Friday, December 27, 2019

Donald Trump Presiden Ketiga AS Pernah Di Pecat Dari Jawatan Presiden?


Donald Trump menjadi Presiden Amerika Syarikat (AS) ketiga dalam sejarah yang diundi oleh Dewan Perwakilan untuk didakwa menerusi perbicaraan di Dewan Senat atas kesalahan menyalah guna kuasa.

Donald Trump dipecat

Pengundian 230-197 pada Rabu (18/12/2019), berakhir dengan hampir kesemua wakil Demokrat mengundi untuk menyokong dakwaan, manakala kesemua wakil Republikan menolak. Donald Trump turut menghadapi tuduhan kedua iaitu menghalang Kongres.

Langkah seterusnya adalah perbicaraan bersejarah di Senat yang dijangka bermula awal tahun 2020 depan, sekali gus memberi ahli Senat kata akhir mengenai masa depan Donald Trump: Sama ada bebas daripada tuduhan atau dipecat dan disabit kesalahan.

Namun begitu, Senat yang dikawal oleh majoriti Parti Republikan dijangka memihak kepada Trump.

Tiada tarikh muktamad ditetapkan, namun ramai berpandangan bahawa perbicaraan bakal bermula seawal minggu kedua Januari 2020.

Menurut Ted Lieu, ahli Kongres Demokrat mewakili California, “Dakwaan ini kekal selamanya. Ia akan mengikutinya sepanjang hidup dan ia tercetak dalam buku sejarah. Orang ramai akan memahami mengapa beliau didakwa.

“Mudah sahaja. Tiada siapa yang boleh mengatasi undang-undang.”

Kronologi Pemecatan Donald Trump

25 Julai (Trump-Zelensky berhubung melalui panggilan telefon)

Trump berbual selama 30 minit bersama Presiden baharu Ukraine, Volodymyr Zelensky yang dilantik pada Mei 2019 lalu.

Pada awal Julai, jutawan hartanah tersebut tanpa memberi penjelasan menyekat bantuan ketenteraan berjumlah ratusan juta dolar yang diluluskan Kongres.

12 Ogos (Pembocor maklumat failkan aduan)

Seorang pembocor maklumat tanpa nama dalam komuniti risikan AS memfailkan aduan dalaman tentang panggilan telefon antara Trump-Zelensky dan menyifatkan ia sebagai 'kebimbangan terdesak'.

11 September (Ukraine terima bantuan)

Rumah Putih memberikan bantuan ketenteraan kepada Ukraine.

24 September (Siasatan dilancarkan)

Demokrat di Dewan Perwakilan mengumumkan siasatan ke atas Trump berhubung dakwaan salah guna kuasa dilancarkan selepas beliau didakwa mendesak Zelensky supaya menyiasat pesaingnya dalam Pilihan Raya Presiden AS 2020, Joe Biden dan anak lelakinya, Hunter.

25 September (Transkrip didedah)

Rumah Putih mengeluarkan transkrip kasar tentang panggilan Trump-Zelensky. Ia membuktikan Presiden terbabit beberapa kali meminta rakan sejawatannya di Ukraine supaya menyiasat Biden bersama peguam peribadinya, Rudy Giuliani dan Peguam Negara, Bill Barr.

26 September (Aduan pembocor maklumat didedah)

Jawatankuasa Risikan Senat mendedahkan aduan pembocor maklumat yang mendakwa Trump menggunakan kuasa beliau untuk mendapatkan campur tangan asing dalam Pilihan Raya Presiden AS 2020.

Ia juga mendakwa pegawai di Rumah Putih cuba untuk 'mengunci' akses kepada transkrip panggilan tersebut atas alasan bahan politik sensitif.

13-21 November (Pendengaran Awam)

Jawatankuasa Risikan Senat memulakan pendengaran awam susulan keterangan saksi secara tertutup pada Oktober lalu.

Mereka yang memberi keterangan yang turut disiarkan secara langsung menerusi TV termasuk bekas Duta AS ke Ukraine, William Taylor dan Marie Yovanovitch serta anggota Majlis Keselamatan Negara Rumah Putih, Leftenan Kolonel, Alexander Vindman.

Duta AS ke Kesatuan Eropah dan sekutu Trump, Gordon Sondland memberitahu, dia mengikut arahan Trump untuk mendapatkan perjanjian 'quid pro quo'.

3 Disember (Laporan didedah)

Laporan setebal 300 muka surat berhubung siasatan ke atas Trump mendapati bukti luar biasa tentang salah laku dan tindakan beliau yang cuba menghalang siasatan Kongres.

10 Disember (Dua tuduhan)

Jawatankuasa Kehakiman Senat mengumumkan dua artikel pemecatan terhadap Trump (salah guna kuasa dan menghalang Kongres) yang menegaskan Presiden menyalahgunakan kuasanya dan wajar dipecat.

18 Disember (Donald Trump dipecat)

Dewan Perwakilan AS sebulat suara memecat Trump kerana menyalahgunakan kuasa dan menghalang siasatan Senat.

Beliau bakal dibicarakan di Senat untuk menentukan nasibnya selepas memegang jawatan di Rumah Putih selama tiga tahun.

Undi 230-197 menjadikan Trump sebagai Presiden ketiga AS dalam sejarah yang akan dipecat.

Andrew Johnson pada 1868, Bill Clinton pada 1998, manakala Richard Nixon meletak jawatan sebelum beliau didakwa pada 1974.

DONALD TRUMP TERSELAMAT DARI DIPECAT!
Kemaskini 7/2/2020)

Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump bebas daripada dakwaan salah guna kuasa dan menghalang Kongres dalam perbicaraan Senat yang dikuasai Republikan.

Dalam undian pertama berhubung tuduhan salah guna kuasa, undian memihak kepada Trump dengan 52 undi berbanding 48 yang menentang.

Senator Utah, Matt Romney antara anggota Republikan yang menyokong Demokrat dalam usaha menyingkirkan Donald Trump. Sementara keputusan 53-47 turut memihak Trump bagi tuduhan menghalang Kongres.

Senator Republikan, Lindsey Graham menyatakan kegembiraannya selepas pungutan suara memihak kepada Donald Trump.

"Sekarang baru saya rasa tenang," katanya.

Pada masa sama, beliau mengaku terkejut dengan tindakan Romney yang menyokong pendakwaan salah guna kuasa Trump.

Hujung tahun 2019 lalu, Dewan Perwakilan menetapkan satu perbicaraan Senat untuk menyingkirkan Trump daripada jawatannya selepas tiga tahun pentadbiran penuh gelora.

Dengan undian 230 menyokong berbalas 197 menentang dalam Kongres dikuasai Demokrat, Presiden AS ke-45 itu menjadi pemimpin Rumah Putih ketiga dalam sejarah negara itu bakal dipecat.

Undian Kongres itu dibuat empat bulan selepas seorang pembocor rahsia mendedahkan skandal Trump memberi tekanan kepada Presiden Ukraine Volodymyr Zelensky untuk menyiasat pencabar potensi Rumah Putihnya pada 2020, anggota Demokrat veteran, Joe Biden.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon