Tuesday, December 11, 2018

Sejarah Bagaimana Argentina Menghapuskan Tradisi Keturunan Afrika


Lebih sepuluh juta warga kulit hitam Afrika dipaksa meninggalkan tanah asal mereka bermula abad ke 16 sehingga abad ke 19, bagi menjadi pekerja di kawasan pertanian dan perladangan dalam kawasan yang namakan 'New World' atau 'dunia baru.

Afro-argentina

Insiden itu bukan saja mencatatkan sejarah menjadi salah satu migrasi terbesar dalam sejarah peradaban manusia, malahan turut sama menimbulkan salah satu tragedi terbesar yang berlaku pernah disaksikan dunia.

Berjuta-juta warga Afrika ini tiba di Brazil, sehinggakan ketika ini hampir separuh populasi Brazil sebenarnya dikatakan berasal dari Afrika.

Pengenalan budaya Afrika dapat dilihat dalam kehidupan warga Brazil daripada segi muzik, tarian, makanan dan pelbagai lagi aspek lain.

Walaupun begitu, timbul persoalan penting, bagaimana pula dengan Argentina yang berjiran dengan Brazil?

Menurut rekod sejarah, Argentina turut sama menerima kemasukan warga Afrika ke negara mereka namun pada ketika ini kesannya tidak dapat dilihat langsung, seperti tidak pernah berlaku. Mengapa?

Kemasukan pendatang Afrika seawal abad ke 16

Afro-argentina-abad-16

Menurut catatan sejarah, warga Afrika telah datang ke Argentina seawal abad ke 16 di satu daerah yang ketika itu bernama Rio de la Plata, salah satu kawasannya adalah Buenos Aires sekarang, untuk bekerja dalam bidang pertanian atau menjadi pembantu rumah untuk golongan wanita mereka.

Komuniti Afrika terus mendiami Argentina sehingga awal abad ke 19 dalam kelompok besar di kawasan Santiago del Estero, Catamarca, Salta dan Cordoba.

Di Buenos Aires sendiri, warga Afrika merangkumi hampir satu per tiga jumlah penduduk dalam satu kajian ketika itu.

Sistem perhambaan dihapuskan di Argentina pada tahun 1813 namun terus diamalkan sehingga 1853 dan hanya selepas itu, jumlah komuniti Afrika di Argentina mula berkurangan sedikit demi sedikit.

Dijadikan perisai hidup dalam peperangan

Askar-afrikaperang-paraguay

Pengkaji sejarah mengatakan salah satu sebab utama komuniti Afrika di Argentina mengalami penurunan mendadak adalah disebabkan perang yang berlaku dengan Paraguay pada tahun 1865 sehingga 1870.

Warga Afrika ketika itu ditugaskan menjadi barisan paling hadapan sekali dalam tentera Argentina yang menjadi punca ramai yang terkorban.

Wabak penyakit yang melanda Buenos Aires pada tahun 1871 turut sama menyumbang kepada kematian ramai warga Afrika yang telah menetap di Argentina sekian lama.

Perang yang mengorbankan ramai lelaki warga Afrika menyebabkan jumlah wanita Afrika yang tinggal mula memilih untuk bersama dengan warga asal Argentina berkulit putih.

Bagi mereka yang gagal menyesuaikan diri dengan keadaan baru itu, mereka memilih untuk berhijrah ke Brazil atau Uruguay, yang dipercayai lebih sesuai bagi komuniti kulit hitam Afrika.

Hujah penghapusan etnik

Bagaimanapun, bagi sesetengah pihak pengkaji sejarah lain, mereka mempunyai pandangan berbeza; memang wujud sebenarnya perancangan teliti dilakukan oleh Domingo Faustina Sarmiento, Presiden Argentina daripada tahun 1868 sehingga 1874 yang mahu menghapuskan komuniti kulit hitam Afrika di Argentina.

Atas matlamat itu, beberapa langkah sengaja diambil seperti memaksa warga lelaki Afrika menyertai pasukan tentera serta proses pemindahan komuniti Afrika ke kawasan tertentu agar wabak penyakit merebak di kalangan mereka, seterusnya menyebabkan kematian akibat ketiadaaan sistem kesihatan sempurna.

Pendapat ini disokong melalui penemuan catatan dalam buku diari Sarmiento yang menyatakan kebimbangan beliau berkenaan jumlah warga Afrika di Amerika Syarikat, serta menyifatkan perhambaan sebagai satu bentuk taktik penjajah dalam memecah belahkan penduduk asal Argentina.

Penghapusan etnik dan budaya yang membunuh secara senyap

Menjelang tahun 1895, jumlah komuniti warga Afrika menjadi terlalu sedikit sehinggakan mereka tidak lagi didaftarkan dalam konsensus kebangsaan Argentina.

Realitinya walaupun dilihat sengaja disisihkan, sehingga kini masih ada sedikit warga Argentina berketurunan Afrika berkulit hitam terus menetap di sana.

AfricaVive, NGO di Argentina yang memperjuangkan hak warga kulit hitam mengatakan hampir 1 juta warga Argentina sebenarnya berketurunan Afrika.

Namun informasi itu tidak kelihatan dalam sistem pentadbiran dan pendidikan Argentina, berikutan tidak ada langsung pengiktirafan atau maklumat berkenaan mereka kerana semuanya termasuklah warga berketurunan Afrika sendiri, kini diklasifikasikan berkulit putih.

Bagi generasi muda pula, mereka dihimpit rasa malu mengaku keturunan asal mereka, menjadikan mereka lebih selesa mengaku diri mereka warga Argentina berkulit putih.

Ini menyebabkan pewaris keturunan Afrika mula tidak mengenali susur galur keturunan mereka yang sebenarnya banyak memainkan peranan dalam sejarah negara mereka sendiri, kerana ketiadaan lagi catatan berkenaan nenek moyang mereka dalam buku-buku sejarah untuk diingati dan dipelajari.

Budaya asli kini jadi milik orang lain

Budaya Argentina

Ketika ini, Argentina mempunyai jumlah populasi seramai 41 juta orang dengan 97 peratus daripadanya dikategorikan sebagai berkulit putih, menjadikan Argentina negara paling dominan warga kulit putih berbanding jiran-jirannya yang lain.

Ironinya, tarian tango yang terkenal di seluruh dunia sebagai salah satu simbol masyarakat Argentina sebenarnya datang daripada komuniti kulit hitam Argentina yang mendiami kawasan sekitar Rio de la Plata, melalui bukti kewujudan lukisan lama memaparkan pasangan kulit hitam sedang menari tarian tango di kawasan sekitar itu.

Dalam satu perspektif lain, penghapusan elemen dan budaya Afrika daripada sejarah Argentina sebenarnya boleh dikatakan menjadi bukti kejayaan kerajaan Argentina sebelum ini meletakkan diri mereka sebagai sebuah sambungan kesatuan negara-negara Eropah di Amerika Latin, yang mahu memperjuangkan dominasi masyarakat kulit putih.

Kini, jarang sekali kedengaran kisah penyertaan warga Afrika yang datang ke Argentina lama dahulu bersama mempertahankan Argentina dalam peperangan, membina sejarah dan serta bekerja keras membangunkan negara.

Ini kerana semuanya telah hampir berjaya dilenyapkan dalam mengejar identiti yang meminggirkan satu kumpulan etnik yang tidak dihargai jasa dan pengorbanan mereka.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon