Wednesday, September 04, 2019

Komando Elit Terkorban Semasa Demonstrasi, Anak Sulung AR Badul


Tentera Darat Malaysia (TDM) mengesahkan insiden kematian Mejar Mohd Zahir sewaktu melakukan Latihan Demonstrasi Keupayaan tentera darat di Kem Lok Kawi, Kota Kinabalu, Sabah, yang telah dilaksanakan bermula pada 26 Ogos 2019 yang lalu.

Mejar Mohd Zahir AR Badul

Berita itu turut disahkan isterinya iaitu Nour Shafinar Harun, 31, yang memaklumkan Allahyarham meninggal dunia akibat terkena tembakan raifal.

"Saya dimaklumkan tentang berita itu pada pukul 9 pagi tadi dan suami sempat penghantar mesej berkata bahawa itu pertunjukkan terakhirnya.

"Saya juga diberitahu tembakan itu tersasar sedikit lalu melepasi baju kalis peluru yang dipakai mangsa," jelasnya.

Malangnya, semasa pelaksanaan demonstrasi pada hari sebenar, telah berlaku situasi yang menyebabkan kemalangan jiwa tersebut.

Allahyarham merupakan pegawai dari pasukan 11 Rejimen Gerak Khas, Kem Sungai Udang, Melaka.

Allahyarham merupakan bapa kepada lima anak berusia antara 9 tahun hingga lima bulan dan berasal dari Kuala Lumpur.

Dilaporkan bahawa, ketika kejadian, mangsa memakai berbaju putih dan bertopeng beraksi sebagai penjenayah yang ditembak oleh anggota tentera di majlis bermula kira-kira jam 8.30 pagi.

Allahyarham dikatakan melepaskan tembakan kepada rakannya dalam demonstrasi itu dan ia terkena pada baju kalis peluru yang dipakai pegawai tersebut.

Bagaimanapun, ketika tembakan balas dilepaskan, ia dikatakan tersasar dan terkena di belakang badan Allahyarham.

Mangsa dilaporkan rebah dan diheret ke tepi sebelum persembahan ditamatkan.

Bagaimanapun, mangsa tidak sedarkan diri sebelum topengnya dibuka dan mukanya berlumuran darah.

Allahyarham yang juga anak kepada seniman veteran tanah air, AR Badul menghembuskan nafas terakhir di Hospital Queen Elizabeth di Kota Kinabalu pada jam 9.20 pagi.

YAKIN WUJUD KELALAIAN

Mejar Mohd Zahir AR Badul Maut

Pelakon dan pelawak legenda, A.R Badul reda tetapi kecewa dengan kejadian yang menimpa anaknya, Mejar Mohd. Zahir Armaya yang maut akibat terkena tembakan ketika melakukan demonstrasi di Kem Lok Kawi, Sabah.

Menurut A.R Badul atau nama sebenarnya, Armaya Aman Ramlie, 69, berkata, dia yakin wujud kelalaian sepanjang latihan sehingga mengakibatkan anaknya maut dalam kejadian berkenaan.

Beliau bagaimanapun enggan melulu membuat kesimpulan sebaliknya menanti maklumat penuh daripada pihak berkaitan.

"Saya sedih sebab saya merasakan kejadian ini berlaku akibat kelalaian. Mengenai tanggungjawab seorang askar kepada negara, saya faham.

"Mereka sering jatuh, patah dan cedera. Sekiranya meninggal dunia ketika berkhidmat untuk negara atau meleraikan penunjuk perasaan saya boleh terima," katanya.

Sementara itu, mengulas mengenai pengurusan jenazah, pelakon filem Prebet Lapok itu berkata, urusan jenazah diuruskan sepenuhnya oleh pihak tentera.

Jenazah mungkin akan dikebumikan sama ada di Kuala Lumpur atau di Perak iaitu kampung halaman isterinya, katanya.

Al-Fatihah buat Allahyarham.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon