Rabu, April 22, 2020

4 Cara Penjagaan Kereta Ketika Perintah Kawalan Pergerakan

Dalam usaha untuk menjaga kereta dalam keadaan yang baik ketika kerajaan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan, Proton telah berkongsikan beberapa inisiatif menarik dalam memastikan kereta anda masih mampu beroperasi dengan baik sehingga selesai tempoh PKP.

Penjagaan Kereta

Berikut merupakan 4 tips asas penjagaan kereta sepanjang PKP ini berlangsung.

1. Pastikan bateri kereta anda dicas

Meskipun kereta tidak banyak bergerak atau mungkin tidak bergerak langsung sempena musim PKP, anda dinasihatkan untuk menghidupkan enjin kereta dan membiarkannya selama 10 minit setiap tujuh hari bagi membolehkan altenator menjalankan kerjanya.

Selama tempoh 10 minit tersebut, adalah dinasihatkan untuk tidak membuka penghawa dingin kereta dimana perkara ini dapat melambatkan proses pengecasan bateri.

Proses yang dibuat ini sekali gus membolehkan kereta dapat dihidupkan dengan mudah pada minggu-minggu akan datang.

2. Periksa keadaan tekanan tayar kereta

Setiap dua minggu pastikan tayar kereta anda berada dalam keadaan yang baik. Salah satu cara untuk mengetahui tekanan tayar adalah dengan penggunaan alat bagi menyemak tekanan tayar atau menggunakan Tyre Pressure Monitoring System display seperti yang tersedia di Proton.

Adalah dinasihatkan untuk mengisi angin tayar anda di stesen minyak berdekatan sekiranya tekanan angin dalam tayar anda dalam keadaan yang rendah.

3. Elakkan wiper berada di cermin

Wiper kereta

Tip ini khas buat anda yang meletakkan kereta di tempat terbuka serta terdedah kepada cahaya matahari.

Cara terbaik untuk memastikan ketahanan wiper anda adalah dengan memisahkan seketika wiper dari cermin kereta seperti gambar yang tertera di atas.

Cara ini akan membuatkan wiper anda bertahan lebih lama dan tidak akan cepat mengeras sekali gus membuatkan proses menolak air pada cermin kereta lebih efektif.

4. Elakkan tayar menjadi leper

Sewaktu PKP sudah pastinya kereta anda tidak bergerak dalam tempoh yang panjang, anda boleh menggerakkannya sedikit ke depan atau ke belakang untuk mengelakkan permukaan bawah tayar terus leper pada tempat yang sama.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thevocket

Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon