Friday, October 04, 2019

Sains Membuktikan Kebaikan Makan Dengan Tangan Kanan


Rasulullah SAW menganjurkan supaya apabila kita menjamah makanan dan minuman, maka gunakanlah tangan kanan serta dilarang menggunakan tangan kiri dan ini bukanlah amalan sia-sia sebaliknya mempunyai kebaikannya.

Kebaikan Makan Tangan Kanan

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya, "Hendaklah membaca Bismillah, makan dengan tangan kanan dan ambil makanan yang berhampiran." (Hadis riwayat Al-Bukhari)

Rasulullah SAW juga bersabda yang maksudnya, "Jangan makan seorang pun kamu dengan tangan kiri begitu juga jangan minum dengannya kerana sesungguhnya syaitan makan dan minum dengan tangan kiri." (Hadis riwayat Muslim)

Kajian saintis

Hasil kajian sains membuktikan bahawa tangan kanan mengeluarkan tiga jenis enzim yang dapat menolong proses penghadaman.

Berbanding tangan kiri, enzim yang dikeluarkan lebih banyak maka ia sesuai untuk beristinjak selain tangan ini tentulah kotor.

Salah satu enzim tersebut ialah RNAse yang terdapat pada tiga jari iaitu, ibu jari, telunjuk dan jari tengah pada tangan kanan.

Apabila kita menyuap makanan ke dalam mulut, enzim ini akan berfungsi melawan bakteria tidak baik yang ada pada makanan, seterusnya menjadikan tubuh kita lebih kuat.

Enzim RNAse juga berfungsi meningkatkan kekebalan tubuh kita terhadap serangan bakteria patogen.

Keburukan makan menggunakan sudu

Penemuan saintis ini juga sebenarnya membuktikan kebaikan makan menggunakan tangan kanan dan bukannya dengan tangan kiri dan sudu.

Malangnya, ramai dikalangan kita lebih berbangga makan menggunakan sudu dan garfu dan adakalanya menyuap dengan tangan kiri kerana terikut-ikut dengan budaya asing.

Baik untuk otak

Makan dengan tangan kanan baik untuk otak yang terbahagi kepada dua bahagian iaitu Otak Hemisfera Kiri dan Kanan.

Bahagian kiri badan, contohnya tangan kiri dikawal oleh bahagian kanan otak, manakala bahagian kanan badan pula, contoh tangan kanan dikawal oleh bahagian kiri otak.

Kajian menjelaskan, lebih banyak aktiviti di bahagian kiri otak akan berfungsi apabila seseorang itu berada dalam keadaan positif, contohnya gembira, teruja atau mesra.

Sebaliknya, sifat-sifat negatif seperti bercakap seorang diri, murung, menyendiri, akan mengaktifkan otak sebelah kanan.

Oleh itu, jika dikaitkan makan menggunakan tangan kanan, ia akan mengaktifkan bahagian otak kiri sehingga melahirkan sifat-sifat yang positif pada diri.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon