Sunday, September 22, 2019

10 Pencarian Harta Karun Paling Terkenal Di Dunia


Dengan kemajuan pada zaman sekarang, kita pasti membayangkan bahawa kebanyakan harta karun telah ditemui dan semua itu hanyalah cerita-cerita yang muncul dalam filem. Tetapi, kenyataannya masih banyak harta karun hilang yang masih belum ditemui sehingga sekarang.

Penemuan Harta Karun

Berikut adalah 10 harta karun yang masih lagi tersembunyi dan belum ditemui di dunia.

1. The Amber Room, Rusia

Digambarkan sebagai keajaiban dunia ke-8 oleh orang-orang yang pernah melihatnya, Amber Room merupakan harta karun paling unik sepanjang sejarah.

Merupakan sebuah ruangan berukuran 11 kaki persegi, terdiri dari panel-panel dinding berukuran besar yang bertatahkan beberapa tan batu Amber yang luar biasa, cermin-cermin besar yang di sisi-sisinya terdapat dedaun yang terbuat dari emas, serta empat buah mozaic Florentine yang luar biasa indahnya.

Tersusun dalam 3 tingkat, ruangan tersebut bertatahkan permata-permata yang tak ternilai harganya.

Di dalamnya tersimpan pelbagai koleksi seni buatan Prusia dan Rusia yang paling berharga.

Dibuat oleh Raja Friedrich I dari Prusia utk diberikan kepada Tzar Rusia, Peter yang Agung pada tahun 1716, ruangan Amber terletak di Istana Katherine, St. Petersburg.

Ketika Hitler bersama tentera Nazi menyerang Rusia, ruang Amber dipindahkan dan disembunyikan di suatu tempat yang tidak diketahui dan sehingga kini belum ditemui.

Namun, ada juga teori yang mengatakan bahawa ia telah dimusnahkan oleh tentera Soviet sendiri.

2. The Lost City – Atlantis

Google Ocean sambungan teknologi dari Google Earth telah merakam imej yang luar biasa iaitu Kota yang Hilang, Atlantis.

Kota yang berada sekitar 620 batu di laut dalam barat laut Afrika, berdekatan dengan Kepulauan Canary di Lautan Atlantik.

Menurut ahli falsafah Yunani, Atlantis adalah kota yang sangat maju, berada disebuah pulau sekitar 9,000 tahun yang lalu.

Wilayahnya meliputi Asia sehingga Libya, dengan istana-istana mewah, berlimpah emas dan perak dan merupakan tempat yang tanah dan iklimnya terbaik di dunia.

Tetapi, Plato menulis, Atlantis dikalahkan dalam perang oleh suku-suku lain dan kota itu pun dihancurkan.

3. Blackbeard’s Treasure, Caribbean Island

Perompak termasyur, Blackbeard, sebenarnya hanya mengambil masa selama 2 tahun untuk merompak (1716-1718).

Namun, dalam tempoh tersebut, dia dipercayai telah mengumpulkan banyak sekali barang jarahan.

Ketika Sepanyol sibuk mencari emas dan perak di Mexico dan Amerika Selatan, Blackbeard dan kumpulannya menunggu dengan sabar dan kemudian merompak kapal-kapal yang membawa emas dan perak tersebut ke Sepanyol.

Blackbeard dikenali sebagai perompak yang pintar mengambil kesempatan dengan wilayah operasinya ialah di sekitar Hindi Barat dan pantai Atlantik di Amerika Utara, dengan markas utamanya di kepulauan Bahamas dan Carolina Utara.

Riwayatnya berakhir pada bulan November 1718, apabila Leftenan British, Robert Maynard berjaya menangkap serta menggantungnya, namun harta karunnya tidak pernah ditemui sehingga kini.

4. King Solomon’s Treasure, Jerusalem

Artifak-artifak suci yang dijarah oleh bangsa Rom dari Kuil Yerusalem dipercayai telah disembunyikan di kubah-kubah Vatican.

Artifak ini dianggap sebagai harta karun terbesar Alkitab seperti sangkakala perak yang akan menandakan Kedatangan Mesiah, trompet, lilin emas dll.

Selepas satu dekad, ahli arkeologi, Dr Kensley telah melakar semula peta harta karun itu untuk pertama kalinya.

Menurutnya, harta itu telah meninggalkan Rom pada abad ke 5 menuju Kartago, Constantinopel dan Aljazair sebelum berakhir di padang gurun Yudea.

5. Montezuma’s Treasure, Mexico

Pembantaian ke atas suku Aztec di Mexico yang dilakukan oleh orang-orang Sepanyol menjadi perhatian pada tahun 1520.

Setelah membunuh Montezuma, Hernando Corts dan pasukannya dikepung oleh pahlawan Aztec yang marah, di ibukota Tenochtitlan.

Setelah pertempuran sengit selama beberapa hari, Corts memerintahkan pasukannya untuk mengumpulkan harta Montezuma yang paling berharga lalu membawanya keluar.

Namun, belum begitu jauh mereka melarikan diri, pasukan Aztec berjaya mengejar mereka serta menyerang pasukan Sepanyol di Tasik Tezcuco.

Baki pasukan yang tinggal segera membuang harta rampasan mereka sebelum melarikan diri.

Setahun kemudian, Corts datang lagi dengan pasukannya untuk mengambil kembali harta tersebut.

Namun, penduduk Tenochtitlan telah menyembunyikan harta tersebut dan tidak ditemui sehingga sekarang.

6. Pharaohs Missing Treasure, Egypt

Pada tahun 1922, Howard Carter menemui makan Tutankhamen di Lembah Para Raja (Valley of the Kings), Mesir dan terpesona oleh kemegahan artifak-artifak yang terdapat di makam raja muda itu.

Di sekitar makan tersebut terdapat banyak sekali batu-batu permata serta artifak-artifak lain.

Namun, ketika penggalian makam-makan Firaun lain di akhir abad ke 19, makam-makam tersebut dalam keadaan kosong.

Hampir semua orang sudah tahu bahawa para perompak makam telah menjalankan penjarahan selama berabad-abad yang lalu.

Persoalannya, di manakah harta para Firaun tersebut disembunyikan?

Beberapa pakar percaya bahawa harta tersebut sebenarnya sengaja diambil oleh para pendeta yang melakukan pemakaman ke atas dinasti Raja-Raja Mesir yang ke 20 dan ke 21 (tahun 425-343 SM) di Lembah Para Raja.

Firaun-Firaun di masa itu kononnya tidak melarang untuk mengambil harta yang ada di makam nenek moyang mereka untuk digunakan kembali pada saat pemakaman mereka.

7. The Ark of The Convenant (Perjanjian Tabut ), Jerusalem

Perjanjian Tabut di dalam Alkitab adalah sebuah wadah yang terbuat dari emas yang bertuliskan “10 Perintah Tuhan” selain kononnya tongkat Nabi Musa juga berada didalam kotak itu.

8. Treasure of Lima, Peru

Pada tahun 1820, di Lima (ibu kota Peru) sedang terjadi perang revolusi dan untuk berjaga-jaga, pemerintah kota Lima memutuskan untuk memindahkan harta kekayaan kota itu ke Mexico.

Harta benda tersebut meliputi batu-batu permata, tempat-tempat lilin dan dua buah patung Maria sedang menggendong Yesus berukuran manusia.

Secara keseluruhan, harta itu dianggarkan bernilai U$60 juta yang diangkut menggunakan 11 kapal dan dikemudi oleh Kapten William Thompson.

Malangnya, harta itu dilarikan oleh William Thompson dan menyembunyikannya di Kepulauan Cocos dan tidak pernah ditemui sehingga kini.

Sejak itu, sudah lebih dari 300 ekspedisi pencarian diadakan, namun gagal.

Teori terbaharu mengatakan bahawa, sebenarnya harta tersebut tidak disembunyikan di Kepulauan Cocos, melainkan di sebuah pulau tak dikenali di Amerika Tengah.

9. VOC Treasure, Indonesia

Misteri harta karun VOC di Pulau Onrust memang mengundang perhatian ramai orang kerana kononnya, jumlah harta ini dapat melunaskan semua hutang Indonesia.

Pulau Onrust terletak di teluk Jakarta, 3 jam dari Muara Karang dengan menggunakan kapal laut.

Tempat ini pada zaman Belanda dahulu memang tempat yang paling sibuk, tempat keluar-masuk kapal setelah menjajah kota-kota lain di Indonesia.

Mitos harta karun VOC di pulau Onrust bermula dari keganjilan sejarah, bagaimana sebuah institusi perdagangan sebesar dan sekuat VOC tiba-tiba muflis.

10. Yamashita Treasure, Filipina

Harta karun Yamashita, adalah harta yang dijarah oleh pasukan Jepun ketika Perang Dunia II, dipercayai disembunyikan di sebuah Teluk di Filipina.

Ramai yang percaya kewujudan harta karun Yamashita ditempat ini, tetapi kerana medannya telah berubah, harta ini semakin sukar untuk dicari.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: scriptersnews

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon