Tuesday, November 24, 2020

5 Harta Karun Yang Di Temui Dalam Bangunan Secara Tidak Sengaja


Setiap orang pasti mengimpikan untuk menemui harta karun dan kerana itulah ramai sanggup mengelilingi dunia menghabiskan usia mereka semata-mata untuk mencari kekayaan ini hasil peninggalan orang-orang terdahulu.

Namun begitu, ada juga yang cukup bernasib baik apabila menemui harta karun bernilai jutaan ringgit di rumah mereka atau dalam bangunan terbiar.

1. Harta Karun Środa

Środa Śląska

Antara tahun 1985 dan 1988, para pekerja di bandar Środa Śląska, Poland, telah menemui tumpukan syiling emas dan perak serta permata berharga selama projek pembaikan di sebuah pusat telefon yang ditinggalkan.

Harta karun, termasuk mahkota emas abad pertengahan, disita oleh pihak berkuasa itu bernilai lebih dari $USD131 juta hari ini.

2. Emas

Gold

Emas seberat 220 pound atau 99.7 kilogram bernilai sekitar USD3.8 juta telah ditemui di sebuah rumah oleh penghuni baru di Perancis.

Ditemui dalam bentuk 5,000 keping emas, dua batang seberat 12 kilogram dan 37 batang emas dengan berat 1 kilogram.

Emas-emas ini ditemui ketika pemilik rumah baharu sedang sibuk memindahkan perabot, terlihat sebuah kotak yang terletak di bawah perabot, kotak wiski dan barangan lain.

Menurut laporan The Guardian, emas-emas ini dibeli sekitar tahun 1950 hingga 1960-an.

3. Komik

Komik

Michael Rorrer sedang membersihkan rumah moyangnya di Virginia ketika dia menemui koleksi 345 komik di ruang bawah tanah.

Koleksi itu adalah milik mendiang pakciknya Billy Wright, yang tidak pernah memberi tahu siapa pun tentang hobi mengumpul komik sebelum kematiannya pada tahun 1994.

Koleksi yang dijaga dengan cermat termasuk komik langka seperti Komik Detektif No 27, komik pertama yang dibintangi Batman.

Tidak menghairankan, komik yang sangat jarang ditemui itu terjual pada harga $USD3.5 juta dalam acara lelongan di New York pada tahun 2012.

4. Lukisan Berharga

Potret

Sebuah keluarga di Perancis telah menemui sebuah lukisan berharga di sebuah apartmen yang telah dihuni sebelumnya seorang wanita berusia 91 tahun, yang ditinggalkan sebelum Perang Dunia II.

Lukisan bersejarah dan berharga ini adalah lukisan asli oleh Giovanni Boldini, seorang pelukis potret terkenal dari Itali dan bernilai USD2.5 juta!

5. Tombol Pintu

Edmé Bouchardon

Bukan tombol pintu biasa, sebab tombol ini yang berbentuk patung, dibuat oleh pembuat patung terkenal Perancis, Edmé Bouchardon, pada tahun 1728.

Ditemui di sebuah gudang kosong terbengkalai di Balintore, Scotland, ternyata tombol ini adalah patung ahli politik Sir John Gordon, bernilai USD1.8 juta!

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:
sumber: wartainfo

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon