Wednesday, June 03, 2020

20 'Keburukan' Kunyit Jika Diambil Secara Berlebihan


Tidak dapat dinafikan bahawa kunyit mempunyai banyak manfaat kesihatan yang baik untuk tubuh, termasuk sebagai agen penyingkiran anti-radang, anti-depresan, anti-bakteria dan baik untuk pernafasan.

Kesan Kunyit

Walaupun banyak faedahnya, itu tidak bermakna kita boleh menggunakan kunyit secara berlebihan.

Kesan Sampingan Kunyit Yang Anda Perlu Tahu

Walaupun semulajadi, kunyit masih boleh menyebabkan kesan sampingan, terutama jika diminum dalam dos yang tinggi. Jadi apa kesan sampingan kunyit?

1. Denyutan Jantung Abnormal

Ada laporan menyebutkan bahawa seseorang yang meminum kunyit dalam dos tinggi, lebih daripada 1500mg 2 kali sehari, mempunyai denyutan jantung yang tidak normal.

Walaupun penyebab sebenar keadaan ini belum diketahui, lebih baik jika anda menghindari penggunaan kunyit secara berlebihan.

2. Menyebabkan Ruam Yang Terasa Gatal

Salah satu kesan sampingan kunyit ialah menyebabkan ruam yang terasa gatal. Jika ini berlaku kepada anda, henti menggunakannya dengan segera.

Mungkin penyebabnya adalah pulut yang ada pada rizom kunyit. Jadi, sebelum menggunakannya, rendam kunyit hidup selama satu jam di dalam air untuk menghilangkan pulut yang ada.

3. Masalah Gastrik

Kunyit selamat untuk perut apabila digunakan dengan tepat, contohnya dalam perasa makanan atau dalam segelas ubat herba.

Walau bagaimanapun, apabila merawat keadaan kronik dengan kunyit, seperti arthritis atau radang sendi, ia berpotensi menyebabkan masalah gastrousus dan gastrointestinal.

Keadaan ini boleh berlaku apabila seseorang meminum kunyit lebih daripada 1000mg (dalam bentuk suplemen kurkumin) setiap hari.

Namun, sesetengah orang tidak mengalami kesan sampingan ini selepas menggunakannya dalam jumlah ini.

4. Meningkatkan Risiko Ketidaksuburan

Kunyit ternyata mengurangkan kadar testosteron dan memperlahankan kadar sperma. Oleh itu, kunyit tidak boleh dimakan terlalu banyak oleh mereka yang cuba mendapatkan zuriat.

5. Menghalang Penyerapan Zat Besi Dalam Badan

Dos kunyit yang terlalu tinggi di dalam badan boleh menghalang penyerapan zat besi. Oleh itu, bagi anda yang sedang haid, anemia atau mengalami kekurangan zat besi harus membataskan penggunaannya.

6. Peningkatan Risiko Pendarahan

Kerana kunyit boleh melambatkan proses pembekuan darah (anti-koagulan), maka mereka yang mengalami pendarahan mungkin akan bertambah parah kerananya.

Oleh itu, jika anda ingin menjalani prosedur pembedahan, hentikan menggunakan kunyit sekurang-kurangnya 2 minggu sebelum pembedahan supaya tiada pendarahan serius berlaku semasa atau selepas pembedahan.

7. Membahayakan Keadaan Janin

Apabila anda sedang mengandung atau menyusukan, kunyit sebenarnya masih selamat untuk digunakan sebagai rempah dalam masakan.

Namun, wanita hamil dinasihatkan untuk tidak menggunakan ubat atau suplemen yang mengandungi bahan kunyit, kerana ia boleh merangsang rahim untuk memasuki kitaran haid.

Keadaan ini sememangnya berbahaya bagi janin yang sedang berkembang di dalam rahim.

8. Meningkatkan Jumlah Darah Semasa Haid

Penggunaan kunyit yang berlebihan juga menyebabkan kehilangan darah yang berlebihan semasa haid.

Wanita yang telah memasuki fasa menopaus juga boleh mengalami pendarahan kecil selepas meminum suplemen kunyit.

9. Mengganggu Pundi Hempedu

Kunyit boleh memburukkan keadaan pesakit yang sebelum ini mempunyai gangguan pada pundi atau saluran hempedu.

10. Menggalakkan Batu Karang

Jika anda mempunyai masalah dengan saluran kencing juga harus mengelakkan atau menghadkan penggunaan kunyit. Ini kerana kunyit mempunyai kandungan oksalat dan kalium yang tinggi.

11. Hypotension (Tekanan Darah Rendah)

Curcumin (sejenis bahan kimia dalam kunyit) boleh mengurangkan gula darah dalam pesakit kencing manis. Oleh itu, berhati-hatilah apabila memakan kunyit supaya gula darah anda tidak jatuh secara dramatik.

12. Mencetuskan Alahan

Jika anda alah kepada halia, maka anda kemungkinan besar juga alergik terhadap kunyit.

Satu-satunya cara untuk mengelakkan kesan sampingan kunyit adalah untuk mengelakkan dari memakannya.

13. Kulit Menjadi Kuning

Penggunaan kunyit dalam dos yang tinggi bukan sahaja dapat menjadikan kulit kelihatan kekuningan, tetapi juga kuku, najis, bahkan peluh.

14. Peluh Sejuk

Kerana kunyit boleh mengawal tahap hormon dalam badan (dan itu bagus), maka anda mungkin mengalami kesan sampingan seperti berpeluh sejuk.

15. Badan Bau

Walaupun gejala ini biasanya ditemui pada haiwan, tetapi sesetengah pengguna mendakwa juga mengalaminya.

Untuk mengelakkan kesan sampingan kunyit ini, cuba tambah serbuk kayu manis, atau makan kunyit sebagai bahan masakan.

16. Perut Menjadi Kurang Selesa

Apabila anda menggunakan kunyit untuk kali pertama, ia biasanya akan menyebabkan kesan sampingan ringan seperti kembung sehingga perut terasa penuh dengan gas.

Keadaan ini mungkin disebabkan oleh kualiti makanan suplemen kunyit atau kerana penggunaan kunyit yang berlebihan.

17. Mual Atau Muntah

Mual boleh dirasakan terutamanya jika anda tidak suka kunyit. Kesan sampingan kunyit seperti muntah biasanya berlaku jika umbi tersebut tercemar dengan bahan lain.

18. Sakit Kepala Semakin Teruk

Malangnya, tidak ada penjelasan saintifik mengenai kesan sampingan kunyit ini. Ia seharusnya membantu melegakan sakit kepala, tetapi jika kesan sebaliknya anda rasa, maka berhenti menggunakannya untuk sementara waktu.

19. Mencetuskan Jerawat

Kunyit tidak selalu mencetuskan jerawat. Jadi, jika terdapat jerawat yang muncul, maka ia boleh menjadi tanda bahawa anda mungkin alergik atau ada bahan lain yang mencemarkannya.

20. Mengganggu Kinerja Ubat Lain

Mereka yang meminum ubat-ubatan tertentu juga harus berhati-hati jika ingin memasukkan kunyit dalam makanan mereka.

Alasannya, kunyit boleh mengganggu keberkesanan beberapa ubat seperti aspirin, clopidogrel dan warfarin.

Kesimpulan

Itulah beberapa kesan sampingan kunyit yang boleh kita kongsi dan sekiranya anda ingin mengelakkannya, pastikan anda tidak mengambilnya terlalu banyak.

Juga, pilih suplemen atau serbuk kunyit organik yang berkualiti tinggi atau sebaik mungkin menggunakan kunyit sebagai bahan masakan sahaja kerana kaedah ini lebih selamat.

Walau bagaimanapun, pakar berpendapat bahawa kunyit masih selamat jika dimakan atau digunakan untuk kulit selama 8 bulan berturut-turut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: tarahap

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon