Thursday, February 04, 2021

Bajau Laut, Suku Yang Tidak Mempunyai Negara


Bajau Laut sering dipanggil 'gipsi laut' yang dikatakan dikesan sejak 300 tahun lalu dengan menjadikan perahu sebagai rumah dan hidup secara nomad di laut dan uniknya, mereka merupakan satu-satunya suku kaum di rantau ini yang tidak mempunyai taraf mana-mana warganegara atau orang memanggilnya sebagai kumpulan manusia yang stateless.

Bajau

Etnik ini juga dikenali dengan nama suku kaum Pala'u, dengan kehidupan mereka dengan cara membina pondok di atas air dan menjadikan bot sebagai tempat untuk berteduh.

Etnik ini yang dikatakan hanya boleh ditemui di Sabah, masih mengamalkan budaya pelaut dipercayai berasal dari kepulauan Riau, Johor khususnya Pulau Lingga sebelum berhijrah ke kepulauan selatan Filipina dan Borneo Utara sejak 100 tahun lalu selepas kejatuhan empayar Melaka.

Paling mengujakan, ada antara mereka yang masih memilih untuk menjalani kehidupan secara nomad dan akan berpindah-randah, mencari penempatan baru samada hidup di kawasan perairan Filipina dan Indonesia.

Kaum Bajau Laut yang menetap di perairan sekitar Semporna, Kunak, Lahad Datu, Sandakan, Tawau dan Kudat dikatakan tidak tenang hidup tanpa perahu yang dibuai ombak.

Berdasarkan cerita lisan, etnik itu mengikut pantang larang nenek moyang mereka untuk menetap di darat dan siapa melanggarnya, tidak hidup aman selama tujuh keturunan.

Ada juga menyatakan, sepanjang masa mereka mengejar pergerakan angin sehingga berkebolehan menadah pusaran puting beliung untuk mendapatkan air minuman ketika di laut.

Walaupun penuh keunikan dari segi budaya dan gaya hidup, kehidupan kaum ini masih jauh ketinggalan daripada peredaran zaman yang serba moden hari ini.

Berpandukan kedudukan matahari sebagai waktu

Suku kaum ini langsung tidak tahu menggunakan sistem waktu yang biasa kita gunakan dan bagi mereka, kedudukan matahari sahaja sudah cukup sebagai panduan untuk mengetahui waktu pagi, tengah hari, petang dan malam.

Kedudukan matahari di timur, bererti pagi bagi mereka. Seandainya matahari sudah berada di atas kepala, bermakna ianya telah memasuki waktu tengah hari.

Kalau kedudukan matahari berada di barat, itu tanda bahawa sudah menuju ke waktu petang yang menghampiri malam, kata salah seorang anggota kumpulan etnik Bajau Laut dari Semporna yang pernah dihubungi suatu ketika dahulu.

Mabuk darat

Jika anda yang tidak biasa turun ke laut, pasti ada antara kita yang akan pening disebabkan mabuk laut, namun situasinya berbeza pula bagi Bajau Laut di mana mereka akan mengalami mabuk darat seandainya mereka naik ke darat.

Disebabkan sudah terbiasa tinggal di atas laut yang bergelora, malah sejak bayi lagi, suku kaum Bajau Laut tidak mampu bertahan untuk kekal berada di daratan bagi tempoh yang lama.

Mereka akan cepat pening kepala dan mabuk darat, berjalan pun terhuyung-hayang tidak betul.

Mereka hanya akan naik ke darat sekiranya ada keperluan seperti membetulkan atau menghasilkan bot yang baharu dan tujuan ritual keagamaan untuk mengebumikan ahli keluarga yang meninggal dunia.

Laut sebagai tempat permainan untuk anak Bajau Laut

Bajau Laut

Walaupun hidup serba kekurangan, etnik ini telah dinobatkan sebagai perenang dan penyelam paling mahir di dunia tanpa menggunakan sebarang bantuan peralatan alat pernafasan scuba diving.

Mereka sangat hebat kerana mampu menyelam hingga kedalaman 20 meter tanpa bantuan tangki oksigen dan boleh menahan nafas di dalam air selama 10 minit.

Bayi-bayi Bajau Laut yang baru dilahirkan akan direndam ke dalam laut untuk membiasakan mereka dengan air laut atau simbolik kepada keserasian dan keberanian hidup di laut.

Difahamkan, temuni bayi-bayi Bajau Laut akan ditanam di dasar laut bertujuan untuk mengekalkan adat resam kepercayaan bahawa ada penjaga roh laut yang akan menjaga mereka dengan sebaik-baiknya dan tidak akan mati sewaktu menyelam.

Menyelam sambil memburu hasil makanan laut

Kemahiran menyelam yang diamalkan ini mampu mengajar keturunan mereka untuk memburu hasil laut seperti ikan, sotong dan udang kara dengan menggunakan lembing kayu.

Jika tidak berjaya menangkap ikan atau udang, mereka akan mencari kima (orang Bajau Laut menyebutnya sebagai tehe-tehe) iaitu sejenis kerang atau landak laut sebagai sumber asas makanan mereka.

Khabarnya, rata-rata suku kaum Bajau Laut ini tidak mampu bertutur dalam Bahasa Melayu, malah mereka juga dikatakan tidak mempunyai agama yang tetap dan sering bersilih ganti agama.

Tentang suku Bajau Laut, hari ini mereka masuk muslim, esok lusa mubaligh kristian datang, mereka masuk Kristian pula. Pendakwah perlu tinggal bersama mereka dan mengajar tentang agama.

Untuk pengetahuan, suku Bajau Laut hidup secara nomad.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon