Sunday, March 15, 2020

Ganjaran Pahala Bersabar Dengan Anak Perempuan


Kehadiran anak dalam rumah tangga muslim merupakan nikmat yang besar dari Allah Ta’ala, namun, sebahagian orang ada yang lebih mendambakan kehadiran anak lelaki berbanding anak perempuan, kerana dianggap lebih mulia.

Bersabar Dengan Anak Perempuan

Mereka bangga dan bergembira tatakala dikurniakan anak lelaki. Sebaliknya, bagi sebahagian orang, kehadiran anak perempuan merupakan aib dan dianggap bencana.

Mereka sedih dan kecewa jika dikurniai anak perempuan. Padahal kehadiran anak perempuan juga termasuk nikmat dari Allah.

Bahkan, Islam secara khusus menjelaskan tentang keutamaan anak perempuan dan ganjaran bagi orang tua yang memelihara dan mendidik anak-anak perempuan mereka.

Namun begitu, ada yang berpendapat bahawa anak perempuan akan memberi lebih keberkatan buat ibu bapanya, meskipun masyarakat jahiliah dahulu sangat membenci anak perempuan.

Oleh itu, apakah kenyataan ini benar belaka?

PERTAMA

Hadits dari 'Aisyah radhiyallahu 'anha, beliau berkata, "Ada seorang wanita yang datang menemuiku dengan membawa dua anak perempuannya. Dia meminta-minta kepadaku, namun aku tidak mempunyai apapun kecuali sebiji buah kurma. Lalu aku berikan sebuah kurma tersebut untuknya. Wanita itu menerima kurma tersebut dan membaginya menjadi dua untuk diberikan kepada kedua anaknya, sementara dia sendiri tidak ikut memakannya.

"Kemudian wanita itu bangkit dan keluar bersama anaknya. Setelah itu Rasulullah datang dan aku ceritakan peristiwa tadi kepada beliau, maka Nabi shallallhu ‘alaii wa sallam bersabda, "Barangsiapa yang diuji dengan anak-anak perempuan, kemudia dia berbuat baik kepada mereka, maka anak-anak perempuan tersebut akan menjadi penghalang dari seksa api neraka." (H.R Muslim 2629)

KEDUA

Diriwayatkan juga dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, beliau berkata,

"Seorang wanita miskin datang kepadaku dengan membawa dua anak perempuannya, lalu aku memberinya tiga biji kurma.

"Kemudian dia memberi untuk anaknya masing-masing sebiji buah kurma, dan satu kurma hendak dia masukkan ke mulutnya untuk dimakan sendiri.

"Namun, kedua anaknya meminta kurma tersebut. Maka si ibu pun membagi dua kurma yang hendak dia makan untuk diberikan kepada kedua-dua anaknya. Peristiwa itu membuatku takjub sehingga aku ceritakan perbuatan wanita tadi kepada Rasulullah. Maka baginda bersabda, “Sesungguhnya Allah telah menetapkan baginya syurga dan membebaskannya dari neraka." (H.R Muslim 2630)

KETIGA

Diriwayatkan dari sahabat Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, dia berkata bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Barangsiapa yang memelihara dua anak perempuan hingga dewasa maka ia akan datang pada hari kiamat bersamaku.” (Anas bin Malik berkata: Nabi menggabungkan jari-jari jemari beliau). (HR Muslim 2631)

Ulasan Hadis

Hadis-hadis di atas mengandungi beberapa faedah:

1. Hadis-hadis di atas menunjukkan keutamaan anak-anak perempuan dalam agama Islam. Imam An Nawawi rahimahullah mengatakan, "Hadis-hadis di atas menunjukkan keutamaan berbuat baik kepada anak-anak perempuan, memberi nafkah kepada mereka, serta bersabar dalam mengurus seluruh urusan mereka."

2. Anak perempuan merupakan ujian bagi orang tua. Sebahagian orang tidak suka dengan kehadiran anak perempuan dan sangat bergembira ketika memiliki anak lelaki. Oleh kerana itu kehadiran anak-anak perempuan dianggap sebagai ujian. Imam An Nawawi rahimahullah menjelaskan, "Anak perempuan disebut sebagai ibtilaa’ (ujian) kerana umumnya manusia tidak menyukai mereka."

Hal ini juga firman Allah Ta’ala: "Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan (kelahiran) anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya, dan dia sangat marah. Ia menyembunyikan dirinya dari orang banyak, disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup)? Ketahuilah, alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu." (An Nahl:58)

3. Yang dimaksud memelihara anak perempuan adalah menunaikan hak-hak mereka seperti makan, pakaian, pendidikan, dan lain-lain.

Imam An Nawawi rahimahullah menjelaskan, "Menunaikan hak-hak dengan menafkahi dan mendidik mereka serta memenuhi keperluan-keperluan yang lainnya."

4. Terdapat ganjaran yang besar bagi orang tua yang memelihara anak perempuan mereka, berupa nikmat syurga, terhalang dari seksa api neraka, dan kedekatan bersama Rasulullah di akhirat.

Rasulullah SAW bersabda lagi yang bermaksud: "Sesiapa yang memiliki seorang, dua atau tiga anak perempuan, lalu dia bersabar dengan kerenah, kesusahan dan kesenangan mereka, nescaya Allah SWT akan memasukkannya ke dalam syurga dengan kelebihan rahmat-NYA untuk mereka." (Hadis Riwayat Ahmad dan Al-Hakim)

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Tidak ada bagi sesiapa tiga orang anak perempuan ataupun tiga orang saudara perempuan, lalu dia berbuat baik kepada mereka, melainkan Allah Taala akan memasukkan mereka ke syurga." (Hadis Riwayat Al-Bukhari)

Daripada Aisyah r.a., dari Rasulullah SAW baginda telah bersabda yang maksudnya: "Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka." (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

Pernahkah Dengar?

"Menjaga lembu sekandang lebih mudah daripada menjaga seorang anak perempuan?"

Pernahkah anda mendengar, kata orang tua, menjaga lembu sekandang adalah lebih mudah daripada menjaga seorang anak perempuan?

Kemungkinan ini ada benarnya apakala kita melihat ramai ibu bapa yang menjaga anak-anak mereka dengan hanya memberi tempat tinggal, makan dan minum semata-mata seperti menjaga dan memelihara binatang ternakan yang hanya bertujuan menggemukkan sahaja, sedangkan pendidikan agama tidak diberi penekanan yang sepatutnya.

Contohnya, dalam perkara aurat dan pergaulan hingga akhirnya ramai perempuan atau wanita yang menjadi bahan fitnah dan terdedah dengan berbagai keburukan yang mencemarkan nama baik keluarga dan agama.

Alangkah beruntungnya ibu bapa yang mempunyai anak perempuan, lalu mereka mendidik dengan penuh kesabaran dan kasih sayang.

Mendidik anak perempuan sememangnya mencabar, tetapi cabaran yang besar itu jika dilakukan dengan kesungguhan serta tabah menghadapi kerenah mereka, Allah SWT dan Rasul-Nya telah menjanjikan balasan yang amat besar.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wanista

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon