Saturday, January 04, 2020

Sambutan Hari Braille Sedunia


Sambutan Hari Braille Sedunia disambut pada 4 Januari setiap tahun bertujuan bagi memberikan pendedahan dan kesedaran kepada orang ramai mengenai kepentingan tulisan braille terhadap orang cacat penglihatan.

Hari Braille Sedunia

Selain itu, orang ramai juga perlu dididik bagi mengelak rasa prejudis terhadap golongan berkenaan, terutama dalam sektor pekerjaan kerana mereka juga mampu bekerja dengan baik seperti orang normal.

Orang kelainan upaya (OKU) penglihatan, terutamanya di negara ini juga berhadapan masalah mendapatkan ilmu dan maklumat penting berikutan kurangnya kemudahan braille untuk mereka.

Keadaan tersebut merupakan antara cabaran terbesar kepada golongan cacat penglihatan.

Bahan bacaan dalam tulisan braille juga begitu kurang di pasaran, malah mesin braille untuk sekolah pendidikan khas juga masih tidak mencukupi.

Kekurangan kemudahan tulisan Braille juga menyukarkan golongan berkenaan mengetahui maklumat dan berita dalam dan luar negara.

Justeru, pihak yang bertanggungjawab disarankan agar memperbanyakkan maklumat dalam tulisan braille supaya OKU cacat penglihatan mempunyai peluang mendapatkan ilmu sama seperti orang normal, selain mempertingkatkan kemudahan awam kepada golongan berkenaan.

Malah, banyak kemudahan untuk orang kelainan upaya ini disalahgunakan, tempat pejalan kaki yang dikhaskan untuk orang buta dijadikan parkir motor, diletakkan meja makan dan sebagainya yang yang tidak patut dilakukan.

Sejarah Tulisan Braille

Braille adalah sejenis sistem tulisan sentuh yang digunakan oleh orang buta, telah dicipta oleh seorang lelaki Perancis bernama Louis Braille yang buta disebabkan kemalangan semasa kecil.

Ketika berusia 15 tahun, Braille mengubah suai tulisan bagi memudahkan tentera untuk membaca ketika gelap.

Sistem ini dinamakan sistem Braille, namun ketika itu Braille tidak mempunyai huruf W.

Abjad Braille

Braille terdiri daripada sel yang mempunyai 6 titik timbul yang dinomborkan seperti berikut:

Angka Braille

Kehadiran atau ketiadaan titik itu akan memberi kod untuk simbol tersebut.

Huruf Braille Bahasa Melayu adalah hampir sama dengan kod huruf Braille Inggeris. Perkataan, simbol (seperti tanda seru dan tanda soal), beberapa perkataan dan suku kata boleh didapati secara terus.

Contohnya, perkataan orang dipendekkan kepada org. Ini membolehkan buku Braille yang lebih nipis boleh dicetak.

Simbol Braille juga telah diperkaya sehingga boleh digunakan untuk membaca nota muzik dan matematik.

Huruf dan Nombor Braille

Kini Braille telah diubahsuai dengan menambah dua lagi titik menjadikan Braille menjadi kod 8 titik.

Ini memudahkan pembaca Braille mengetahui huruf tersebut adalah huruf besar atau kecil.

Selain itu, penukaran ini membolehkan huruf-huruf ASCII ditunjukkan dan kombinasi 8 titik ini diekodkan dalam standard Unicode.

Braille boleh dihasilkan menggunakan batuan loh (slate) dan stilus (stylus), dimana titik dihasilkan daripada belakang muka kertas, menulis dengan imej cermin, menggunakan tangan atau menggunakan mesin taip Braille yang dikenali sebagai Perkins Brailler.

Braille juga boleh dihasilkan menggunakan mesin cetak Braille yang disambung kepada komputer.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon