Friday, May 08, 2020

Tradisi Pembunuhan Pewaris Takhta Empayar Uthmaniyyah Dihalalkan Atas Nama Kestabilan Awam


Pada musim panas 1553, Suleiman Yang Agung, sultan ke-10 Empayar Uthmaniyyah mengarahkan tiga khadamnya yang bisu dan pekak untuk membunuh pewaris takhta iaitu putera kandungnya sendiri, Mustafa.

Sultan Suleiman
Sultan Suleiman.

Sultan Suleiman khuatir puteranya akan melancarkan pemberontakan dan menggulingkannya justeru, Mustafa harus dibunuh terlebih dahulu sebagai tindakan pencegahan.

Dalam undang-undang Empayar Uthmaniyyah ketika itu, membunuh saudara sedarah bukanlah suatu kesalahan.

Bapa membunuh anak, anak membunuh bapa, adik membunuh abang, abang membunuh adik, sepupu, bapa saudara, anak saudara dan saudara lelaki sedarah yang lainnya adalah tindakan yang absah.

Lebih kurang 150 tahun sebelum kejadian itu, telah terjadi perang saudara antara empat putera Sultan Bayezid I yang berebut untuk mewarisi takhta kekuasaan setelah beliau meninggal.

Perang saudara yang memakan korban puluhan ribu orang dan melemahkan kuasa empayar Uthmaniyyah itu hanya berakhir selepas kira-kira 10 tahun.

Pemenangnya, putera bongsu Bayezid I iaitu Mehmed I yang kemudiannya ditabalkan menjadi sultan.

Cucu beliau, Sultan Mehmed II yang dikenali sebagai Mehmed Yang Menakluk pada zaman pemerintahannya telah mengeluarkan suatu dekri undang-undang yang berbunyi:

"Sesiapa sahaja dari puteraku yang mewarisi takhta, dibenarkan untuk dia membunuh abang dan adik lelakinya, demi kestabilan dan kepentingan awam".

Sejarawan percaya 60 orang putera raja telah dibunuh sepanjang 600 tahun tempoh empayar Uthmaniah.

16 daripadanya kerana memberontak melawan sultan. Tujuh orang kerana percubaan memberontak dan selebihnya dibunuh 'demi kestabilan dan kepentingan awam'.

Kali terakhir pembunuhan saudara sedarah berlaku ialah apabila Sultan Mehmed III mewarisi takhta empayar Uthmaniyyah.

Mehmed III dikatakan membunuh 19 orang saudara kandungnya sendiri setelah beliau ditabalkan menjadi sultan.

Pembunuhan saudara sedarah untuk memastikan pemerintahan empayar Uthmaniyyah kuat, kukuh dan tidak diganggu-gugat "demi kestabilan dan kepentingan awam" berakhir apabila Sultan Ahmed I yang mewarisi takhta pada tahun 1603 bertindak untuk tidak membunuh saudara-saudara sedarahnya.

Menjadi putera raja empayar Uthmaniyyah adalah sesuatu yang malang, kerana kebanyakan mereka lahir dengan takdir untuk dibunuh, malah dengan cara pembunuhan yang tidak terbayangkan.

Dibunuh tanpa menumpahkan darah menggunakan sapu tangan sutera yang dicekup ke mulut atau dijerut ke leher sehingga mangsa putus nafas.

Suatu tradisi Turkic-Mongol yang mereka warisi di mana darah keturunan raja tidak boleh ditumpahkan ke bumi.

Malangnya, setelah itu secara perlahan-lahan empayar Uthmaniyyah sedikit demi sedikit mengalami kemerosotan.

Sebahagiannya kerana terjebak dalam perang antara pelbagai kumpulan putera-putera raja yang berebut untuk mewarisi takhta.

Kontroversi Pembunuhan Sehzade Mustafa Oleh Sultan Suleiman Al-Qanuni

Pembunuhan Sehzade Mustafa
Pembunuhan Sehzade Mustafa.

Keagungan dan keadilan Sultan Suleiman Al-Qanuni sentiasa diselubungi sejarah hitam iaitu kisah pembunuhan anaknya yang merupakan putera mahkota kerajaan Uthmaniyyah dan panglima tentera hebat yang dihormati oleh Tentera Elit Janisari bernama Mustafa.

Kisah ini sering dijadikan modal buat golongan orientalis untuk memburukkan Sultan Suleiman Al-Qanuni.

Kisah ini turut dilakonkan semula dalam drama the Magnificent Century yang dipaparkan dengan penuh emosi namun, harus diakui kisah ini benar-benar berlaku dalam sejarah empayar Uthmaniyyah.

Pada tahun 1550 M, usia Sultan Suleiman sudah semakin tua dan pada tahun 1552 M, Sultan Suleiman menderita penyakit yang sukar disembuhkan dan semakin parah pada beberapa tahun berikutnya.

Duta besar Hasburg bernama Busbecq menggambarkan bahawa, Sultan Suleiman menyembunyikan wajah pucatnya dengan lapisan bedak putih.

Dengan keadaanya yang semakin tenat, Sultan Suleiman mula mencurigai anak-anaknya yang dilihat memiliki cita-cita untuk menjatuhkannya.

Pada tahun 1553, Sultan Suleiman telah memimpin satu ekspedisi ke Iran bagi menghadapi Syiah Safawi.

Apabila berhenti di Eregli, baginda telah memanggil anaknya memasuki khemah, membunuhnya dengan mengarahkan orang yang dipercayai untuk membunuhnya sehingga Mustafa meninggal akibat dicekik.

Persoalan mengenai punca mengapa Sultan Suleiman membunuh anaknya Mustafa telah dibincangkan oleh ahli sejarah.

Namun, terdapat sepucuk surat yang tidak bertarikh dari Mustafa kepada ayah Pasha menunjukkan bahawa cita-citanya untuk merebut kerusi kesultanan.

Surat itu tertulis, "Syukur kehadapan Tuhan, wahai temanku di antara penuntut hak penerus kerajaan, kemampuan dan kapasiti yang ada padaku sangat tergantung padamu".

Colli Imber menyatakan bahawa populariti Mustafa dikalangan Janisari (tentera elit Uthmaniyyah) menyebabkan beliau mampu menjatuhkan dan memberontak terhadap Sultan Suleiman dengan mudah jika dia ingin melakukannya.

Sejarah mencatatkan bahawa hasil pemberontakan Janisarilah yang menyebabkan datuk Sultan Suleiman, iaitu Sultan Beyazid II terpaksa diturunkan takhta dan digantikan oleh bapanya Sultan Selim I.

Ahli sejarawan Ottoman sepakat menyatakan bahawa kematian Mustafa merupakan konspirasi antara isterinya Roxalena atau Hurrem, puterinya Mihrimah dan suaminya Grand Vizier (menteri) Rustem Pasha.

Hal ini kerana Mustafa adalah anak Mahidevran, manakala Roxalena menginginkan salah satu daripada anaknya yang menaiki takhta.

Rustem Pasha dilihat melaksanakan hasrat ibu mertuanya dengan licik apabila beliau telah memalsukan surat yang kononya Mustafa ingin bersekongkol dengan Syiah Safawi untuk menjatuhkan bapanya.

Sejarawan berbangsa Turki bernama Akgunduz menyatakan bahawa Mufti Uthmaniyah iaitu Ebu's Su'ud telah menfatwakan kehalalan darah Mustafa.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon