Monday, February 17, 2020

Bahaya Aksi 'Tripping Jump Challenge' Boleh Menyebabkan Kematian!


Ketika ini, satu lagi cabaran baharu yang sedang popular di seluruh dunia sedang hangat diperkatakan, bukan kerana keseronokan mencuba 'tripping jump challenge', sebaliknya kerana ia boleh menyebabkan kematian.

Bahaya Tripping Jump Challenge

Dalam cabaran tripping jump challenge ini, kesudahan aksi boleh meragut nyawa mereka yang mencubanya.

Jadi, apa sebenarnya tripping jump challenge ini sehingga dianggap berbahaya kerana boleh mendatangkan kecederaan serius?

Menerusi perkongsian video di laman sosial, kelihatan tiga orang berdiri sederet akan melompat tinggi serentak, kemudian dua orang rakan yang berada di kiri dan kanan, akan menyepak kaki rakan mereka yang berada ditengah-tengah.

Sepakan dua rakan itu pada bahagian belakang buku lali akan menyebabkan dia terjatuh lantas kepala terhentak di lantai.

Dalam pelbagai versi cabaran yang dilakukan, individu yang berdiri di tengah itu mungkin sudah mengetahui bahawa dia perlu mengelak sepakan rakan di sebelahnya.

Ada juga versi 'prank' di mana individu di bahagian tengah tidak tahu niat rakan untuk menyepak kakinya.

Lebih malang, ada yang turut berkongsi pengalaman di mana kepalanya terjatuh ke lantai konkrit di sebuah taman permainan.

Berdasarkan pengamatan melalui video-video yang sedang tular di media sosial, terdapat beberapa risiko yang boleh berlaku kepada individu yang melakukan cabaran itu.

Risiko paling ketara, ia boleh menyebabkan hentakan di bahagian kepala dan sekali gus boleh menyebabkan kecederaan serius kepada otak.

Jika terkena impak yang besar, ia boleh menyebabkan kematian otak atau 'brain dead' kerana jika dilihat video cabaran itu, individu akan terjatuh secara mengejut.

Selain itu, bahagian tengkuk juga boleh tercedera yang akan menyebabkan kecederaan pada tulang serviks yang boleh menyebabkan, bukan sahaja maut malah lumpuh seperti strok.

Risiko lain, ia boleh menyebabkan kecederaan belakang yang kronik, cedera pada otot, serta kecederaan pada organ dalaman.

Ibu bapa dan guru sekolah diingatkan agar memantau aktiviti ini dan mereka perlu mengambil perkara yang perlu untuk menghalangnya dari dilakukan.

Ini kerana, tripping jump challenge boleh menyebabkan kecacatan kekal, yang akan memberi kesan buruk kepada masa hadapan.

Kepada ibu bapa dan guru-guru di sekolah, sila awasi anak-anak anda supaya tidak tidak terjebak dengan cabaran viral ini.

Perlu diingatkan bahawa, kesan aktiviti tripping jump challenge boleh menyusahkan ramai pihak dan mereka perlulah berfikir seribu kali sebelum memilih untuk melakukannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:


sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon