Wednesday, February 05, 2020

5 Negara Yang Paling Taksub Menjalankan Hukuman Mati


Hukuman mati telah lama dilaksanakan, namun ada negara tidak lagi melaksanakannya, tetapi terdapat juga yang kelihatan seperti gemar untuk menjatuhkan hukuman mati. Malah ada yang sewenang-wenangnya menggunakan kuasa pemerintahan bagi menjalankan hukuman mati.

Negara dengan Hukuman Mati

Kami kongsikan 5 negara paling terkenal dengan hukuman mati.

1. China

Apabila bercakap mengenai rakyat China yang dihukum mati, Amnesty International sudah berputus asa terhadap angka dan hanya meletakkan simbol "+".

Ini kerana pelaksanaan hukuman mati di China sangat bergantung kepada hukuman rahsia, pengakuan paksa dan perkara-perkara lain yang menimbulkan beberapa persoalan serius mengenai sistem keadilan negara.

Sesetengah laporan juga menunjukkan bahawa pengambilan organ juga berlaku.

China mengklasifikasikan hukuman mati sebagai rahsia negara. Mereka tidak mendedahkan nama-nama pesalah yang dihukum mati dan dengan ini pihak luar tidak dapat menganggarkan jumlah dengan tepat.

Malah, ahli keluarga pesalah juga hanya mengetahui tentang hukuman ini setelah ia dilaksanakan.

Anggaran sangat konservatif mengatakan bahawa China melaksanakan hukuman mati terhadap kira-kira 2,000 orang setiap tahun dan jumlah sebenar mungkin lebih tinggi.

Hanya satu perkara yang pasti iaitu, China membunuh lebih ramai orang setiap tahun, berbanding gabungan negara-negara lain di seluruh dunia.

2. Korea Utara

Tidak ada yang mengetahui dengan tepat berapa ramai rakyat Korea Utara dihukum mati setiap tahun tetapi mungkin anggaran yang paling hampir adalah "ramai".

Namun, perkara ini lebih menyeramkan apabila anda tidak hanya fokus kepada jumlah mereka yang dihukum mati, tetapi juga kepada cara hukuman dilaksanakan.

Walaupun negara ini secara teknikalnya menyenaraikan kaedah tali gantung dan ditembak sebagai cara paling umum, undang-undang Korea Utara membenarkan hampir semua cara asalkan ia membunuh, termasuk diletupkan dengan artileri anti-pesawat!

Walaupun kebanyakan hukuman mati di Korea Utara tidak diketahui dunia luar, negara ini terkenal dengan hukuman mati di khalayak ramai.

Banduan yang melarikan diri telah melaporkan bahawa sesebuah penjara boleh melaksanakan sehingga 20 hukuman mati setiap tahun untuk menjadi contoh kepada orang lain.

3. Iran

Iran boleh dikatakan sebagai sebuah negara yang "sangat gembira" dengan pelaksanaan hukuman mati, dengan lebih daripada 500 hukuman mati pada 2017 sahaja yang menyumbang kepada 51% daripada hukuman mati di dunia.

Negara ini lebih suka hukuman gantung sebagai kaedah pelaksanaan utamanya, dan Amnesty International melaporkan bahawa aspek hukuman yang paling malang tentang hukuman mati Iran adalah ia dapat diterapkan khususnya terhadap warga belia.

Pesalah remaja seusia 9 tahun bagi perempuan dan 15 tahun bagi lelaki boleh dijatuhi hukuman mati dan Iran tidak mempunyai masalah untuk melaksanakannya.

Di antara tahun 2005 dan 2015, sekurang-kurangnya 73 pesalah muda berhadapan dengan tali gantung.

Ketika ini, PBB menganggarkan bahawa sekurang-kurangnya 160 rakyat Iran yang berusia di bawah 18 tahun sedang didakwa atas jenayah dilakukan, menunggu masa untuk dihukum mati.

4. Arab Saudi

Arab Saudi melaksanakan hukuman mai terhadap 146 orang pada tahun 2017 dan tidak menunjukkan tanda-tanda untuk menghentikannya.

Selama 4 bulan pertama tahun 2018, negara ini memenggal kepala 48 pesalah.

Arab Saudi adalah satu-satunya negara yang masih menjalankan hukuman pancung di khalayak ramai.

Antara kesalahan dan jenayah orang yang dijatuhi hukuman mati termasuklah rompakan, dadah, rompakan bersenjata dan juga berzina.

5. Iraq

Iraq menjatuhkan hukuman mati terhadap sekurang-kurangnya 125 orang pada tahun 2017, walaupun hukuman mati secara besar-besaran dan lesapnya rejim Saddam Hussein adalah perkara lepas, namun negara ini masih meneruskan hukuman mati.

Skop jenayah yang tertakluk kepada hukuman mati menjadi semakin luas selama 20 tahun kebelakangan ini dan beberapa pemerhati telah menuduh Iraq dengan dasar "pembersihan penjara", iaitu menggunakan hukuman mati untuk membersihkan penjara dari ribuan tahanan.

Hukuman mati di Iraq boleh dilaksanakan dengan sangat cepat terutamanya jika jenayah yang disyaki adalah cukup berat.

Seorang wanita berusia 42 tahun tanpa penasihat undang-undang dibicarakan pada tahun 2018 dan hanya diberikan 2 minit untuk mempertahankan dirinya sebelum dihukum mati dengan tali gantung.

Sekumpulan wanita yang disyaki terlibat dengan ISIS dan hakim hanya mengambil masa 2 jam untuk membicara dan menjatuhkan hukuman mati terhadap 14 wanita.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon