Wednesday, January 29, 2020

Jenis-jenis Kunyit Di Malaysia


Kunyit (Curcuma longa) adalah sejenis rempah yang banyak digunakan dalam kari dan masakan lain di Asia, juga digunakan untuk memberi warna kuning pada masakan, dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit, di samping daun serta bunga kunyit memang digemari sebagai ulam.

Jenis-jenis Kunyit

Satu kajian yang telah dijalankan oleh saintis mendapati kunyit mempunyai sejenis bahan aktif dikenali Curcumin, yang dalam dos tinggi, unsur itu mampu memberikan kesan terapeutik untuk menentang keradangan.

Curcumin mampu melawan kanser apabila digabungkan dengan sejenis ubat antiradang yang lain, dengan bertindak meneutralkan radikal bebas selain mampu menjadi antioksidan bagi memusnahkan radikal bebas sebagai faktor penyebab utama kepada kewujudan sel-sel kanser.

Namun, tahukah anda ada beberapa jenis kunyit dan yang mana satukah paling berkesan dijadikan sebagai herba bagi menghalang, merawat dan menyembuh penyakit berbahaya?

Di sini adalah KELUARGA KUNYIT setakat yang mampu dikutip;

Kunyit Kuning (Curcuma longa)

Kunyit (Curcuma longa) merupakan sejenis rempah yang banyak digunakan dalam kari dan masakan Asia. Kunyit juga digunakan untuk memberi warna kuning pada masakan.

Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Di samping itu daun serta bunga kunyit memang digemari sebagai ulam.

Kunyit Putih (Curcuma Zadoaria)

Kunyit Putih adalah sejenis tumbuhan yang sama bentuknya seperti kunyit yang biasa digunakan untuk masakan. Ia mempunyai nilai perubatan yang sangat berguna dan telah digunakan sejak turun temurun oleh pelbagai masyarakat didunia terutama India dan Asia Tenggara.

Bentuk dan rupa pokoknya sama seperti kunyit biasa. Buah dan rizomnya juga sama tetapi ia berwarna putih.

Kunyit Putih mempunyai buah biji di hujung akar disamping rizom sediada. Ia mempunyai persamaan dengan Temu Mangga mahupun Kunyit Puteri yang berbuah warna putih serta buah biji dihujung akarnya. Kunyit Putih mempunyai bau yang agak masam dan rasanya pahit seperti Lempuyang.

Kunyit Hitam (Curcuma Caesia)

Dikenali sebagai Curcuma Caesia dalam nama saintifik. Warna umbi yang jenis biasa adalah seakan biru ungu (Biru hitam gelap - ada 2 jenis) dan ada berbentuk bulatan ditengah umbinya.

Kunyit hitam ialah sejenis kunyit yang jarang dijumpai dan mempunyai nilai perubatan yang tinggi. Ramai orang salah sangka antara Kunyit Hitam dengan Temu Hitam dan Lempuyang.

Temu hitam mempunyai umbi yang hampir sama warna dalamannya dengan Kunyit Hitam tetapi saiz Kunyit hitam adalah lebih kecil dan sama saiz seperti kunyit-kunyit yang lain.

Temu hitam mempunyai umbi yang besar seperti mana Temu Lawak dan Lempuyang pula mempunyai umbi yang berbentuk seperti Halia dan berwarna lebih kepada ungu gelap. Setiap tumbuhan ini mempunyai khasiat yang berlainan.

Jangan tertipu oleh perbuatan sesetengah pihak yang mahu mengambil kesempatan kepada orang yang kurang faham tentang jenis-jenis tumbuhan perubatan.

Ada juga pihak-pihak tertentu yang menjual produk mereka mendakwa menggunakan kunyit hitam tetapi sebenarnya mereka menggunakan Temu Hitam Atau Lempuyang kerana mereka sendiri tidak pasti yang mana satu kunyit hitam.

Cekur (Kaempferia galanga)

Cekur atau cekur putih atau nama saintifiknya Kaempferia galanga dari keluarga "Zingiberaceae" adalah sejenis tumbuhan tropika yang terdapat di Malaysia.

Cekur adalah tumbuhan herba yang bersaiz kecil dan hanya mempunyai dua hingga tujuh helai daun sahaja.

Daun cekur boleh mencapai saiz 10 cm dan bunga tumbuhan ini pula mempunyai belahan yang berwarna putih dan dua belahan lengkuk yang berwarna ungu.

Batang yang muda biasanya berwarna hijau muda dan batang yang tua berwarna hijau tua dan kelabu. Batang pada pangkal pokok biasanya sebesar ibu jari.

Temu Lawak (Curcuma xanthorrhiza roxb)

Temu lawak (curcuma xanthorrhiza roxb) adalah tanaman asli Indonesia yang mengandungi kurkuminoid dan minyak atsiri yang berkhasiat untuk menjaga kesihatan dari berbagai penyakit.

Di Jawa Barat, rimpang temulawak lebih dikenal sebagai "Koneng Gede" dikatakan jauh lebih berkhasiat dari ginseng.

Tingkat kesesuaian persekitarannya cukup tinggi, boleh tumbuh di daerah dengan taburan hujan setinggi 1500 – 400 mm setahun, dipelbagai macam jenis tanah pada ketinggian 5 – 1500 meter dari paras laut.

Tumbuhan ini hampir menyerupai kunyit, mempunyai bau yang wangi pada keseluruhan tumbuhan terutama rizomnya. Ia boleh mencapai ketinggian hingga 2 meter dan biasa didapati di kawasan belukar yang tidak terlalu tebal.

Bila dimakan ada sedikit rasa pahit dan manis, mengandungi sebatian volatile oil (6-11%), curcuminoids (62%) dan kanji (starch) (30-40%).

Tumbuhan ini membiak melalu pecahan rizom dan sukakan tempat yang agak lembab dan mempunyai pendedahan terus kepada cahaya matahari.

Temulawak banyak digunakan dalam perusahan kosmetik hari ini kerana ia dikatakan dapat menjadi agen pencegah penuaan dan menjadi penawar masalah sakit puan bagi wanita, juga boleh di jadikan ubat, samada dalam bentuk tunggal mahupun campuran.

Temu Kunci (Kaempferia Pandurata)

Temu kunci atau biasa dipanggil kunci merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga halia yang biasanya dijumpai tumbuh liar dikawasan hutan yang tidak terlalu tebal. Ia biasa dijumpai tumbuh dikawasan yang agak lembab seperti di dalam kebun getah.

Rizomnya yang berbentuk panjang berbau wangi menyebabkan ia juga dijadikan rempah dalam masakan. Di Kelantan rizomnya yang dirincih halus juga dijadikan ulam dalam nasi kerabu.

Temu Kunci merupakan antara bahan popular yang digunakan sebagai jamu lepas bersalin. Ia mempunyai fungsi untuk melancarkan perjalanan darah dan mengembalikan kecergasan badan.

Untuk membuat jamu yang mudah, 500g temu lawak dan 500 g temu kunci ditumbuk atau kisar bersama-sama. airnya kemudiannya diminum segelas setiap hari semasa pantang terutamanya pada minggu pertama kelahiran

Bonglai (Oroxylum indicum Vent)

Bonglai, bonglai kayu, bolai kayu, kulai, merkulai, bol, boloi, bikir, bekak, merulai, atau pokok biji lunang ialah sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Nama saintifiknya Oroxylum indicum Vent.

Pucuk dan buah muda bonglai boleh dibuat ulam dengan mencelurkannya dahulu kemudian dimakan dengan sambal belacan, budu, cencaluk dan pencecah yang lain. Buahnya boleh dibuat kerabu.  Daunnya berasa sedikit kelat dan pedas.

Pokoknya sederhana besar setinggi 20 m, tidak banyak dahan. Daun majmuk, sederhana besar, anak daun dengan ukuran lebar yang hampir sama, bertangkai pendek, bentuk lonjong, pucuk muda berwarna hijau kekuningan dan bertukar hijau tua setelah matang.

Bunga majmuk, sederhana besar, berbentuk corong, putih kekuningan, berbau busuk, terdapat dalam jambak bunga yang keluar di hujung dahan. Buah besar, panjang meleper, sedikit bengkok dan berjuntai. Biji kecil, banyak terkandung dalam buah, sangat nipis, putih

Ia mengandungi air, karbohidrat, tanin, baicalin, glukosa, serat, krisin, alkoloid, kalsium, kalium, zink, zat besi, magnesium, fosforus dan vitamin.

Bonglai dikatakan boleh merawat sakit perut, rematisme, luka yang membawa jangkitan, angin dalam perut/usus, pembuka selera makan, rawatan ibu selepas bersalin, demam panas, kolera, bengkak sendi, disenteri, sakit kepala (migrain), limpa bengkak, sakit gigi, sakit urat, tekanan darah tinggi, dan darah bertoksik atau kotor.

Temu Ulam (Curcuma Mangga)

Agak sukar jika dilihat pada pokoknya untuk mengenali pokok temu pauh. Ini kerana pokoknya sama seperti pokok kunyit atau kunyit putih. Daunnya tidak mempunyai bau yang kuat seperti kunyit.

Buahnya kekuningan atau putih pucat dan berasa sedikit manis. Ia mempunyai aroma seperti mangga muda atau buah kuini atau buah pelam pauh. Sebab itu ia di panggil Temu Pauh.

Biasanya dijadikan ulam atau acar atau sambal dalam masakan. Pucuk dan daun muda dan bunganya juga boleh dibuat ulam. Ia menjadi pembuka selera atau menambahkan lagi selera makan.

Khasiatnya adalah untuk menyembuhkan demam iaitu menurunkan suhu badan. Pembuka selera dan menambahkan selera makan. Sebagai bahan campuran dalam jamu secara asasnya untuk kesihatan badan.

Halia Bara (Zingiber Officinale)

Halia bara adalah sejenis halia yang berwarna merah. Bentuk pokoknya serupa seperti halia biasa hanya ia lebih kecil dan lebih rendah. Buahnya juga kecil dan berwarna merah. Baunya kuat seperti halia biasa.

Bentuk pokoknya adalah serupa dengan halia biasa hanya ia lebih kecil dan lebih rendah. Buahnya juga kecil dan berwarna merah. Baunya sama seperti bau halia biasa.

Kunyit (Halia) Hitam (Kaempferia Parviflora)

Di Malaysia ia panggil Kunyit Hitam, tapi nama sebenar adalah Halia Hitam (kaempferia parviflora) dan sering disalah anggap sebagai Kunyit Hitam (Curcuma Caesia).

Ia digunakan sebagai ubat batin di Malaysia, di Thailand rizom ini banyak digunakan sebagai UBAT KUAT lelaki. Di India halia hitam ini banyak digunakan untuk upacara sembahyang, manakala di Indonesia, pokok ini banyak ditanam di rumah untuk mengelakkan orang hantar sihir. Wallahu a'lam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon