Saturday, June 06, 2020

Gig Ekonomi: Era Bekerja Dari Rumah


Financial Times mendefinisikan 'gig' Ekonomi sebagai "sikap masyarakat yang lebih memilih untuk bekerja sendiri dengan melakukan pelbagai perkhidmatan separuh masa (atau freelance) hanya dari rumah tanpa perlu datang ke pejabat setiap hari.

Era Gig economi

Frasa atau istilah "gig ekonomi" mula diperkenalkan semasa puncak krisis kewangan 2009, dimana keadaan ketika itu memaksa segelintir masyarkat untuk bekerja separuh masa dimana jua mereka berada akibat pengangguran yang tinggi.

Namun, istilah gig telah diperkenalkan lebih awal lagi dan sering digunakan dalam industri muzik.

Dengan kemajuan teknologi yang begitu pantas dan pesat menyebabkan peranan pekerjaan semakin berubah.

Ramai yang kini tidak lagi memilih untuk bekerja dari jam 8 pagi sehingga 5 petang, terutamanya anak muda.

Mereka lebih memilih untuk bekerja di rumah atau dimana juga mereka berada seperti menjadi digital nomad.

Perkembangan gig ekonomi juga telah menyebabkan peniaga-peniaga cuba menawarkan kontrak kepada media massa bagi sesuatu projek sebagai langkah pengurangan kos operasi.

Individu yang memiliki kemahiran sesuai dengan projek tersebut boleh memohon untuk melaksanakan projek tersebut dan menjana pendapatan.

Gig Ekonomi sering diidentitikan dengan bisnes yang dijalankan oleh Uber, Grab, Airbnb dalam bidang hartanah dan sebagainya.

Gig ekonomi juga tidak terlepas daripada pembangunan sistem digital dimana ia menjadi platform penting dalam perhubungan dan aktiviti perniagaan.

Kerajaan sendiri telah mengambil insiatif penting dalam mendepani ekonomi digital atau gig ekonomi melalui Malaysia Digital Economy Corporation (MDEC).

MDEC telah melancarkan beberapa platform seperti eRezeki dan eUsahawan untuk membantu rakyat Malaysia menghasilkan wang dengan menyelesaikan pekerjaan atas talian.

Perkembangan ini menyebabkan pakar berpendapat bahawa pekerjaan masa depan harus bersifat sangat fleksibel. Tidak ada lagi pekerjaan seumur hidup.

Mereka yang dapat memanfaatkan arus teknologi dan digital ini akan dapat menghasilkan keuntungan dan pendapatan, hanya dengan bekerja secara online dari rumah.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: intraday

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon