Tuesday, July 07, 2020

Ketahui Perbezaan Antara Lebah Dan Tebuan


Lebah dan tebuan adalah dua jenis serangga berbisa dan mempunyai warna yang hampir sama, yang jika dilihat pada mata kasar kedua-duanya, sudah pasti membuatkan anda sukar untuk mengenalpasti mana satu lebah dan mana satu tebuan.

Beza Lebah dan Tebuan

Makhluk ini juga dikategorikan sebagai serangga jenis Hymenoptera, iaitu serangga yang mempunyai jenis yang serupa.

Walaupun begitu, terdapat beberapa perbezaan yang ketara untuk anda bezakan antara lebah dan tebuan.

1. Makanan

Tebuan

Tebuan adalah serangga jenis pemangsa. Oleh itu, makanan yang menjadi tumpuannya adalah buah-buahan yang jatuh dari pohon dan juga serangga kecil seperti ulat dan lalat.

Tebuan dewasa juga menyukai makanan manis dan kebiasaannya mereka akan memakan madu di dalam sarang lebah. Oleh itu, tidak hairanlah jika kita seringkali melihat tebuan masuk ke dalam sarang lebah.

Lebah

Manakala, lebah pula merupakan salah satu agen dalam proses pendebungaan. Lebah biasanya akan memakan debunga dan nektar yang ada pada pelbagai bunga yang berbeza.

Pollen adalah debu yang dihasilkan oleh tumbuhan. Debunga ini akan memberi nutrisi yang diperlukan oleh lebah untuk menghasilkan madu.

Lebah juga mengumpul nektar yang merupakan cecair yang terdapat di dalam bunga dan ini adalah apa yang mereka tukarkan menjadi sebagai madu di dalam sarang mereka.

2. Sifat Dan Kelakuan

Spesies Lebah

Tebuan

Kebanyakan mangsa yang menjadi sasaran tebuan adalah serangga lain. Tebuan dikatakan lebih agresif apabila dibandingkan dengan lebah.

Tebuan juga boleh terus menyengat sasaran beberapa kali dalam masa beberapa minit.

Lebah

Lebah secara amnya tidak agresif, terutamanya berbanding dengan tebuan. Sengatan lebah akan membunuh lebah sebaik sahaja ia digunakan. Ia hanya boleh digunakan sekali dan membawa maut kepada dirinya sendiri.

3. Perbezaan Sarang

Tebuan

Tebuan dikatakan lebih cenderung untuk tinggal di koloni yang lebih kecil berbanding dengan lebah. Secara umumnya tebuan mempunyai populasi kurang daripada 10,000 ekor.

Kebiasaannya ratu tebuan sendiri yang akan membina sarang mereka. Bentuk sarangnya adalah kertas heksagon seperti sarang yang dibuat dari kayu yang dikunyah. Tebuan adalah arkitek yang sangat baik.

Tebuan juga berhibernasi sepanjang musim sejuk dan kemudian membina sarang baru untuk tahun berikutnya.

Lebah

Sarang lebah madu dapat ditemui di bawah tanah di lubang yang terbiar atau kadang-kadang dalam rumput padat atau di antara daun di atas tanah. Lebah biasanya dilihat di sekitar sarangnya.

Koloni madu lebah boleh menjangkau populasi lebih dari 75,000 ekor bagi setiap sarang.  Honeybee atau lebah madu mempunyai koloni terbesar dan rumah semua spesies lebah.

Lebah tidak berhibernasi, dan hidup di rizab makanan mereka. Lebah madu ialah pekerja yang memainkan peranan penting untuk mengekalkan sarang mereka supaya dapat menghasilkan haba yang membantu lebah bertahan melalui musim sejuk.

4. Ciri Fizikal

Spesies Tebuan
Dari kiri (atas): Tebuan tanah, Tebuan Cicada killers, Tebuan kertas dan Tebuan Yellow jackets.

Tebuan

Tebuan mempunyai badan halus dan kaki licin. Tebuan panjang dan nipis, mempunyai pinggang yang kecil.

Tebuan mempunyai kaki menggantung, dengan dua pasang sayap. Walau bagaimanapun, sesetengah spesies tebuan sebenarnya tidak bersayap!

Tebuan biasanya berwarna cerah, serta kuning berbelang hitam. Tebuan juga menendang kaki apabila mereka sedang terbang.

Lebah

Lebah mempunyai badan berbulu dan kaki berbulu. Mempunyai kaki yang lebih luas daripada tebuan kerana perlu membawa debunga dari bunga ke bunga.

Lebah mempunyai badan yang panjang dan kuat, juga mempunyai kaki yang menggantung dan dua pasang sayap.

Persamaan lain adalah bahawa lebah juga biasanya berwarna terang dengan kuning berbelang hitam yang sering di mana kekeliruan terletak pada mengenal pasti perbezaan antara kedua-dua.

Lebah juga berbeza dengan tebuan kerana ia tidak menendang kaki apabila sedang terbang.

Kesimpulan

Lebah dan tebuan adalah makhluk yang sangat berbeza. Kedua spesies ini makan secara berbeza; lebah adalah pendebunga, manakalan tebuan pula ialah pemangsa.

Cara bertindak juga berbeza antara satu sama lain. Tebuan boleh menjadi sangat agresif, kerana lebah hanya agresif apabila diganggu.

Tebuan dan lebah hidup dalam sarang sedikit yang sama. Bagaimanapun, Tebuan umumnya kurang bersosial dan hidup dalam koloni yang lebih kecil.

Akhirnya, terdapat banyak perbezaan fizikal antara kedua-dua, yang mana tebuan mempunyai kaki yang licin dan tidak bebulu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon