Monday, January 08, 2018

Khasiat Madu Mampu Membunuh Bakteria Dan Meningkatkan Antibodi


Kajian mendapati madu mampu menjadi agen yang mampu membunuh bakteria kerana ketika lebah menyimpan madu dalam perut, akan terhasil satu protein digelar defensin-1 yang bertindak membunuh bakteria.

Madu membunuh bakteria

Madu juga mampu merencat pertumbuhan bakteria dan ini membolehkan madu dijadikan sebagai agen perawat luka menggantikan bahan kimia seperti iodin.

Kajian pembalutan madu (honey dressing) ke atas luka pesakit diabetes juga mendapati tiada perbezaan signifikan dengan cara pembalutan biasa menggunakan iodin.

Ini menunjukkan pembalutan madu sesuai untuk dijadikan alternatif selain menggunakan cara dresing konvesional. Madu juga dapat memulihkan luka dengan cepat.

Di dalam Al Quran telah tertulis madu boleh menyembuh pelbagai penyakit.

Madu Antibiotik Yang Kuat

Madu adalah cairan kental manis yang secara semulajadi dihasilkan oleh lebah dan mengandungi banyak khasiat.

Salah satu contoh khasiatnya yang hingga saat ini dimanfaatkan dalam dunia perubatan adalah kemampuan madu sebagai ubat mencegah jangkitan.

Dijelaskan oleh Hank Green dari Scishow, madu memang sudah terbukti dalam banyak kajian memiliki sifat antibiotik yang kuat, bermula dari kandungan protein yang ada di dalamnya hinggalah gula yang ada pada madu.

Sekitar 17 peratus komposisi madu terdiri dari air, manakala sebagian besar adalah gula fruktosa dan glukosa.

Oleh kerana itu seperti kebanyakan gula umumnya madu bersifat sangat pekat dan menyerap air, manakala bakteria mengandungi lebih banyak kandungan air berbanding madu.

Maksudnya, madu akan menyerap seluruh kandungan air pada bakteria atau fungus yang cuba menjangkiti tubuh. Tanpa air yang cukup, bakteria tidak akan mampu hidup.

Fakta kedua untuk sifat antibiotik madu adalah kerana lebah mencampurkan senyawa bernama glukosa oksidase saat membuatnya. Senyawa ini membuatkan madu bersifat asam sehingga mampu merosakkan dinding sel bakteria.

Dan fakta ketiga mengikut kajian, lebah juga memasukkan antibotik semulajadi iaitu bee defensin-1 ke dalam madu yang berfungsi melindungi lebah dari bakteria kerana ia merupakan sebahagian daripada sistem imun lebah.

Bergantung dari jenis bunga mana yang digunakan lebah untuk membuat madu, kadang-kala ada juga senyawa antibiotik tambahan yang tercampur.

Sebagai contoh, madu dari bunga Manuka diketahui memiliki kandungan methylglyoxal.

Kandungan Asli

Amat sukar untuk mengenal pasti ketulenan sesuatu madu di pasaran kerana madu berbeza kandungan air di dalamnya bagi setiap kawasan di dunia ini terutamanya madu Eropah dan madu Asia.

Madu Eropah dikatakan lebih pekat berbanding madu Asia terutamanya dari Malaysia kerana faktor cuaca di mana Malaysia menerima taburan hujan lebih banyak berbanding di Eropah.

Penggunaan madu dalam sejarah manusia sudah berlaku sejak dahulu kala lagi. Ia digunakan dalam pelbagai jenis makanan dan minuman sebagai pemanis dan (bahan) perisa dan sebagai simbol kepada sesetengah masyarakat.

Rasa madu berbeza berdasarkan sumber nektar yang dipungut. Pelbagai jenis dan gred madu juga berada di pasaran.

Madu juga digunakan dalam pelbagai jenis perubatan tradisional bagi merawat penyakit.

Kajian debunga dan spora dalam madu mentah (melissopalinologi) dapat menentukan jenis sumber flora (bunga) madu tersebut dipungut.

Oleh kerana lebah membawa cas elektrostatik dan boleh menarik zarah-zarah, teknik melissopalinologi yang sama boleh digunakan untuk bidang kajian alam sekitar mengenai zarah radioaktif, debu atau pencemaran partikel bebas.

Lebah madu menukarkan nektar bunga kepada madu melalui proses regurgitasi dan menyimpan ia sebagai sumber makanan utama dalam lilin sel kom dalam haif mereka.

Amalan ternakan lebah menggalakkan penghasilan lebihan madu agar lebihan madu tersebut boleh dituai dari koloni.

Madu mendapat rasa manis daripada fruktosa monosakarida dan glukosa. Ia mempunyai rasa manis hampir sama dengan gula kasar.

Madu juga mempunyai sifat kimia yang menarik sesuai untuk pembuatan roti dan satu rasa tersendiri yang membuatkan sesetengah orang menyukainya berbanding gula dan pemanis yang lain.

Kebanyakan mikroorganisma tidak hidup dan membesar dalam madu kerana kurangnya aktiviti air iaitu 0.6 dalamnya.

Namun, madu kadang-kala terkandung endospora dorman bakteria Clostridium botulinum, yang berbahaya kepada bayi, kerana endospora itu boleh menukarkan bakteria penghasil racun dalam perut bayi, seterusnya menyebabkan sakit dan mungkin membawa kepada kematian

Kepelbagaian madu terhasil daripada lebah madu (genus Apis) ialah yang paling selalu menjadi rujukan dan jenis madu yang dipungut oleh penternak madu serta kegunaan oleh manusia.

Madu yang dihasilkan oleh lebah dan serangga lain juga mempunyai sifat berlainan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Cara Mudah Membezakan Madu Asli Dan Madu Tiruan

sumber: wikipedia | detik

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon