Thursday, October 03, 2019

Saintis Berjaya Menemui Cara Untuk Hidup Tanpa Bernafas!


Jika lebih daripada tiga minit tanpa oksigen, sel-sel otak akan mula rosak dan mati namun, akhirnya saintis telah berjaya menemui partikel mikro yang membolehkan manusia mampu hidup tanpa perlu bernafas!

Mati Otak
Gambar hiasan.

Bunyinya seperti adegan di dalam filem sains fiksyen, tetapi babak yang tidak masuk akal ini benar-benar telah berjaya direalisasikan menjadi realiti.

Science Translation Medicine melaporkan, sekumpulan saintis dari Jabatan Kardiologi, di Boston Children's Hospital, telah berjaya membangunkan partikel mikro berisi oksigen.

Partikel ini dikatakan sebagai antara penemuan terbaik dalam perubatan kerana ia mampu memberikan oksigen kepada seseorang untuk terus hidup walaupun sudah tidak bernafas.

Ketua penyelidiknya, John Kheir, berkata partikel mikro tersebut boleh membekalkan oksigen dengan pantas dengan menyuntiknya terus ke dalam saluran darah.

Zarah mikro itu berupa kapsul bersaiz kecil kira-kira dua hingga empat mikro meter dan tidak mampu dilihat tanpa menggunakan mikroskop.

Ia direka dengan saiz yang sangat kecil supaya mudah dibawa dan digunakan oleh paramedik serta krew kecemasan dan kakitangan hospital.

Partikel ini telah dihasilkan daripada satu lapisan lipid, molekul semulajadi yang biasanya menyimpan tenaga atau berfungsi sebagai komponen membran sel.

Apabila digunakan, kapsul tersebut akan digantung ke dalam cecair supaya tidak membentuk gelombang lebih besar, yang mungkin boleh membunuh pesakit jika sampai ke jantung dan otak.

Setelah cecair berisi kapsul disuntik ke dalam salur darah, zarah-zarah mikro akan berlanggar dengan sel-sel darah merah.

Perlanggaran itu kemudiannya akan memindahkan oksigen ke dalam darah dengan kadar yang sangat pantas pada kadar 70 peratus daripada suntikan, hanya dalam masa empat saat.

Kaedah ini merupakan pengganti oksigen jangka pendek, satu cara untuk menyokong dan menstabilkan pesakit yang mengalami kesukaran bernafas dalam keadaan kritikal.

Penyelesaian seperti ini sebenarnya sudah dikaji sejak awal 1990an lagi, namun oksigen gagal dibekalkan ke dalam darah disebabkan kehadiran gelembung gas berbahaya.

Sehinggalah John Kheir dan pasukannya berjaya mengatasi masalah itu dengan menggunakan partikel yang boleh berubah bentuk dan bukannya menggelembung.

Penemuan hebat ini diramal mampu menyelamatkan berjuta-juta nyawa di seluruh dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon