Friday, January 31, 2020

Apabila Zuhud Tetapi Tidak Amanah


Heboh dalam media maya dan media cetak berkenaan Mercedes Benz dengan harga dikatakan sampai RM700,000 sebuah, bukan kerana iklan kereta mewah tersebut. Ia menjadi heboh kerana negeri yang mengalami masalah kewangan, yang MB dan exconya telah menukar kereta kerajaan dengan kereta mewah tersebut.

Zuhud dunia

Heboh, apabila kereta mewah itu ada kaitan dengan negeri yang sebelum ini tersebar berita kononnya ada masalah kewangan sehingga tanpa bantuan kerajaan pusat, perjalanan pentadbiran negeri akan terbantut.

Heboh, apabila kereta mewah itu ada kaitan dengan satu berita bahawa kerajaan pusat baru sahaja menghulur bantuan kewangan kepada negeri tersebut.

Mengaku Parti Islam?

Dalam media sosial agak ramai juga mengkritik tindakan kerajaan Kelantan yang kini diperintah oleh PAS. Mereka mula membandingkannya dengan kenderaan kerajaan di negeri-negeri lain.

Mereka mula mempersoalkan, kenapa negeri yang jauh lebih kaya dan punyai kemasukan kewangan negeri yang lebih tinggi seperti Selangor, MB dan exco kerajaan mereka menaiki kereta yang jauh lebih murah berbanding Mercedes Benz.

Semasa pemerintahan Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, isu kenderaan mewah tidak kedengaran sangat. Pendekatan zuhud yang menjadi amalan harian beliau memberi kesan pada persepsi politik Kelantan.

Apatah lagi, Tuan Guru amat terkenal dengan kesederhanaan semenjak menjadi MB sehinggalah beliau meninggal dunia.

Antara dua MB

Namun, berbeza semenjak jawatan MB Kelantan bertukar tangan. Kritikan yang berasas sering kedengaran.

Bermula daripada kelemahan pentadbiran dan pengurusan kewangan sehingga kemewahan para pemimpin negeri.

Kenapa ini berlaku?

Pada kita, apabila wujud dua era pemerintahan, sudah pasti rakyat akan membuat perbandingan. Itu perkara biasa dan menjadi lumrah bagi kehidupan manusia.

Ini bukan sekadar pandang tilik rakyat dalam membandingkan antara era pemerintahan Nik Aziz dengan Ahmad Yakob, tetapi berlaku juga perbandingan antara era BN dan PH dalam pemerintahan di peringkat Pusat.

Pada era kerajaan pusat sendiri, polisi ekonomi yang diperkenalkan Tun Mahathir turut dibandingkan oleh rakyat dengan polisi ekonomi yang diperkenalkan Najib.

Walaupun ramai marah terhadap skandal 1MDB yang melibatkan Najib, tetapi dalam banyak polisi ekonomi, tidak sedikit rakyat yang lebih selesa dengan pendekatan ahli parlimen Pekan itu berbanding Mahathir.

Malah, tidak sedikit juga rakyat membandingkan antara pentadbiran Mahathir dalam PH yang seakan-akan gagal membawa keseimbangan kaum berbanding era pentadbiran Mahathir semasa menjadi perdana menteri keempat semasa dalam BN dulu.

Semenjak isu Mercedes Benz dengan harga dikatakan berharga sampai RM700,000 sebuah dan melibatkan pemimpin PAS Kelantan, sudah ramai pengamal media sosial membandingkan kepimpinan yang zuhud tanpa melihat apa anutan agama pemimpin terbabit.

Terkenal tak bermewah-mewah

Pada saat ini, agak ramai juga pengamal media sosial mula mengangkat semula kisah kezuhudan Sayidina Umar al-Khattab ketika menjadi khalifah Islam kedua, dan kisah cicit beliau, Umar Abdul Aziz yang menjadi khalifah pada era Umaiyyah.

Semua ini diangkat kerana mereka mahu membandingkan pemerintahan khalifah Islam terdahulu dengan pentadbiran PAS di Kelantan yang sejak sekian lama melaungkan slogan "Islam".

Dengan sebab slogan Islam yang dilaungkan oleh pemimpin PAS juga, ada pihak yang mula membandingkan pemimpin PAS dengan beberapa pemimpin bukan beragama Islam yang terkenal kerana tidak bermewah-mewah.

Jika dari Malaysia, sudah ada yang membandingkan pemimpin PAS dengan Dr Michael Jeyakumar Devaraj yang pernah menjadi Ahli Parlimen Sungai Siput yang "istiqamah" dengan Volvo buruknya semasa berkhidmat di Dewan Rakyat dulu.

Ada juga yang membandingkan pemimpin PAS dengan bekas Presiden Uruguay, Jose Mujica, yang dikatakan sebagai pemimpin paling rendah diri dalam dunia moden.

Ketika Mujica bersara daripada politik pada 2015, BBC menggelarkannya sebagai "presiden paling miskin di dunia".

Dan dikatakan juga bahawa semasa bergelar presiden, Mujica mendermakan 90 peratus daripada gajinya setiap bulan, berjumlah RM46,560, untuk tujuan amal.

Perbandingan lain ialah antara pemimpin PAS dengan Mark Rutte yang merupakan Perdana Menteri Belanda yang sejak 2010 lagi hidup sederhana, dan masih tinggal di apartmen yang dibelinya setelah memperolehi sarjana muda sejarah dari Universiti Leiden pada 1992.

Dikatakan juga bahawa beliau hanya memiliki sebuah kereta terpakai Saab 93 yang dibelinya pada 1999, dan masih gemar mengayuh basikal dari kediamannya ke pejabat setiap hari.

Semua perbandingan ini keluar, tidak lain dan tidak bukan, kerana pemimpin PAS yang dahulunya melaungkan soal kezuhudan, kini kelihatan tidak lagi zuhud apabila menggunakan hujah agama untuk mengsakralkan kemewahan mereka; ketika memerintah negeri yang rakyatnya sedang mengalami masalah kemiskinan; apabila isu asasi seperti air masih tidak dapat selesaikan; apabila soal kebersihan masih membelenggu.

Walau bagaimanapun, ada hikmahnya berlaku kejadian sebegini.

Sedikit sebanyak, manusia - rakyat Malaysia khususnya - semakin faham bahawa soal kezuhudan tidak ada kaitan dengan apa-apa anutan agama seseorang.

Kita boleh saja menemui orang bukan Muslim yang zuhud dan memiliki sifat bertanggungjawab terhadap rakyatnya.

Dan boleh sahaja kita jumpa Muslim yang kuat solat dan berpuasa, tetapi tidak ada amanah dalam pekerjaannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

1 comment

  1. Dia pakai kereta tu untuk keselamatan, kereta tu kalis peluru, API Dan bom.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon