Sunday, February 02, 2020

Mengintip Perbualan Telefon Adalah SAH Di Malaysia!


Menurut peguam Syahredzan Johan, bukan sahaja adalah sah bagi kerajaan Malaysia untuk memintas perbualan telefon mana-mana pihak, malah pentadbiran Najib Razak yang telah mencadangkan dan meluluskannya.

Mengintip Perbualan Telefon
Gambar hiasan.

Ini dilakukan melalui pindaan kepada Kanun Tatacara Jenayah (CPC), yang membenarkan pemintasan dan perakaman perbualan peribadi dibuat pada tahun 2012 semasa Najib adalah perdana menteri.

"Kamu tahu apa yang ironi? Kerajaan Najib yang memperkenalkan pindaan kepada CPC untuk membolehkan pemintasan, mendengar dan rakaman komunikasi pada tahun 2012.

"Ya, kerajaan Najib menjadikan mendengar perbualan kamu adah sah dari segi undang-undang," katanya dalam satu siri ciapan di Twitter.

Komen-komennya dibuat selepas sidang akhbar mengejutkan oleh SPRM, yang mendedahkan beberapa rakaman audio perbualan antara Najib dengan beberapa individu lain pada tahun 2016 berhubung 1MDB.

Suruhanjaya anti-rasuah itu mendakwa rakaman berkenaan adalah sahih.

Antara rakaman perbualan yang didedahkan termasuk panggilan dengan isterinya, Rosmah Mansor, bekas ketua pesuruhjaya SPRM Dzulkifli Ahmad, dan beberapa pemimpin dan tokoh dari UAE.

Semakan Akta CPC (Pindaan) 2012 menyatakan terdapat masukan Seksyen 116c berkenaan "permintaan komunikasi dan kebolehterimaan komunikasi yang dipintas".

Ia menyatakan bahawa pendakwa raya boleh memberi kuasa kepada pegawai polis untuk "memintas, mendengar, atau merekodkan" apa-apa perbualan atau memasang apa-apa peranti bagi memintas dan menahan komunikasi tertentu sekiranya ia dianggap mungkin mengandungi maklumat berhubung pelaksanaan suatu kesalahan.

Pengintipan telefon mungkin perlu

Penyedia perkhidmatan komunikasi juga boleh diminta untuk memintas dan menahan suatu komunikasi yang tertentu.

Maklumat yang diperolehi adalah diterima sebagai keterangan di mahkamah, meskipun ia diperoleh selepas seseorang itu didakwa dengan suatu kesalahan di mahkamah.

Pindaan terhadap Akta CPC juga membenarkan penggeledahan dan dan perampasan tanpa waran terhadap data berkomputer.

Bagaimanapun, Syahredzan yang juga merupakan setiausaha politik kepada Anggota Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang, berkata; meskipun tindakan tersebut sah di sisi undang-undang, ia menjadi satu hal yang berbeza jika dilihat dari aspek perlembagaan.

Sama ada peruntukan itu menepati perlembagaan adalah satu perkara yang berbeza.

Kesahihan peruntukan itu dari sudut perlembagaan tidak pernah dicabar di mahkamah sebelum ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon