Sunday, July 14, 2019

Ahli Politik Punca Perpecahan Kaum Di Malaysia


Menurut pakar di Malaysia, bagi membina dan membentuk perpaduan kaum, ia mestilah dimulakan dengan satu sistem pendidikan satu kurikulum, satu dasar dan satu sekolah bersifat kebangsaan dan kononnya lagi, kemahiran menguasai pelbagai bahasa seperti bahasa Mandarin dan bahasa Tamil dalam kepelbagaian kaum diharap dapat memupuk semangat perpaduan serta keharmonian rakyat.

Ahli politik punca perpecahan kaum

Malangnya, pakar ini terlupa menyebut satu perkara paling asas dan terpenting bagaimana sebenarnya menyelesaikan isu perpaduan di Malaysia (Baca: Semenanjung), terutamanya antara Melayu, Cina dan India, malah antara melayu dengan melayu.

Untuk membina perpaduan sejati antara rakyat di Malaysia di Semenanjung ini, pemimpin kerajaan dan pembangkang perlu terlebih dahulu menunjukkan hubungan baik antara mereka jika serius ingin memperbaiki perpaduan kaum di negara ini.

Punca keretakan hubungan antara kaum di Malaysia (Semenanjung) adalah perbalahan pemimpin politik dan kegagalan menunjukkan contoh yang baik.

Orang Melayu, Cina dan India seperti pasir, air dan simen – jika digaul menjadi blok kukuh. Begitulah cara kita dahulu. Sekarang mungkin seperti kek aising, cantik di luar tetapi rapuh di dalam.

Apa punca masalah itu? Tentunya masalah politik. Kerana pemimpin politik tidak menunjukkan imej perpaduan. Imej ini bukan terletak pada rakyat, tetapi bermula dengan pemimpin.

Justeru, sebelum kita bercakap tentang perpaduan antara rakyat terutamanya Melayu, Cina dan India, ahli politik hendaklah menunjukkan imej perpaduan agar menjadi contoh kepada rakyat.

Media juga sepatutnya menjadi wadah untuk membantu membina rasa hormat dan menghormati perbezaan pelbagai pihak.

Malangnya, media di Malaysia biasanya dimiliki atau ditaja pihak tertentu dengan tujuan tertentu demi kepentingan masing-masing, tidak kiralah pihak mana. Membantu menyemai sistem pecah belah dan perintah.

Selagi ahli politik ini sentiasa memburukkan satu pihak secara berlebihan, selagi itulah akan wujud reaksi lain ekoran apa yang disiarkan dan pastinya sukar kalau terus melaga-lagakan.

"Respect is earn, not given".

BACA INI JUGA:

sumber: fmt

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon