Saturday, November 18, 2017

10 Hukuman Mati Paling Sadis Dalam Sejarah Dunia


Selama berabad-abad lamanya dunia telah menyaksikan banyak bentuk hukuman dimana beberapa dianataranya berbentuk kejam dibandingkan dengan hukuman lain.

Beberapa bentuk hukuman yang sadis dan tidak bertamadun ini mungkin sudah tidak ada lagi dan hanya dapat kita baca dari catatan sejarah.

1. Ditanam Hidup-Hidup

Ditanam Hidup-Hidup

Di antara jenis hukuman mati yang popular sejak zaman dahulu lagi adalah, mangsa yang dijatuhui hukuman akan ditanam ke dalam tanah dalam keadaan masih hidup. Mangsa akan mati kerana sesak nafas.

2. Sarang Ular

Sarang Ular

Kebiasaannya, mangsa akan dimasukkan ke dalam lubang yang dipenuhi ular berbisa. Mangsa akan mati disebabkan kegagalan jantung kerana bisa daripada ular-ular tersebut.

3. The Spanish Tickler

The Spanish Tickler

Sejenis penyeksaan yang sangat popular di Eropah pada zaman pertengahan. Mangsa akan diseksa dengan menggunakan sejenis peralatan yang berbentuk seperti cakar yang akan menyiat kulit pada tubuh sehingga koyak. Mangsa akan mati akibat kehilangan darah yang banyak.

4. Menghiris

Menghiris

Mangsa akan dihiris dengan menggunakan objek tajam seperti pisau ataupun pedang sehingga mangsa mati akibat kehilangan darah yang banyak.

5. Unggun Api

Unggun Api

Kebiasaannya, hukuman jenis ini akan dijatuhkan kepada pengkhianat negara ataupun ahli sihir dan popular di Eropah pada abad ke-18.

6. Necklacing

Necklacing

Sejenis hukuman mati yang popular di Afrika Selatan. Mangsa akan disarungkan getah ataupun tayar kenderaan pada leher mangsa dan kemudiannya disimbah petrol sebelum api dinyalakan.

7. Dipijak gajah

Dipijak gajah

Hukuman mati yang popular di kawasan seperti India dan Indochina. Mangsa akan diletakkan di sebuah kawasan lapang dan kemudiannya dipijak oleh gajah-gajah yang terlatih untuk membunuh mangsa.

8. The Five Pains

The Five Pains

Hukuman mati yang mengerikan ini popular di China pada sekitar abad ke 19 dan awal abad ke 20. Mangsa akan dikurung atau diiikat sebelum anggota-anggota penting dipotong secara perlahan-lahan.

9. Colombian Necktie

Colombian Necktie

Walaupun bunyinya tidaklah mengerikan seperti hukuman mati yang lain, namun realitinya hukuman yang dijalankan menggunakan kaedah ini sangatlah mengerikan.

Mangsa akan dikelar di bahagian leher, lidah mangsa ditarik keluar dan kelihatan seperti sepasang tali leher.

10. Gantung Dan Sembelih

Gantung Dan Sembelih

Merupakan sebuah hukuman mati yang paling sadis sekali di Britain yang biasanya dijatuhkan kepada mereka yang didapati bersalah kerana jenayah pengkhianatan kepada negara. Hukuman ini dimansuhkan oleh parlimen Britain pada tahun 1814.

Sadis kan?

BACA INI JUGA: 10 Pembunuh Bersiri Paling Kejam

sumber: taikotai

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon