Thursday, January 07, 2021

Kim Kardashian Dan Kanye West Bercerai!


Bintang realiti, Kim Kardashian, 40, dan penyanyi rap Kanye West, 43, dilaporkan bercerai selepas tujuh tahun berkahwin, namun kedua-dua pihak masih mengunci mulut mengenai perpisahan itu kerana masih dalam proses menguruskan perceraian.

Kim Kardashian

Menurut sumber, Kardashian dan West seboleh-bolehnya tidak mahu berita berkenaan diperbesar-besarkan.

"Mereka tidak mahu menghebohkannya namun hubungan memang sudah berakhir," katanya.

Menurut laporan E! News, Kardashian belum memfailkan cerai secara rasmi kerana mahu memastikan dia mengambil keputusan yang tepat untuk anak-anak mereka.

Kardashian dan West mendirikan rumah tangga pada Mei 2014 dan dikurniakan empat cahaya mata iaitu North, 7; Saint, 5; Chicago, 2; dan Psalm, 1.

Mereka dikatakan sudah tidak tinggal sebumbung selama beberapa bulan dan rumah tangga mula bermasalah besar sejak pertengahan tahun 2020 yang lalu.

Kanye West Hidap Bipolar

Pada tahun 2018 yang lalu, Kanye West pernah mendedahkan dia menghidap penyakit mental, Bipolar.

Menurut Kanye, dia sudah lama mengalami masalah tersebut namun hanya mula mendapatkan bantuan kerana ingin berhadapan dengan penyakit tersebut.

Dalam pada itu, Kanye berkata, dia tidak pernah melihat penyakit itu sebagai satu kecacatan atau kelemahan sebaliknya menyifatkan ia memberi banyak kelebihan kepadanya.

Apa Itu Bipolar?

BIPOLAR adalah sejenis penyakit mental melibatkan gangguan emosi yang ketara, yang dahulunya dikenali sebagai 'manic depression' tetapi istilah ini tidak lagi diguna pakai dalam bidang perubatan masa kini.

Adakalanya penyakit ini juga dikenali sebagai kecelaruan dwikutub, kerana terdapat kecelaruan emosi pada dua kutub yang berbeza di mana episod kemurungan dan episod gembira yang melampau dialami oleh seseorang individu.

Perasaan gembira yang melampau ini dikenali sebagai fasa 'mania' dan jika gejala 'mania' tersebut tidak begitu ketara, ia dikenali sebagai 'hypomania'.

Kecelaruan emosi berbeza mengikut individu

Ada individu mengalami perubahan emosi yang berubah silih berganti dalam jangka masa cepat pada suatu masa dan ada juga mengalami fasa kemurungan atau fasa mania berpanjangan.

Perubahan emosi tidak stabil serta ketara inilah yang menyebabkan kesukaran dalam menjalani kehidupan harian.

Ia merupakan penyakit mental yang boleh berulang terutamanya jika tidak mengambil rawatan atau mengalami tekanan hidup.

Secara teorinya, kecelaruan emosi ini adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan bahan kimia (neurotransmitter) di dalam otak iaitu Serotonin dan Dopamin.

Kedua-dua bahan kimia ini adalah lebih tinggi dari biasa pada fasa mania dan rendah pada fasa kemurungan.

Serotonin memainkan peranan yang penting dalam emosi manakala Dopamin pula penting dalam pengawalan pergerakan, fokus dan motivasi.

Bagaimanapun, berbanding penyakit kecelaruan psikosis seperti schizophrenia, penyakit yang melibatkan kecelaruan emosi seperti bipolar mempunyai tahap penyembuhan serta prognosis yang lebih baik.

Ramai di antara mereka yang mempunyai penyakit ini boleh berfungsi dengan baik di antara episod penyakit.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: 1 | 2 | 3

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon