Wednesday, July 08, 2020

Apa Itu e-Census Banci Penduduk Dan Perumahan 2020?


Disebabkan penularan wabak COVID-19, Fasa 1 Banci Penduduk Dan Perumahan 2020, Jabatan Perangkaan Malaysia akan dijalankan menggunakan mod pembancian e-Census, di mana cara pembancian ini tidak memerlukan proses bancian secara bersemuka dan hanya perlu menjawab soal selidik secara atas talian sahaja dengan menggunakan komputer atau smartphone.

Apa itu e-Census

Kaedah e-Census adalah pengisian soal selidik secara atas talian oleh responden melalui pautan e-Census.mycensus.gov.my atau melalui Portal Banci dan Stats Geoportal www.mycensus.gov.my.

Adakah wajib menjawab Banci 2020 secara atas talian?

Anda boleh memilih untuk menjawab soalan Banci 2020 secara atas talian atau menggunakan borang, namun melalui atas talian ini, Banci 2020 akan menjadi lebih mudah, selamat dan pantas untuk diselesaikan.

Adakah Maklumat Peribadi yang saya bekalkan selamat?

Seksyen 19 di bawah Akta Banci 1960 (Disemak -1969) memperuntukkan mana-mana maklumat individu tidak boleh didedahkan. Hanya data berbentuk agregat sahaja akan diterbitkan.

Pastikan pembanci yang mengumpul maklumat adalah pemegang kad pengenalan pembanci.

Kenapa rumah saya terpilih untuk mengisi secara e-Census?

Seiring dengan kemajuan teknologi pada masa kini, pihak kerajaan berhasrat untuk menggunakan platform atas talian seluas mungkin dalam pengumpulan maklumat. Anda akan menerima poskad sekiranya rumah anda terpilih dalam menjawab e-Census.

Banci Penduduk 2020

Kenapa saya tidak boleh log masuk e-Census? Apakah tindakan saya selanjutnya?

Anda mungkin memasukkan alamat e-mel atau One-Time Password (OTP) yang tidak tepat. Sila masukkan alamat e-mel yang didaftar dan OTP yang diterima.

Apa itu OTP?

One-Time Password (OTP) juga dikenali sebagai one-time pin, adalah kata laluan yang digunakan untuk satu sesi log masuk atau transaksi pada sistem komputer atau peranti digital lain.

Bagaimana saya hendak mendapatkan OTP?

Anda akan menerima OTP selepas mendaftar email anda di Log Masuk. Semak peti masuk e-mel anda untuk mendapatkan OTP ini.

Kenapa saya tidak menerima e-mel (OTP)?

Anda mungkin memasukkan alamat e-mel yang tidak tepat. Sila masukkan alamat e-mel yang didaftarkan. Jika masih tidak menerima emel tersebut, sila hubungi Call Centre di talian nombor 1-800-88-7720 untuk bantuan selanjutnya.

Saya tidak menerima poskad e-Census tetapi saya berminat untuk menjawab soal selidik Banci 2020 menggunakan kaedah e-Census, bagaimana caranya?

Anda boleh membuat pra pendaftaran melalui pautan e-Census.mycensus.gov.my atau melalui Portal Banci dan Stats Geoportal www.mycensus.gov.my.

Apa itu kod jemputan (Invitation Code)?

Kod jemputan atau Invitation Code adalah kod yang mewakili tempat kediaman anda.

e-Census Invitation Code
Kod Jemputan (Invitation code).

Bagaimana saya hendak mendapatkan Kod Jemputan?

Bagi responden yang menerima poskad, kod jemputan tertera di poskad tersebut. Sekiranya tidak menerima poskad, responden akan menerima kod jemputan melalui emel yang didaftarkan selepas membuat pra pendaftaran e-Census.

Untuk pra pendaftaran e-Census; https://ecensusreg.mycensus.gov.my/

Saya tidak menerima e-mel pengesahan selepas menghantar pra pendaftaran. Apakah langkah seterusnya?

Jika anda masih belum menerima emel pengesahan selepas pra-pendaftaran, sila semak junk mail atau folder spam anda, kerana emel tersebut mungkin ditapis ke sana secara automatik oleh pembekal perkhidmatan emel anda.

Jika anda menggunakan Gmail, semak juga di bahagian Sosial dan Promosi. Jika anda menggunakan Hotmail atau Live, sesetengah akaun Hotmail atau Live mungkin tidak dapat menerima emel pengesahan tesebut disebabkan masalah teknikal oleh pembekal perkhidmatan emel.

Jika anda memerlukan bantuan teknikal, sila hubungi kami di talian 1-800-88-7720.

Bolehkah saya menjawab separuh atau beberapa soalan dahulu dan meneruskan pada hari lain?

Boleh, tetapi anda perlu Log masuk menggunakan kod jemputan yang sama.

Kenapa data yang saya isi hilang? Perlukah kita isi semula?

Kemungkinan berlaku masalah sistem e-Census semasa tempoh pengisian tersebut, pengisian semula perlu dilakukan.

Adakah data saya diisimpan secara automatik walaupun saya belum menghantarnya?

Ya. Laman web e-Census menyediakan ciri penyimpanan data secara automatik semasa pengisian jawapan.

Adakah setiap ahli isi rumah perlu mengisi e-Census?

Hitung semua orang yang tinggal bersama anda. Sekiranya anda mengisi e-Census untuk tempat kediaman anda, anda harus menghitung semua orang yang tinggal bersama pada 7 Julai 2020.

Ini termasuk sesiapa sahaja yang bersaudara dan atau orang yang tidak bersaudara yang biasanya tinggal bersama dan membuat peruntukan yang sama untuk makanan dan keperluan hidup lain.

Kenapa bilangan soalan terlalu banyak? Perlukah saya menjawab semua soalan?

Semua soalan banci perlu dijawab. Objektif banci adalah sebagai input perancangan Pembangunan negara termasuk pengagihan per kapita seperti yang termaktub dalam Perlembagaan.

Bilakah tempoh untuk pengisian e-Census?

Bermula 7 Julai hingga 30 September 2020.

Apa yang berlaku sekiranya saya terlepas tempoh pengisian e-Census?

Sekiranya anda tidak mengisi e-Census pada tempoh yang diberikan, pembanci akan melawat rumah anda untuk menemuramah secara bersemuka menggunakan tablet/ telefon pintar atau borang soal selidik pada 7 Oktober 2020.

Saya telah selesai menjawab dan menghantar e-Census tetapi ada maklumat yang ingin dikemaskini, bagaimana untuk saya memberikan maklumat tersebut?

Anda boleh menghubungi Call Centre e-Census di talian nombor 1-800-88-7720 untuk membantu anda.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon