Sunday, May 31, 2020

18 Cara Untuk Kita Hidup Selamat Di Samping Covid-19


Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah pun mengeluarkan amaran, COVID-19 yang pertama kali muncul di Wuhan, China akhir tahun 2019 yang lalu tidak akan hilang dan penduduk dunia perlu menerima hakikat dan belajar hidup dengannya.

Hidup Bersama Covid-19

Jadi, dibawah ini adalah sesuatu yang praktikal dan jujur disebalik usaha keras seluruh dunia untuk menghentikan penyebaran pandemik COVID-19, namun mungkin tidak akan berjaya dihapuskan sepenuhnya.

APA YANG KITA BOLEH LAKUKAN?

1. Kita perlu teruskan hidup selepas ini bersama-sama Covid-19 untuk berbulan-bulan atau bertahun. Tak perlu dinafikan atau cemas. Usah sia-siakan hidup kita. Marilah belajar hidup dengan fakta.

2. Anda tidak boleh menghapuskan virus Covid-19 yang meresap ke sel-sel dinding dengan meminum bergelen air panas. Anda hanya perlu ke bilik air sekerap mungkin.

3. Basuh tangan dan kekalkan jarak 2 meter (6 kaki) dari orang lain adalah cara terbaik melindungi diri kita.

4. Jika tidak ada pesakit Covid-19 di rumah, tak perlulah sembur permukaan kediaman.

5. Bungkusan kiriman, pam di stesyen, trolly di pasaraya dan ATM tidak menyebabkan jangkitan. Basuh saja tangan, teruskan hidup seperti biasa.

6. Covid-19 bukannya jangkitan dari makanan. Ia berkait dengan titisan seperti selsema. Tidak ada bukti ia disebar dengan memesan makanan.

7. Anda mungkin hilang deria bau dan mengalami pelbagai alahan dan jangkitan. Ini adalah bukan simptom Covid-19 yang nyata.

8. Bila balik rumah, tak perlu tukar baju dengan segera dan ke bilik air. Kebersihan penting, taksub tak perlu.

9. Virus Covid-19 tidak berada di udara. Titisan jangkitan yang memberi kesan jika berhubungan. Oleh itu, sentiasa kekalkan jarak anda.

10. Udara adalah bersih, anda boleh berjalan-jalan di taman (pastikan kekal jarak selamat).

11. Memadailah menggunakan sabun biasa untuk Covid-19, bukan sabun anti bakteria. Ianya virus bukan bakteria.

12. Anda tidak perlu risau bila memesan makanan. Tapi anda boleh panaskan guna mikrowave jika perlu.

13. Peluang untuk membawa Covid-19 ke rumah dengan kasut anda adalah sesuatu yang tidak diterima akal. Saya bekerja melawan virus selama 20 tahun, titisan jangkitan tidak tersebar seperti itu.

14. Anda tidak boleh menghalang virus dengan mengambil cuka, air tebu dan halia. Ini untuk pencegahan, bukan merawat. Tetapi tidak salah jika dimakan selalu untuk menguatkan antibodi tubuh.

15. Menguna mask/topeng muka terlalu lama akan mengganggu pernafasan dan kadar oksigen. Gunalah bila berada di tempat awam.

16. Memakai sarung tangan juga tidak perlu. Virus akan berkumpul ke dalam sarung tangan dan mudah merebak jika anda sentuh muka anda. Lebih baik basuh saja tangan sekerap mungkin.

17. Kekebalan menjadi lemah bila terlalu lama berada di kawasan yang kerap dinyahkuman. Walaupun mengambil makanan yang berkhasiat, anda perlu keluar rumah. Pergilah taman atau pantai.

18. Ketahanan akan meningkat dengan mendedahkan diri pada PATHOGEN, bukan duduk di rumah dan makan makanan yang berminyak, berempah, bergula dan minuman berkarbonat.

Virus COVID-19 Tidak Akan Hilang

Untuk pandemik ini berakhir, dunia memerlukan vaksin yang pastinya akan mengambil masa bertahun untuk sesuatu populasi penduduk membentuk imunisasi berkumpulan bagi COVID-19.

Walaupun satu vaksin yang efektif berjaya dihasilkan dalam masa terdekat, ia tetap memerlukan kerja yang banyak untuk menghasilkannya dan tempoh yang lama untuk mengagihkan vaksin ke seluruh dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon