kadar gula dalam darah.

2. Kaya Anti-Oksidan

Salah satu kelebihan sumac juga adalah kerana kandungan anti oksidannya yang tinggi berbanding kebanyakan herba dan rempah lain.

Menurut sumber, kandungan anti oksidan yang terdapat dalam sumac adalah melebihi kayu manis, oregano, acai berry serta banyak lagi buah-buahan dan sayuran lain.

3. Mengurangkan Kadar Kolesterol

Dalam sebuah kajian oleh Tehran University of Medical Sciences di Iran, antara khasiat sumac adalah, ia berupaya mengurangkan kadar kolesterol dan trigliserida.

Seperti yang kita tahu, kadar kolesterol yang terlalu tinggi dalam arteri akan membentuk sumbatan pada otot jantung hingga terpaksa bekerja lebih keras sekali gus menjadi faktor risiko terhadap penyakit jantung.

4. Digunakan Secara Tradisional Untuk Kesihatan Wanita

Sumac juga boleh dijadikan jus atau teh dan ia digunakan secara turun-temurun untuk merawat masalah kesihatan wanita, menambah susu ibu, mengurangkan kesakitan senggugut dan cramp (krem).

Ia turut digunakan secara luaran untuk mengatasi masalah discaj vagina yang berlebihan.

5. Membantu Kekuatan Tulang

Terdapat kajian mendakwa sumac berpotensi digunakan untuk meningkatkan kekuatan tulang.

Ini kerana ia mampu mencegah pereputan tulang serta menghilangkan risiko kehilangan jisim tulang.

6. Tinggi Vitamin C

Jus sumac biasa dijadikan minuman oleh orang asli Amerika untuk merawat demam, batuk dan penyakit skurvi oleh kerana sifatnya yang kaya dengan vitamin C.

7. Mengurangkan Kesakitan Otot

Dalam Hungarian Academy of Sciences, kajian mendapati bahawa jus sumac mampu mengurangkan kesakitan otot yang dialami selepas bersenam.

Disebabkan kandungan anti-oksidannya yang tinggi, ia turut membantu mengurangkan inflamasi dan memberi kelegaan kepada sesiapa yang mengambilnya secara sederhana.

CARA GUNA SUMAC

Letakkan 1 sudu teh serbuk sumac ke dalam cawan dan campurkan dengan air panas. Minum ketika suam. Juga boleh dibancuh sejuk dan boleh dicampurkan dengan madu. Minum sehari sekali pun sudah mencukupi.

Juga boleh dicampurkan ke dalam makanan seperti salad, untuk perapan daging, ayam dan sebagainya.

Rasanya masam seperti ribena, roselle dan delima.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: mysihat

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon