Saturday, May 23, 2020

3 Kluster Covid-19 Di Malaysia Angkara Rentas Negeri!


Kementerian Kesihatan mendedahkan punca tiga kluster jangkitan COVID-19 yang terdapat di negara ini menerusi kenyataan di Facebook memaklumkan, tiga kluster jangkitan Covid-19 di Malaysia iaitu kluster PUI (individu dalam siasatan) Bali, Pengerang dan Rembau, adalah berkaitan kluster Rentas Negeri.

SOP Pergerakan Rentas Negeri

Kluster ke-14 yang telah diisytiharkan tamat iaitu PUI Bali adalah contoh bagaimana perjalanan rentas negeri sangat berisiko tinggi menyebarkan jangkitan COVID-19 tanpa disedari individu yang membawa virus itu.

Kes bermula apabila seorang individu dari Tumpat, Kelantan, yang mempunyai sejarah perjalanan ke Bali mengadakan kontak rapat dengan abangnya di Kuantan.

Abangnya dimasukkan ke hospital swasta kerana masalah pernafasan dan menjangkiti pesakit lain serta petugas kesihatan dan seramai 43 orang menerima padah dijangkiti dan menyebabkan empat kematian.

Sementara bagi kes Kluster Pengerang, kes indeks (pesakit positif asal) yang mulanya disyaki denggi merentas negeri untuk ke Selangor dan menjangkiti individu lain dan menular melalui aktiviti kunjung-mengunjung.
Kluster Rembau membabitkan seorang peserta perhimpunan di Masjid Seri Petaling yang hadir ke mesyuarat di sebuah sekolah di Pedas, apabila jangkitan kemudian menular apabila ada yang menziarahi individu dijangkiti COVID-19 itu.

Justeru, kerajaan melarang perjalanan rentas negeri kecuali mendapat kebenaran Polis Diraja Malaysia (PDRM) atas faktor kerja dan kecemasan sahaja.

Begitu juga aktiviti ziarah di Aidilfitri kerana ada yang mungkin membawa virus dan menjangkiti sanak-saudara sekali gus mengancam nyawa terutama warga emas serta kanak-kanak.

Pergerakan Rentas Negeri Di Haramkan!

Berikutan ramai individu masih berdegil atas larangan rentas negeri, Majlis Keselamatan Negara (MKN) memutuskan bahawa pergerakan rentas negeri kini tidak lagi dibenarkan sama sekali.

Menteri Kanan (Keselamatan), Ismail Sabri Yaakob berkata, buat masa sekarang ini, orang ramai tidak perlu lagi beratur panjang bagi mendapatkan kebenaran daripada polis kerana, pergerakan rentas negeri tidak dibenarkan sama sekali.

"Tak perlu lagi beratur panjang untuk mendapatkan kebenaran daripada polis kerana mereka tidak akan benarkan," katanya pada sidang akhbar (Non-Health).

Malah, individu yang cuba merentas negeri bukan sahaja akan diarahkan berpatah balik tetapi dikompaun di lokasi sekatan.

"Kita telah bersetuju bukan sahaja arahkan berpatah balik tetapi dikompaun di lokasi sekatan. Kita mahu rakyat sedar bahawa kerajaan benar-benar serius tidak membenarkan rentas negeri.

"Kita semua sedia maklum menerusi laporan media di mana seorang wanita pulang ke kampung di Kuala Krai merentas negeri didapati postif. Kita tidak ada kompromi dalam perkara ini," katanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: bharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon