Monday, July 27, 2015

Sejarah Penghapusan Etnik Rohingya


Pada awal Mei 2015, kita telah dikejutkan dengan kehadiran ribuan etnik Rohingya yang belayar di Selat Melaka. Dan sejarah pelarian Rohingya ini sebenarnya adalah terlalu panjang.

Rohingya

Menurut Presiden Organisasi Kemanusiaan Etnik Rohingya Myanmar (MERHROM), Zafar Ahmad Abdul Ghani, sejarah Rohingya dikatakan bertarikh dari awal kurun ke 7 Masihi dinegeri Arakan yang menjadi penempatan pedagang-pedagang Arab yang beragama Islam.

Etnik Rohingya memiliki persamaan fizikal, bahasa dan budaya dengan orang Asia Selatan terutamanya orang Benggali.

Malah, sesetengah orang Rohingya yang menetap di Arakan adalah keturunan bangsa Arab, Parsi dan Pashtun yang berhijrah ke Arakan semasa era pemerintahan Empayar Mughal.

Sebagai sebuah negeri yang kaya dengan sumber galian dan bahan asli, Arakan sering menjadi kawasan rebutan.

Pada kurun ke 18, Arakan telah ditakluki oleh Burma. Ketika itulah pengusiran etnik Rohingya sudah mula berlaku.

Penaklukan tersebut telah menyebabkan migrasi secara besar-besaran kaum Mogh dan Rohingya ke Chittagong yang merupakan wilayah India.

Namun, pada awal kurun ke 19, Perang Anglo-Burma yang meletus telah menyebabkan British berkuasa. Ketika itu pelarian Rohingya di Chittagong kembali semula ke Arakan, yang diiktiraf sebagai salah satu negeri Burma. Dalam tempoh itu juga, nama Arakan telah diubah kepada Rakhine.

Pada tahun 1942, semasa Perang Dunia Kedua meletus, Jepun pula menjajah Burma. Namun tiga tahun kemudian, pihak Jepun telah diusir semula oleh British.

Burma mencapai kemerdekaan pada tahun 1948. Golongan minoriti yang tidak berpuas hati seperti Mogh dan Rohingya memberontak. Rohingya menuntut penamatan segera pembunuhan beramai-ramai etnik Rohingya di Rakhine.

Hartanah Rohingya dirampas dan nasionalis mula mengenepikan hak Rohingya daripada kerajaan, dan itu hanyalah permulaan kepada segala kesengsaraan.

Sekalipun BUrma telah merdeka, etnik Rohingya terus menerus menderita akibat pencabulan kemanusiaan oleh junta tentera Myanmar.

Keadaan itu semakin memuncak pada tahun 1978. Bukan hanya pihak tentera, etnik Rohingya turut ditentang oleh warga Myanmar yang bukan beragama Islam.

Gerakan pembebasan etnik Rohingya disekat dengan keras. Sebahagian besar mereka telah dinafikan hak kewarganegaraan.

Orang-orang Rohingya juga tertakluk kepada pelbagai bentuk pemerasan dan percukaian. Harta disita, penduduk diusir dan rumah-rumah turut dimusnahkan. Jika melawan, mereka akan dibunuh!

Pada tahun 1978 juga, operasi Nagamin atau King Dragon telah dilancarkan oleh tentera Myanmar. Operasi ini disasarkan terus kepada orang awam. Ketika inilah berlakunya pembunuhan beramai-ramai, rogol dan pemusnahan masjid serta penindasan agama secara besar-besaran.

Rohingya diperlakukan seperti sampah. Ditindas tanpa belas kasihan. Warga Rohingya tidak mampu melawan kerana tidak memiliki senjata. Mereka yang masih hidup hanya mampu melihat bagaimana etnik Rohingya dibunuh secara beramai-ramai dan keadaan itu terus berlarutan sehingga kini.

Rohingya [2]
Pengganas Buddha di Myanmar.

Disebabkan itulah kebanyakan etnik Rohingya mencari perlindungan diluar negara. Mereka sayangkan Rakhine namun penindasan yang keterlaluan telah memaksa mereka untuk mencari haluan lain.

Malangnya, perjalanan mencari harapan baru juga bukan mudah. Mereka perlu melalui beberapa lagi halangan, termasuklah ditipu oleh individu-individu yang cuba mengambil kesempatan ke atas kesusahan etnik Rohingya.

Disinilah munculnya kubur besar di Kem Wang Klian, dimana mereka sekali lagi telah ditindas dan dicabuli hak kemanusiaan. Dan lebih malang, penindasan ini turut didalangi oleh warga Rakhine sendiri serta keterlibatan pihak berkuasa disempadan Malaysia-Thailand.

Di Selat Melaka pula, warga yang bersempit-sempit diatas tongkang hanya diberi makan dan diminta untuk terus belayar dengan kapal nelayan tua.

Kemana agaknya mereka ini akan belayar? Kemana lagi arah tujuh mereka?

NOTA: MERHROM merupakan NGO yang memperjuangkan hak kemanusiaan Rohingya beroperasi di No. 14-1, Jalan 9/95B, Off Jalan Kuari, Taman Cheras Utama, 56100 Kuala Lumpur. Anda boleh mengubungi pengerusinya, Zafar Ahmad ditalian 016-682 7287. MERHROM turut mengalu-alukan sumbangan orang ramai untuk membantu etnik Rohingya yang sangat memerlukan bantuan. Sumbangan juga boleh disalurkan ke akaun CIMB Islamic melalui nombor akaun 7600-6784-45.

BACA INI JUGA: Selamatkan Etnik Islam Rohingya, Mereka Sedang Disembelih!

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon