Thursday, August 20, 2020

Berapa Banyak Wang Sebenarnya Yang Mampu Menggembirakan Anda?


Sebagai seorang pelabur baru, anda harus mempunyai matlamat yang jelas. Adakah anda hanya mahu bersara dengan selesa? Adakah anda mahu memiliki rumah impian tanpa perlu terikat dengan hutang pinjaman? Adakah anda berhasrat memiliki sebuah jet perbadi?

Banyak duit

Jawapan untuk soalan-soalan tersebut akan memilih pendekatan yang sesuai dalam menentukan portfolio pelaburan anda. Sains Ada Jawapannya.

Ahli sosiologis kontemporari seperti Dennis Gilbert mendefinisikan “kaya” sebagai mereka yang bergantung kepada pendapatan pelaburan dan bukannya pendapatan melalui pekerjaan.

Mengikut definisi ini, seorang doktor, walaupun mempunyai jumlah pendapatan RM1 juta dalam setahun, adalah tidak sekaya individu yang mendapat perolehan RM1 juta daripada stok, bon, hartanah, hakcipta, atau punca pendapatan pasif yang lain.

Ini kerana, seorang pelabur mampu mengaut pendapatan walaupun hanya berdiam diri di rumah, manakala seorang doktor tidak akan mempunyai kekayaan sekiranya dia tidak turun bekerja.

Sebaliknya, Kebanyakan Pelabur Tidak Mahukan Kekayaan

Sebenarnya, kebanyakan orang tidak mahu menjadi kaya-raya. Kenyataan ini disokong dalam kajian oleh Daniel Kahneman dan Angus Deaton daripada “Center for Health and Well-being” di Princeton University, yang membuktikan bahawa wang sememangnya mampu membeli kegembiraan sehingga jumlah RM75,000 setahun.

Dalam kata lain, sejurus selepas pendapatan anda mencecah RM75,000 setahun, cara kehidupan seharian anda tidak akan banyak berubah seiring dengan peningkatan pendapatan.

Sebaliknya “kepuasan dalam kehidupan” akan bertambah – yakni, perasaan anda atas kejayaan mencapai matlamat dalam kehidupan.

Setakat mana anda mencintai kerja adalah seperti hiasan aising di atas kek. Secara rasionalnya, kebanyakan pelabur baru harus memfokuskan bagaimana untuk mencapai matlamat perolehan tahunan sebanyak itu, sekiranya belum lagi berbuat demikian.

Ini bermaksud bahawa, sesebuah program pelaburan yang berkesan adalah yang dibentuk untuk membantu anda hidup bebas dari hutang.

Sekiranya anda bebas dari hutang, anda tidak mungkin muflis

Mengelakkan tekanan kewangan dengan kepelbagaian, pelaburan berkualiti tinggi seiring dengan gaya hidup yang anda inginkan.

Mengekalkan rangkuman insuran yang mencukupi supaya anda tidah perlu bimbang sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini.

Memiliki punca pendapatan yang pelbagai supaya anda tidak bergantung dengan satu pekerjaan atau punca pendapatan sahaja, yang boleh meletakkan keluarga anda dalam risiko sekiranya punca tunggal itu hilang sekelip mata.

Peraturan 4% dan Pelaburan Anda

Hukum statistik untuk pelabur baru adalah, sekiranya kamu mengeluarkan 4% daripada nilai akaun anda setiap hujung tahun, kamu seharusnya mampu untuk mengharungi satu lagi Zaman Keruntuhan Ekonomi (Great Depression).

Ini bermaksud, sejumlah bersih RM1,875,000 diperlukan untuk menghasilkan RM75,000 dalam pendapatan pasif tahunan, tanpa akan kehabisan wang (RM75,000 dibahagi dengan 0.04 = RM1, 875,000).

Ini bermaksud seseorang, berdasarkan kajian, memerlukan portfolio bernilai RM1,875,000 untuk menjadi gembira tanpa perlu berkerja lagi.

Bagaimanakah ini boleh berlaku? Simpan RM1,165 setiap bulan selama 35 tahun pada kadar 8%.

Secara alternatif, jika anda dan pasangan mempunyai pendapatan RM50,000 setahun, anda cuma perlu RM25,000 daripada pendapatan pasif, berikutan peraturan 4%, anda memerlukan RM625,000.

Jadi, anda hanya perlu menyimpan RM303 sebulan untuk 35 tahun pada kadar 8%.

Kesimpulannya

Jika anda berada dalam usia pertengahan atau muda, seorang rakyat biasa yang mempunyai perolehan isirumah median RM50,000 ke RM55,000 setahun, kegembiraan peribadi berkemungkinan besar dapat diperolehi dengan portfolio bernilai RM625,000 yang mempunyai perolehan dividen RM25,000 setahun, selain daripada pendapatan gaji, upah dan faedah-faedah lain.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: usahawan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon