Tuesday, June 02, 2020

Polis Miami Berlutut Mohon Maaf Atas Kematian George Floyd Dan Reaksi Diterima Sangat Mengejutkan!


Polis Miami dilihat berjaya mencairkan hati penunjuk perasaan yang berhasrat menyerang mereka apabila mengambil tindakan segera berlutut memohon maaf atas insiden kematian lelaki berkulit hitam, George Floyd.

Polis Miami melutut

Menerusi rakaman Youtube yang dikongsi pengguna Facebook Bigscout Nana Prempeh, tindakan itu disusuli dengan tangisan daripada semua anggota polis dan dianggap sebagai suatu yang di luar jangkaan.

Malah, dalam masa yang sama penunjuk perasaan turut berlutut melakukan perkara yang sama.

Tunjuk perasaan bagi memprotes kematian seorang lelaki kulit hitam, George Floyd, apabila seorang anggota polis meletakkan lutut pada leher mangsa ketika menahannya berlarutan sejak tragedi itu berlaku.

Kekejaman di alami Floyd, yang dilihat merayu apabila anggota polis dilihat merebahkan badan mangsa ke jalan tar, dengan lutut salah seorang daripada mereka menekan tengkuknya, dirakam orang awam menggunakan telefon pintar.

Polis Miami melutut

Kemarahan orang awam bertambah marak dengan tersebarnya video menunjukkan Floyd merayu dilepaskan ketika dikasari pegawai polis terbabit dan jasadnya terkulai tanpa nyawa selepas lima minit, apabila polis mengarahkannya menaiki kereta peronda.

Tindakan itu disifatkan sebagai satu lagi kekejaman dan penindasan polis terhadap warga AS berketurunan Afrika.

Keluarga Floyd menuntut ketiga-tiga pegawai polis yang berada di tempat kejadian dipecat dan didakwa atas tuduhan membunuh.

Bedah siasat bebas sahkan Floyd mati akibat lemas

Satu bedah siasat yang diatur keluarga mendiang George Floyd mendapati mangsa dilemaskan oleh seorang anggota polis Amerika Syarikat (AS), berbeza dengan punca didakwa pihak berkuasa sebelum ini, iaitu masalah berkaitan jantung.

Peguam keluarga itu, Ben Crump pada Isnin berkata, bedah siasat bebas oleh pemeriksa perubatan mendapati, kematian Floyd berpunca akibat lemas, yang disebabkan oleh tekanan pada bahagian tertentu.

Pengarah Autopsi dan Sains Forensik di Universiti Michigan, Aleccia Wilson, berkata beliau memeriksa mayat mendiang Floyd.

"Bukti yang diperoleh adalah kematian itu konsisten dengan lemas buatan, dan kes ini dianggap sebagai pembunuhan," katanya pada sidang media.

Floyd, 46 meninggal dunia pada 27 Mei 2020, selepas bahagian lehernya ditekan menggunakan lutut selama sembilan minit, oleh seorang anggota polis.

Beliau didapati berada dalam keadaan tidak sedarkan diri selama hampir tiga minit.

Derek Chauvin bunuh Floyd
Derek Chauvin.

Satu visual dirakam seorang pejalan kaki yang tersebar selepas itu menimbulkan kemarahan seluruh negara, dan mencetuskan tunjuk perasaan di lebih 140 bandar di AS.

Anggota polis terbabit, Derek Chauvin ditahan dan didakwa dengan kesalahan membunuh darjah ketiga atau membunuh tanpa niat, berdasarkan laporan awal bedah siasat yang mengesahkan bahawa mangsa mati bukan akibat lemas, tetapi kerana masalah berkaitan jantung.

Susulan kejadian, keluarga Floyd mendesak Chauvin didakwa dengan tuduhan membunuh darjah pertama, manakala tiga lagi anggota polis yang turut berada di lokasi, ditahan dan dituduh bersubahat.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon