Tuesday, March 16, 2021

4 Kereta Paling Mahal Pernah Terjual Di Dunia!


Ramai menggemari kereta klasik kerana ia mempunyai nilai sejarah tersendiri dan bukan sekadar dilihat sebagai sebuah kenderaan dan bagi para peminat tegar, ia bukan sekadar koleksi tetapi pelaburan yang boleh memberi keuntungan berlipat kali ganda daripada nilai asalnya.

Jadi, tidak hairan sekiranya kenderaan dengan harga mencecah jutaan ringgit menjadi perhatian dan rebutan penggemar kereta.

Berikut adalah empat kereta paling mahal yang pernah dijual di dunia seperti dilaporkan Ape to Gentlemen.

1. Ferrari 250 GTO

Ferrari

Kereta buatan Itali pada tahun 1963 ini memegang rekod sebagai kenderaan paling mahal di dunia dalam dua kelas berbeza.

Ketika ia dijual pada tahun 2018, harganya mencecah USD70 juta (RM280 juta) dan ia dibeli oleh seorang penggumpul kereta terkenal, David Macneil.

Kereta sport klasik ini mahal bukan kerana kapasitinya namun disebabkan sejarah di sebaliknya yang pernah menjuarai hampir 300 pertandingan perlumbaan di seluruh dunia.

Bermula dengan Tour de France 1964 sehinggalah Le Mans, ia menjadi saksi akan kualitinya.

2. Mercedes-Benz W196

Mercedes-Benz

Kereta lumba Formula One juga boleh dijadikan koleksi peribadi namun untuk memilikinya tentunya bukan mudah dan sangatlah mahal.

Mercedes-Benz W196 yang dihasilkan pada tahun 1954 mencatat harga USD29.6 juta (RM120 juta) ketika dilelong di Goodwood Festival of Speed pada tahun 2013.

Harganya yang luar biasa itu sebenarnya tersemat pelbagai sejarah termasuk pernah dipandu oleh pelumba terkenal Juan Manuel Fangio.

Legenda F1 itu pernah menjadi juara dunia sebanyak lima kali termasuk menggunakan kenderaan itu.

3. Aston Martin DBR1

Aston Martin

Industri automatif di Eropah pernah menjadi raja dunia dengan pelbagai keluaran terbaiknya dan bermutu tinggi, maka tidak hairan jika Aston Martin DBR1 mempunyai kelas tersendiri dikalangan penggemarnya.

Ia dijual pada harga USD22.5 juta (RM92 juta) dan kenderaan itu pernah digunakan untuk menyertai pelbagai kejuraan dunia dan dipandu oleh pelumba terkenal Sir Striling Moss.

4. Bugatti La Voiture Noire

Bugatti

Bugatti La Voiture Nore mungkin bukan kenderaan klasik tetapi ia mencatat sejarahnya yang tersendiri apabila menjadi kenderaan keluaran baharu paling mahal di dunia.

Ketika dilancarkan pada tahun 2019, ia dijual pada harga USD18 juta (RM72 juta) dan dihasilkan bersempena dengan ulang tahun ke-110 Bugatti.

Bugatti La Voiture Noire dihasilkan berinspirasikan rekaan Bugatti Type 57 Atlantic dan hanya sebuah sahaja dihasilkan.

Sebelum ini terdapat laporan mengatakan, pemain bola sepak terkenal, Christiano Ronaldo adalah pemiliknya namun sehingga kini tiada pengumuman rasmi berhubung status pemilikan kenderaan berwarna hitam itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: mstar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon