Saturday, December 28, 2019

Fenomena Gerhana Matahari Cincin


Gerhana matahari cincin atau Anulus, berlaku apabila bulan bergerak tepat di hadapan matahari dan disebabkan ketika itu, bulan berada sedikit jauh daripada bumi, maka saiznya sedikit kecil dan tidak akan dapat menutupi keseluruhan bentuk piring matahari.

Gerhana Matahari Cincin

Disebabkan saiz bulan yang kecil itu menyebabkan matahari seolah-oleh kelihatan seperti sebentuk cincin, menghasilkan cahaya terang pada lingkarannya.

Walaupun bulan lebih kecil, bayangan bulan mampu melindungi cahaya matahari sepenuhnya kerana bulan dengan purata jarak 384,400 kilometer adalah lebih dekat kepada bumi berbanding matahari yang mempunyai jarak purata 149,680,000 kilometer.

Uniknya di Malaysia, fenomena ini yang berlaku setiap 20 tahun, hanya akan berlaku di kawasan Tanjung Piai, Johor dan Serian, Sarawak.

Dua kawasan tersebut sangat istimewa kerana pada ketika itu kedudukan bulan, bumi dan matahari adalah selari, berbanding lokasi lain.

Di kawasan lain di seluruh negara, kita akan hanya dapat menyaksikan gerhana matahari separa.

Anulus pernah terjadi pada 22 Ogos 1998 di Mersing, Johor, pada 26 Disember 2019 dan fenomena sama dijangka berulang pada April 2042.

Jika berpeluang menyaksikan fenomena ini, anda sebaiknya tidak melihat gerhana Anulus secara terus dan disaran menggunakan peralatan yang sesuai bagi mengelakkan masalah penglihatan atau buta kekal.

Terdapat empat jenis gerhana matahari:

Fasa Gerhana Cincin

1. Gerhana Penuh

Gerhana penuh berlaku apabila bebayang bentuk gelap Bulan mnyelubungi dengan sepenuhnya cahaya Matahari yang amat terang, dan dengan ini membolehkan korona matahari yang banyak lebih lembut dilihat.

Dalam mana-mana gerhana, kepenuhan paling baik pun hanya berlaku pada laluan terhad pada permukaan bumi.

2. Gerhana Cincin (Anulus)

Gerhana anulus/cincin berlaku apabila Matahari dan Bulan betul-betul sebaris, akan tetapi saiz bulan kelihatan kecil daripada saiz Matahari—ini menyebabkan Matahari kelihatan seolah-olah sebentuk cincin yang amat terang atau anulus, yang mengelilingi cakera Bulan yang lebih gelap.

3. Gerhana Hibrid

Gerhana hibrid (juga disebut gerhana anulus-penuh) berubah antara gerhana penuh dan anulus.

Ia kelihatan seperti gerhana penuh di beberapa tempat pada permukaan Bumi sementara di tempat lain pula ia kelihatan seolah-olah gerhana anulus. Gerhana hibrid agak jarang berlaku.

4. Gerhana Separa

Gerhana separa berlaku apabila Matahari dan Bulan tidak tepat sebaris dan Bulan hanya melitupi Matahari dengan separa.

Fenomena ini lazimnya dapat dilihat dari sebahagian besar Bumi yang terletak di luar laluan gerhana anulus ataupun penuh.

Walau bagaimanapun, beberapa gerhana hanya dapt dilihat sebagai gerhana separa oleh sebab umbra melintasi wilayah kutub Bumi dan tidak menyilangi permukaan Bumi.

Nisbah

Gerhana Separa

Jarak Matahari dari Bumi adalah lebih kurang 400 kali jarak Bulan (dari Bumi) sementara diameter Matahari pula lebih kurang 400 kali diameter Bulan.

Oleh sebab nisbah-nisbah ini agak sama, dari Bumi, saiz Matahari dan Bulan kelihatan agak sama: lebih kurang 0.5 darjah sudut dalam ukuran sudut.

Gerhana matahari penuh adalah fenomena semula jadi namun, pada zaman dahulu dan dalam sesetengah budaya hari ini, gerhana matahari telah dikaitkan dengan kuasa ghaib menyebabkan atau dianggap sebagai petanda tidak baik.

Gerhana matahari penuh boleh menakutkan orang yang tidak mengetahui penjelasan astronomi di sebaliknya, dengan Matahari seolah-olah hilang di tengah hari dan langit menjadi gelap dalam masa beberapa minit atau jam.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon