Mar 30, 2016

Bagaimana Komando Malaysia Dilatih!?

Rahsia latihan komando Malaysia didedahkan bukanlah cerita baru, namun yang didedahkan hanyalah asas sahaja dan latihan sebenar sememangnya rahsia bagi menjaga rahsia ketenteraan Malaysia.

Beret Hijau Komando Malaysia

Kursus asas komando ada 4 asas untuk di anugerahkan beret hijau, 4 asas ini amat penting dalam latihan komando.

Bukan senang untuk mendapatkan beret hijau kerana perlu melalui 4 latihan asas ini;
  1. Latihan Pemanas Badan
  2. Ikhtiar Hidup
  3. Laut
  4. Ujian Akhir

1. Latihan Pemanas Badan

Ujian pemanas badan atau lebih dikenali sebagai peringkat kem berlangsung di Kem Sg Udang selama 5 minggu.

Latihan di sini disebut pemanas badan untuk pelatih bersedia menghadapi latihan di peringkat seterusnya yang mungkin lebih mencabar.

Pelatih akan diperkenalkan dengan kehidupan seorang komando dan dididik agar tidak kenal erti belas kasihan, terutamanya kepada musuh.

Beberapa kemahiran rahsia juga diajar di sini. Antara latihannya seperti abseiling dari menara dan helikopter, latihan menembak, perubatan medan, penggunaan pelbagai senjata, bahan letupan, semboyan dan sebagainya.

Antara syarat‐syarat yang perlu dipatuhi sepanjang kursus selama 3 bulan ini, pelatih hanya boleh tidur selama lebih kurang 3 jam sahaja. Pelatih juga tidak dibenarkan mandi.

Makanan yang diberikan tidak sempurna, tetapi berkhasiat. Sementara latihan fizikal pula ialah:
  • Larian jarak jauh (76km) yang perlu dilengkapkan dalam 2 sesi iaitu siang dan malam, tidak melebihi 12 jam. (Jumlah larian 152 km)
  • Jalan lasak/laju 25 km
  • Pandu arah pelbagai bentuk muka bumi (138 km), juga dalam 2 sesi dan dalam masa yang ditetapkan.(Jumlah perjalanan 276 km)

2. Ikhtiar Hidup

Latihan ikhtiar hidup dijalankan selama 3 minggu melibatkan kawasan hutan dan paya. Peringkat ini adalah yang paling sukar dalam kebanyakan kursus komando.

Ia memerlukan ketahanan mental dan fizikal yang amat tinggi. Tidak disediakan makanan.

Pelatih diajar dan seterusnya berusaha untuk mencari makanan sendiri di kawasan sekeliling untuk terus hidup. Khemah juga tidak disertakan.

Pelatih hanya tidur di kawasan‐kawasan selamat seperti di atas pokok. Latihan teknik ronda dalam kumpulan kecil dan segala ilmu peperangan hutan didedahkan.

Aktiviti pandu arah dalam hutan sejauh 90 km juga diwajibkan. Sebelum latihan di paya, sekali lagi pelatih akan mengharungi perjalanan pelbagai bentuk muka bumi sejauh 160 km (tidak boleh lebih dari 3 hari).

Antara syarat jalan jauh itu, pelatih tidak boleh berhenti berjalan kecuali buang air dan makan.

Di paya, pelatih harus menanggalkan pakaian kecuali seluar dalam, seluruh tubuh mesti disapu dengan lumpur bagi tujuan mengelak dari dihidu atau digigit oleh hidupan liar di paya.

Teknik bekukan kedudukan, operasi dan asas pertempuran di kawasan paya diajar. Tidak ketinggalan, ikhtiar hidup.

Pelatih diberi beberapa batang mancis, parang dan seorang satu tempurung kelapa. Para pelatih juga perlu membuat tombak runcing sebagai alat tambahan untuk berburu.

3. Laut

Pelatih akan dibawa kembali ke Kem Sg Udang untuk memulakan peringkat laut selama 2 minggu.

Kemahiran paling asas yang diajarkan di sini ialah berenang di dasar laut, drown proofing dan teknik menahan nafas.

Lain‐lain seperti ikhtiar hidup laut, isyarat kod morse dan pertempuran di dasar dan permukaan.

Aktiviti berkayak dengan kanu sejauh 20 km dan pandu arah laut hanya 10 km. Peringkat laut merupakan ujian paling ringan dalam kursus asas komando.

4. Ujian Akhir

Setelah kesemua peringkat diharungi, maka tamatlah sesi pembelajarannya. Tiba masanya untuk para pelatih menghadapi ‘ujian’ untuk dinilai adakah pelatih dapat mengaplikasikan apa yang telah dipelajari sebelumnya dengan sebaik mungkin.

Terlebih dahulu pelatih akan diberi taklimat secukupnya untuk persediaan ujian akhir ini. Ia akan lebih bersifat realistik. Ia di pecahkan kepada 3 peringkat utama:

a. Peringkat perjalanan/Air gelap

Maksud perjalanan di sini ialah perjalanan menuju ke kawasan operasi. Biasanya ia mengikut jalan sungai. Pelatih akan bertolak pada waktu malam dengan menggunakan kanu. Jarak perjalanan ini tidak tetap, mengikut berapa panjangnya anak sungai.

b. Peringkat Operasi

Tiba dikawasan operasi yang telah dikenal pasti, pelatih akan membuat satu serangan ke atas kubu musuh tersebut. Serangan itu sama seperti demonstrasi serangan pantai semasa hari penganugerahan beret. Cuma kali ini skalanya lebih besar dan kompleks.

c. Peringkat Pelarian

Setelah serangan berjaya dilaksanakan dan objektif tercapai, pelatih dipaksa sekeras‐kerasnya berundur dari kawasan itu tanpa meninggalkan sebarang kesan. Mereka perlu melarikan diri dan mengelak dari dikesan oleh jurulatih yang bertindak sebagai musuh (bersenjata).

Proses pembolosan ini dipanggil Escape & Evasion (E&E). Jarak pelarian biasanya mencecah 200 km untuk pelatih sampai ke checkpoint yang ditetapkan.

Sekiranya pelatih dapat dikesan dan tertangkap, jurulatih yang bertindak sebagai musuh tadi akan mendera dan menekan mental pelatih supaya membocorkan maklumat rakan‐rakan pelatih lain yang berjaya mengelakkan diri.

Sekiranya pelatih memberitahu apa‐apa rahsia, maka beliau akan gagal keseluruhan kursus dan tidak layak memakai beret hijau. Ini disebabkan pelatih tersebut tidak tahan seksaan yang dikenakan.

Oleh itu, sekiranya seksaan dalam latihan pun tak boleh tahan bagaimana pula nak menghadapi seksaan oleh musuh sebenar yang jauh lebih perit, bahkan sampai meragut nyawa.

Terdapat pelbagai bentuk penderaan/penyeksaan seperti dipukul, dipaksa memakan najis, digantung dengan keadaan kepala di bawah dan lain‐lain.

Sebagai tambahan, terdapat syarat‐syarat yang perlu dipatuhi jurulatih dalam latihan penderaan ini. Antaranya ialah tidak boleh menyeksa rekrut sehingga menyebabkan kecederaan dalaman atau kematian.

Penganugerahan Beret Hijau

Pelatih yang berjaya dan disahkan, layak bergelar KOMANDO. Mereka akan berehat di sebuah kem tentera, iaitu di mana tempat berakhirnya proses E&E.

Juga memberi peluang kepada rekrut‐rekrut baru komando tadi berhubung dengan keluarga dan membuat persediaan semasa hari penganugerahan.

Jadi, tidak hairanlah jika Komando Malaysia diiktiraf antara komando terbaik di dunia sehingga pernah di dokumentarikan oleh Asia Channel.

Kalau latihan asas begini pun dah brutal, yang betul-betul tak tahulah macamana kan.

BACA INI JUGA: Briged Al-Qassam, Perjuangan Atas Nama Allah

Sumber: kiambangmerah

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

2 comments

Mrs. A ada kawan sekampung dan satu sekolah rendah juga komando itulah dia tak pernah pun nak cerita pasal komando cuma kalau tengok fizikal dia macam tak percaya aje yang dia tu komando.

Anggota tentera memang tak dibenarkan cerita apa2 kepada orang awam :)

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon