Jumaat, November 15, 2019

Menikmati Hadirnya Allah Ketika Solat


Loading...

“Katakanlah: Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam”. (Surah Al-An’aam ayat 162). Justeru, selagi nyawa di kandung badan, kerjakanlah ibadah dan sebarkan kebaikan setuntasnya agar menjadi bekal untuk perjalanan yang lebih jauh dan panjang.

Solat dihadapan Allah

Menurut Ibn Hajar al-Asqalani dalam kitabnya, Fathul Bari, manusia mendekati Allah dengan dua keadaan dan salah satunya adalah dengan mengerjakan solat.

Justeru, mohon pada Allah SWT untuk bantu diri dalam urusan ibadah solat. Antara doa yang boleh di amalkan adalah doa yang telah diajarkan oleh Nabi SAW kepada Saidina Muaz bin Jabal a.s. yang bermaksud, “Ya Allah! Bantulah aku untuk mengingati-Mu, dan bersyukur di atas nikmat-Mu dan memperelokkan ibadahku kepada-Mu”.

Usah pernah berhenti dalam menterjemahkan program-program kehidupan yang mampu menjayakan usaha mendekatkan diri kepada Allah SWT.

Ketika engkau Solat:

Anggaplah solat itu pertemuan yang kau nantikan dengan Tuhanmu.

Apabila engkau anggap solat itu hanya sebagai kewajiban, maka kau akan terburu-buru mengerjakannya dan tidak akan menikmati hadirnya Allah saat kau mengerjakannya.

Anggaplah solat itu sebagai cara terbaik kau bercerita dengan Allah.

Anggaplah solat itu sebagai peluang terbaik untuk kau mengadu segala keluhan kepada Allah SWT.

Anggaplah solat itu seperti mana seriusnya kau dalam bermimpi.

Bayangkan ketika azan berkumandang, Allah melambai-lambai kepadamu untuk mengajak kau lebih dekat dengan-Nya.

Bayangkan ketika kau Takbir, Allah melihatmu, Allah tersenyum untukmu dan Allah berbangga denganmu.

Bayangkanlah ketika Rukuk, Allah menampung badanmu hingga kau tak terjatuh, hingga kau merasakan damai dalam sentuhan-Nya.

Bayangkan ketika Sujud, Allah mengusap kepalamu, lalu Dia berbisik lembut di kedua-dua telingamu, "Aku mencintai kamu wahai hamba-Ku."

Bayangkan ketika kau Duduk di antara 2 sujud, Allah berdiri gagah di depanmu, lalu mengatakan, "Aku tak akan diam apabila orang mengusikmu."

Bayangkan ketika kau memberi Salam, Allah menjawabnya, lalu kau jadi manusia berhati bersih. Sungguh nikmat solat yang kita lakukan.

Ingatan dan muhasabah buat diri sendiri, saudara-saudaraku dan sahabat-sahabatku. Kita insan biasa dan sering terlena dengan urusan dunia yang sentiasa menghambat kita.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

1 comments so far

Allahuakbar.. Thanks sharing SP

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon