Thursday, September 05, 2019

5 Punca Utama Anda Gagal Menjadi Seorang Usahawan Berjaya


Keusahawan adalah satu bidang yang sangat luas untuk semua orang boleh ceburi kerana ia sememangnya mampu menjana pulangan ekonomi lumayan namun begitu, untuk menjadi usahawan yang berjaya bukanlah sesuatu yang mudah.

Usahawan Berjaya

Kami kongsikan kepada anda 5 sebab kenapa ramai gagal menjadi seorang usahawan yang berjaya.

1. Wang syarikat = Wang peribadi

Fahaman yang mengatakan bahawa wang syarikat adalah wang peribadi adalah salah sama sekali. Ia ibarat seperti anda mencuri wang syarikat sendiri.

Syarikat dan individu merupakan dua entiti yang berbeza oleh itu, tindakan menggunakan wang syarikat untuk kepentingan peribadi mampu melumpuhkan perniagaan anda.

Terdapat sesetengah usahawan berpendapat bahawa wang yang masuk ke dalam akaun syarikat adalah keuntungan dan sebagai pemilik syarikat, mereka bebas membelanjakan wang tersebut untuk apa sahaja termasuk untuk perkara yang tidak menguntungkan perniagaan.

Kesan daripada tindakan ini dapat dilihat apabila di saat syarikat memerlukan bajet tambahan dan ketika itu duit yang ada tidak mencukupi kerana sudah habis dibelanjakan untuk kepentingan peribadi.

2. Mulakan perniagaan dengan wang pinjaman

Memang terdapat banyak jalan pintas untuk mencari modal bagi memulakan perniagaan. Ini termasuklah pinjaman daripada bank dan sebagainya.

Seeloknya, elakkan daripada memulakan perniagaan anda dengan menggunakan wang pinjaman kerana hal ini akan meletakkan anda di dalam situasi tertekan.

Fokus anda untuk mengembangkan perniagaan akan terganggu kerana sibuk memikirkan beban hutang yang tidak tertanggung kerana hasil keuntungan tidak seberapa.

Pinjaman bank seeloknya digunakan apabila perniagaan sudah stabil, bukan ketika anda hendak memulakan perniagaan.

3. Gagal merancang

Mereka yang gagal merancang sebenarnya merancang untuk gagal. Mungkin ada yang sudah merancang, tetapi rancangan yang dibuat tidak jelas dan spesifik.

Sebagai contoh; Encik A mensasarkan untuk mencapai keuntungan di hujung tahun namun, dapat dilihat beliau tidak meletakkan sasaran keuntungan yang ingin dicapai, malah cara untuk merealisasikan sasarannya juga tidak diperincikan dengan betul.

Sasarannya hanya terawang awang di atas kepala dan tidak dikaji, ditapis dan dipersembahkan dahulu di atas kertas.

4. Kurang ilmu perniagaan

Para usahawan seharusnya rajin untuk menambah ilmu pengetahuan dari semasa ke semasa agar tidak mudah ditipu. Semakin kurang ilmu seseorang itu, semakin mudah untuk dia diperdaya.

Ramai usahawan yang sanggup mengeluarkan modal berpuluh ribu ringgit tetapi perniagaannya tetap tidak berjaya.

Dalam berniaga, terdapat banyak perkara yang perlu diambil kira seperti strategi pemasaran, pemilihan lokasi dan sebagainya.

Ilmu perniagaan ini bukan sahaja boleh didapati dengan menghadiri seminar atau kursus, tetapi boleh juga diperolehi daripada buku-buku perniagaan yang ditulis oleh pakar-pakar industri.

5. Sikap negatif usahawan itu sendiri

Terdapat segelintir usahawan yang mempunyai sikap negatif seperti tamak, hasad dengki dan sebagainya.

Harus diingat, apabila tamak dan hasad dengki mula menguasai diri, anda mula tersasar jauh dari landasan yang benar.

Perkara ini bukan sahaja mampu menggoyahkan perniagaan anda, malah boleh menjadikan perniagaan anda bertemu dengan kegagalan.

Ada juga para usahawan yang mengambil mudah aspek persaingan dan terlalu yakin dengan kelebihan diri sendiri.

Mereka bukan sahaja tidak berdaya saing malah tidak berusaha dalam meningkatkan kualiti produk atau perkhidmatan mereka.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: usahawan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon