Tuesday, June 30, 2020

Syarikat AirBnB Antara 100 Syarikat Penyokong Kuat Israel Menjajah Palestin


Persatuan Bangsa-Bangsa bersatu dalam satu laporan terbaharu pada awal tahun 2020 menyatakan bahawa firma dari Amerika Syarikat, Airbnb antara yang menyokong kuat usaha pengganas Yahudi di Israel menjajah tanah rakyat Palestin.

Boikot AirBnB

Laporan ini menyenaraikan lebih 100 syarikat yang terlibat di dalam kegiatan melanggar hak asasi manusia di Tebing Barat dengan enam syarikat datangnya dari AS.

Enam firma AS terbabit adalah AirBnb, Expedia, Bookings Holding, General Mills, Motorola Solution dan TripAdvisor.

Tiga daripada enam syarikat ini mempunyai tujuan perniagaan yang sama dengan pelancongan menjadi watak utama mereka.

Airbnb ditubuhkan di San Fransico, California dan laporan yang dikaitkan dengan Airbnb ini mengambil masa selama dua tahun untuk disiapkan, manakala kaji selidik dilakukan dengan mengambil kira sebesar mana kerjasama dalam membantu Israel di Palestin.

Syarikat-syarikat ini akan menyediakan peralatan untuk memusnahkan rumah, kedai dan kebun buat Israel bagi membangun serta meluaskan wilayah jajahan, mahupun taman turut disediakan oleh syarikat ini.

Gerakan Boycott, Divest, and Sanctions (BDS) – aktivis dalam menuntut pembebasan Palestin – menyebut laporan ini tidak mengejutkan mereka kerana percaya ia masih 'belum lengkap'. Mereka turut menyeru agar orang ramai memboikot syarikat ini.

Laporan ini akan diperbaharui setiap tahun dan jika syarikat mahu keluar dari senarai yang bertanggungjawab membantu kezaliman Israel di Palestin, mereka perlu menghentikan segala kerjasama dan menarik balik peralatan yang telah disediakan.

Untuk rekod, PBB juga mengeluarkan laporan kemajuan tahun 2018 dengan merujuk bagaimana syarikat-syarikat ini untung besar hasil daripada kerjasama dengan Israel untuk membangunkan sesuatu kawasan.

Gara-Gara COVID-19, Airbnb 'Tumbang' Dalam Masa 6 Minggu

AirBnB Covid-19

Sejak pandemik COVID-19 melanda dunia, kita dipaparkan dengan beberapa kisah perniagaan yang menemui jalan penghujung.

Ada yang terpaksa menutup perniagaan, ada yang terpaksa membuang pekerja dan ada juga yang menunggu nasib di hujung tanduk.

Itulah yang berlaku kepada Airbnb, sebuah syarikat dari sektor pelancongan yang menawarkan perkhidmatan tempat tinggal buat kaki travel di seluruh dunia.

Dalam satu kenyataan daripada Ketua Pegawai Eksekutif Airbnb, Brian Chesky, dia sendiri tidak menduga bahawa pandemik COVID-19 akan memberi kesan yang besar kepada perniagaan yang dibina sejak 12 tahun lalu.

"Kami mengambil masa 12 tahun untuk membina Airbnb, dan kehilangan hampir semuanya dalam empat hingga enam minggu," kata Brian dalam wawancara di CNBC.

Brian menambah bahawa Airbnb menghadapi cabaran besar pada masa depan yang tidak menentu disebabkan ketakutan umum terhadap wabak yang sudah mengambil hampir 500,000 nyawa di seluruh dunia.

"Pelancongan yang kita tahu, sudah berakhir. Saya tidak mahu mengatakan bahawa perjalanan sudah berakhir, tetapi model pelancongan yang kita tahu sudah mati dan tidak akan kembali," katanya seperti dipetik dari Entrepreneur.

Untuk rekod, perkhidmatan Airbnb di Amerika Syarikat sudah mula pulih, tetapi bagi Chesky, dia tidak mahu mempunyai harapan palsu bahawa syarikatnya sudah benar-benar pulih daripada kesan pandemik COVID-19.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon