Saturday, July 18, 2020

Suku Kulung, Pemburu Madu Lebah Di Lokasi Paling Ekstrem Di Dunia


Selain memiliki keindahan panorama alam yang sungguh memukau mata memandang, di Gunung Himalaya sebenarnya terkumpul hasil madu paling besar di dunia, yang terletak dibanjaran yang memasak gunung tertinggi di bumi.

Suku Kulung Pemburu Madu

Di Nepal, memburu madu di kaki gunung Himalaya merupakan salah satu cara untuk mencari pendapatan yang dilakukan oleh suku kaum Kulung, dilakukan setiap dua tahun sekali.

Apa yang menarik tentang suku Kulung, mereka adalah satu-satunya kaum di Nepal yang sanggup menggadai nyawa memanjat tebing Himalaya yang tinggi menjulang ke langit, mendaki dinding curam untuk mendapatkan madu dari sarang-sarang lebah yang tergantung di atasnya.

Tradisi Ratusan Tahun

Umpama menatang nyawa sendiri, tradisi mengumpul madu di tebing Himalaya ini sebenarnya sudah dilakukan sejak ratusan tahun dahulu.

Menurut kaum Kulung, pemburuan madu dengan cara sebegini merupakan aktiviti turun-temurun dari nenek moyang mereka.

Dalam proses untuk mendapatkan madu, kaum Kulung masih menggunakan kaedah tradisional iaitu dengan berpaut pada tali lalu menjolok sarang lebah menggunakan batang buluh yang dipanggil 'tangos'.

Menceroboh sarang lebah paling besar di dunia ini bukanlah perkara mudah, kerana mereka bukan sahaja berhadapan risiko terjatuh dari tebing yang tinggi, malah berdepan bahaya disengat jutaan lebah yang boleh membawa maut.

Oleh itu, mereka terlebih dahulu akan mengumpul daun-daun kering kemudian membakarnya. Asap daripada pembakaran daun kering akan menyebabkan lebah lari meninggalkan sarangnya.

Maka, pada waktu inilah para pemburu madu yang ekstrim ini mencuri hasilnya.

Pelancongan

Dan kerana kepakaran memburu madu yang dimiliki kaum Kulung, mereka dijadikan sebagai sebahagian daripada inisiatif pihak pemerintah Nepal untuk menarik pelancong ke negara itu.

Teknik dan kaedah pemburuan madu yang berbahaya ini dijual sebagai tontonan eksotik kepada pelancong dengan bayaran mencecah USD1,000.

Malah, hasil buruan madu turut dieksport ke negara China, Jepun dan Korea secara besar-besaran.

Madu dari pergunungan Himalaya ini sering digunakan sebagai bahan di dalam ubat-ubatan tradisional di China dan Jepun.

Bagi kaum Kulung pula, hasil buruan madu akan dibahagikan sama rata kepada penduduk kampung.

Kebiasaannya, pada musim luruh mereka mampu menghasilkan kira-kira 200 liter madu, manakala pada musim bunga pula boleh mencapai sehingga 800 liter madu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon