Tuesday, April 28, 2020

Pesakit Covid-19 Sembuh Dalam Tempoh 3 Hari Kerana Sistem Imun Tubuh Yang Kuat!


Semenjak jangkitan virus COVID-19 merebak ke seluruh dunia, saintis dan ahli akademik telah berusaha keras tanpa henti untuk mencari ubat dan berlumba-lumba mencipta vaksin sebagai senjata utama dalam memerangi kemaraan wabak.

Pesakit Covid-19 Sembuh

Namun, apa yang anda perlu tahu adalah, majoriti pesakit di seluruh dunia mengalami simptom ringan.

Mereka akan sembuh daripada COVID-19 dengan sendirinya selepas beberapa hari menunjukkan simptom kerana keupayaan sistem pertahanan badan untuk melawan virus.

Malah, terdapat kajian yang dibuat bagi memahami tindak balas imun terhadap COVID-19 dan perkara ini amatlah penting, bagi mencipta ubat dan vaksin yang berkesan.

Sistem imun semula jadi membantu sembuh daripada COVID-19

Walaupun sebahagian kecil pesakit COVID-19 memerlukan alat bantuan pernafasan untuk hidup, tapi majoriti hanya perlu bergantung kepada sistem imun mereka sendiri.

Tindak balas sistem pertahanan badan terhadap jangkitan wabak boleh dianggap menakjubkan.

Oleh sebab itulah mereka yang mempunyai masalah dengan sistem imun dianggap berisiko tinggi, kerana mereka telah kehilangan satu perisai dalam melawan virus Covid-19.

Kajian oleh Dr Oanh Nguyen yang melibatkan seorang wanita yang dijangkiti COVID-19 memberikan gambaran mengenai sistem imun secara umum.

Wanita berusia 40 tahun itu tidak mempunyai latar belakang penyakit kronik dan telah hadir ke hospital Melbourne dengan simptom ringan COVID-19.

Dr Nguyen telah mengambil sampel darah pada 4 masa yang berlainan bagi melihat proses yang diadaptasi oleh sistem imun untuk melawan virus.

3 hari selepas wanita itu dimasukkan ke dalam hospital, pemeriksaan darah menunjukkan peningkatan pada populasi sel imun.

Tindak balas ini hampir serupa dengan pesakit yang sembuh daripada jangkitan selesema influenza.

Berdasarkan kepada data yang ada, Dr Nguyen meramalkan pesakit akan sihat dalam masa 3 hari dan itulah perkara yang berlaku. Pesakit sihat dalam masa 3 hari!

Kajian ini telah membuktikan bahawa, walaupun virus COVID-19 merupakan virus baharu, badan masih berupaya untuk melawannya.

Perkara ini boleh dijadikan sebagai faktor pendorong kepada saintis dan ahli akademik lain. Mereka perlu menyiasat, faktor apa yang tiada pada mereka yang mati disebabkan oleh COVID-19.

Isu di sebalik keupayaan sistem imun untuk sembuh daripada COVID-19 dan ribut sitokin

Selama ini kita hanya memberikan perhatian kepada virus tanpa memikirkan seseorang itu mungkin teruk disebabkan oleh sistem imunnya sendiri.

Untuk sembuh daripada COVID-19, kita bergantung sepenuhnya kepada sistem pertahanan badan dan sel imun.

Sel imun ini dikenali sebagai sitokin. Ia ibarat polis yang ditugaskan untuk menangkap penjenayah (COVID-19).

Sitokin adalah molekul pengisyaratan yang dirembeskan oleh badan untuk mengaktifkan proses keradangan dan membasmi jangkitan kuman.

Namun, dalam sesetengah kes, badan boleh menghantar lebih banyak sel imun untuk membasmi wabak virus tersebut.

Tindak balas besar-besaran ini bukan sahaja akan membunuh virus tersebut, malah sel sihat dan fenomena ini dikenali sebagai ribut sitokin.

Ia memerlukan rawatan namun, perkara tersebut melibatkan penggunaan agen untuk menurunkan fungsi sistem pertahanan badan.

Persoalannya, bagaimana anda hendak sembuh daripada COVID-19 jika rawatan yang diberikan bertujuan untuk menurunkan fungsi sistem imun?

Keburukan Antibiotik Klinikal

Ingat! Apabila anda makan ubat antibiotik yang diberikan oleh doktor, ia akan membunuh bakteria baik dan bakteria jahat secara serentak.

Apa maksudnya? Sistem imun tubuh anda menjadi lemah kerana bakteria baik yang berfungsi untuk membantu tubuh melawan penyakit telah 'dibunuh'!

Jadi, bagaimana memulihkan tubuh anda kepada asal jika sekiranya terpaksa makan antibiotik?

Dalam Islam, Nabi SAW telah mengajarkan kita, apabila sakit, minumlah madu. Minum maksudnya kita benar-benar minum SATU GELAS madu sekali hirup, bukan 1-2 sudu.

Dan madu kandungannya adalah jutaan bakteria baik, ia adalah Probiotik yang akan membantu memulihkan sistem imun tubuh dengan pantas. Allah SWT dan Rasul-Nya tidak mungkin akan berbohong. Insyaa Allah.

Minumlah madu sebaik sahaja anda habis makan antibiotik yang diberikan doktor. Biasanya rawatan antibiotik adalah dalam tempoh 7 hari. Jangan diambil serentak.

Tindakan 'membuang dadu' untuk sembuh daripada COVID-19

Virus jahat sememangnya sudah tentu boleh menyebabkan kerosakan pada sel organ khususnya peparu.

Dan ini merupakan dilema yang dihadapi dalam merawat masalah ribut sitokin pada pesakit COVID-19.

Setakat ini, saintis sedang mencari jalan yang berkesan bagi membasmi masalah berkaitan dengan ribut sitokin.

Pelbagai jenis ujian klinikal akan dijalankan, salah satu daripadanya melibatkan 1 ubat prostat yang dikenali sebagai tamsulosin.

Melalui pemerhatian klinikal, seorang jurutera biomedikal, Joshua Vogelstein masih tidak jelas mengapa perkara itu berlaku.

Jika dilihat pada sudut teori, ubat tamsulosin boleh menghalang rembesan hormon dopamin dan adrenalin yang dicetus oleh sitokin. Ia boleh membantu mereka yang alami simptom teruk untuk sembuh.

Namun, salah satu ujian klinikal yang mendapat perhatian adalah proses untuk menghalang fungsi sitokin itu sendiri.

Sasaran utama adalah sitokin yang dikenali sebagai interleukin-6. Ia sering dikaitkan dengan risiko kegagalan sistem pernafasan.

Jika kita boleh mencipta ubat yang mampu menghalang fungsi interleukin-6 tanpa mengganggu molekul sitokin lain, ia mampu mengelakkan ribut sitokin daripada berlaku. Kajian klinikal kini sedang dijalankan.

Walau bagaimanapun, ia tidak mungkin akan membuahkan hasil dalam masa terdekat.

Kajian ini memerlukan masa dan rawatan bagi kes teruk untuk sembuh daripada COVID-19 kini berasaskan kepada maklumat sedia ada yang sangat terhad.

Konklusi

Walaupun sistem imun badan boleh membantu kita untuk sembuh daripada COVID-19 jika dijangkiti, vaksin dan ubat paling berkesan untuk membasmi wabak.

Namun, jika anda mempunyai sistem imun badan yang kuat, anda berisiko rendah untuk mendapat COVID-19 yang teruk dan mampu disembuhkan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: hellodoktor

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon